Passageway of the Ancients is geïnspireerd op klassieke CRPG’s uit de late jaren ’80 en ’90 en neemt spelers mee naar de wereld van Aieryon – de enige overgebleven magische planeet in het melkwegstelsel – waar ze de stad Ithgar verkennen om de moord op hun ouders op te lossen. Passageway of the Ancients komt begin volgend jaar naar Steam.
Passageway of the Ancients wordt ontwikkeld door Passageway Games – een driekoppige studio in Abilene, Texas die in 2014 werd opgericht door de zeventigers Jon Grierson en John Hendrick, die 30 jaar geleden voor het eerst samenwerkten aan een project voor medische apparatuur. Tijdens dat project was Hendrick onder de indruk van de werkethiek, creativiteit en technische vaardigheden van Grierson. Gebruikmakend van zijn 50-jarige geschiedenis met RPG’s, benaderde Grierson Hendrick met het idee om opnieuw samen te werken aan Passageway Games. Hendrick stemde meteen in met de financiering – en de rest is geschiedenis!
In Passageway of the Ancients moet je niet alleen steeds dodelijkere schermutselingen overleven, maar ook je groep beheren, je personage ontwikkelen en aanpassen, sloten openbreken en runenpuzzels oplossen. Het innovatieve gevechtssysteem van de game maakt gebruik van zowel strategie als realtime gevechten en is geïnspireerd op historische wapens en tactieken. Bovendien heeft de speler twee personages – een verborgen “Dragonkindt” en een publiek ras naar keuze (Dwerg, Elf, Mens) – die tegelijkertijd in level moeten stijgen.
Hier is de officiële beschrijving van Dragonkindt – overgenomen uit Jon Grierson’s ongepubliceerde roman, The Children of Xi-Shei:
“Dragonkindt zijn deels engelachtig wezen, deels gedaanteverwisselaar en deels draak. Men dacht dat deze wezens slechts de fantasieën waren van een oosters poëtisch genie, een geïnspireerde profeet of een demente geleerde.”
In het spel worden de Dragonkindt meedogenloos vervolgd en worden ze gedwongen om hun ware aard te verbergen.