Mafia: Definitive Edition

Mafia: Definitive Edition
Mafia: Definitive Edition
Genre:, Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Voor deze review keren we even terug in de tijd. Meer bepaald naar het jaar 2002, het jaar waarin de eerste Mafia game verscheen. Deze game was het startschot voor deze populaire en geliefde reeks. Heb je deze game destijds gemist, of was je toen nog niet geboren? Geen probleem! Want nu is er Mafia: Definitive Edition, een Remake van de allereerste Mafia game.

Ikzelf ben één van die mensen die deze game destijds helaas over het hoofd heeft gezien. Deel twee en drie heb ik beiden wel uitgebreid gespeeld. Een beetje jammer dus dat de eerste game altijd is achtergebleven. Gelukkig krijg ik, en alle andere gamers, nu met deze remake een herkansing. Voor deze review heb ik mezelf natuurlijk ook even verdiept in de originele game, zodat ik de verschillen en de verbeteringen ten volle kan appreciëren.

The Great Depression

De game speelt zich af in de fictieve stad, Lost Heaven. Dit tijdens de grote depressie van de jaren 30. Hier volgen we Thomas “Tommy” Angelo, een arme taxi chauffeur die per ongeluk in de Italiaanse maffia terecht komt en daar een succesvolle carrière opbouwt. Het avontuur dat volgt is af en toe wat voorspelbaar, maar desondanks blijft het een zeer entertainend en geloofwaardig verhaal met voldoende interessante plotwendingen en actie. Hoewel het verhaal nergens het niveau van een Hollywood film weet te behalen, krijg je toch vaak het gevoel dat je naar een leuke maffia film zit te kijken. Alle personages zijn opnieuw ingesproken door nieuwe acteurs, welke stuk voor stuk hun rol zeer overtuigend neerzetten. Door het gebruik van nieuwe acteurs heeft men ook enkele nieuwe stukken verhaal kunnen toevoegen, wat een leuke extra is voor gamers die het origineel al gespeeld hebben.

Het feit dat deze game sterk wordt gedreven door het verhaal, heeft ook een beetje invloed op de gameplay. Zo is de game zeer lineair en volgen alle missies elkaar op in een bepaalde volgorde, dit natuurlijk zodat het verhaal tot een mooi geheel kan samenvallen. Dit betekend dus dat de game niet beschikt over side-missions die in veel sand-box games na een tijdje repetitief kunnen aanvoelen. Persoonlijk vond ik het best wel een verademing om gewoon lekker het verhaal te kunnen volgen en de missies uit te spelen, zonder afgeleid te worden door side-missions. Dit betekend ook dat je tijdens het verhaal ook niet vrij kan rondrijden. Gelukkig heb je wel een free driving mode waarin de speler de stad vrij kan verkennen zonder beperkingen van missies. Dit is echter niet de enige mogelijkheid in deze modus waardoor je na het uitspelen van het verhaal, als je toch nog niet genoeg hebt van deze game, hier alsnog enkele side-missions kan aangaan en geheimen proberen te ontdekken. Ook kan je hier proberen geheime wagens te vinden om aan je garage toe te voegen.

Gameplay

Op vlak van gameplay speelt de game weg zoals je zou verwachten van een open-world sand-box game. Je rijdt van missie naar missie, voert eventueel een achtervolging of een vluchtpoging uit met de auto of je gaat te voet aan het werk met een Tommy gun of dikke shotgun in je handen. Denk een beetje aan GTA in de jaren 30 met een serieuzere toon. Verder bevat de game alle elementen die het origineel ook had, aangevuld met enkele welkome vernieuwingen. Zo zitten er in deze remake nu ook motorfietsen in de game en is het cover systeem uit Mafia III toegevoegd. Dit laatste is een zeer handige toevoeging, gezien je nu veilig kan wegduiken tijdens een vuurgevecht. Natuurlijk kan je ook met je vuisten je vijanden bewerken. Ook dit voelt best wel bevredigend doordat je vuisten en eventuele slagwapens hard aankomen. Een leuk detail is dat wanneer je iemand verslaat in een gevecht, je meteen ook een brute finishing move uitvoert.

Verder voelt ook het rijden zeer goed aan, de wagens reageren net zoals je verwacht van de beschikbare klassieke wagens. Ze laten zich gemakkelijk besturen, wat ideaal is bij bijvoorbeeld een wilde achtervolging. Vind je het echter toch net iets te simpel kan je de besturing van de wagens instellen op simulatie, waarna ze natuurlijk moeilijker te besturen zijn maar daardoor ook realistischer reageren. Dit laatste is meteen ook erg leuk in combinatie met de classic moeilijkheidsgraad. Met deze optie aangezet, zal ook de politie realistisch reageren op een auto ongeluk, een rood licht negeren of zelfs te snel rijden. Wil je de aandacht van de politie echter vermijden, dan kan je een snelheid beperking activeren op je wagen, waardoor je niet sneller dan de maximum snelheid kan rijden. Dit is vooral zeer handig in een missie waarin je niet mag opvallen, wanneer je bijvoorbeeld iemand onopvallend probeert te achtervolgen.

Definitive Edition

Het mag gezegd worden, deze remake is een zeer mooie ode aan de originele Mafia game. Toch zijn er enkele schoonheidsfoutjes die hier en daar wel eens durven opduiken. Hoewel de game meestal er prachtig uitziet, gebeurd het af en toe dat er tussen al dat moois zeer lelijke textures tevoorschijn komen. Hierdoor voelt de grafische pracht af en toe wat inconsistent aan. Gelukkig ziet de game er grotendeels goed uit. De auto modellen, de belichting en de personages zien er geweldig uit.

Helaas heeft de game wel af en toe wat last van enkele vreemde situaties zoals een auto die zweeft of op een vreemde manier plots tevoorschijn wordt getoverd. Zo gebeurde het op een bepaald moment dat er in de verte een vrachtwagen in de lucht verstrengeld zat tussen de tramkabels boven de baan. Wanneer ik dichter bij kwam viel deze vervolgens plots mooi op de onderliggende straat. Op zich geen heel storende fout, maar het zorgt er natuurlijk wel voor dat je even uit je inleving wordt gehaald en je weer beseft dat je een game aan het spelen bent.

Mafia: Definitive Edition is een remake die zeer trouw blijft aan het origineel, en tegelijkertijd ook welkome vernieuwingen toevoegt, en dit samen met nog wat nieuwe stukken verhaal. Het is een schoolvoorbeeld van hoe een remake dient aangepakt te worden. Combineer dit met graphics die grotendeels oogstrelend zijn, en je hebt een game waarmee je jezelf een dikke 20 tot 30 uur mee kan vermaken. Het enige wat de pret wat kan bederven zijn enkele kleine bugs en glitches die gelukkig niet game breaking zijn en hoogstens invloed hebben op de immersie.

• Boeiend verhaal
  • Blijft trouw aan het origineel
  • Sterk stemmenwerk