Lunar Lander Beyond

Lunar Lander Beyond
Lunar Lander Beyond
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Houston en zijn maanlandingen lagen nog vers in het geheugen toen in de arcadehallen een groen-op-zwart spel te spelen viel. Lunar Lander. Na 44 jaar, je voelt je rug al pijn doen bij de gedachte, komt Atari met een vervolg op de klassieker. Krijgen we de capsule nu wel tegen de grond?

Lunar Lander, zoals die uitkwam eind jaren 70, had niet veel om handen, maar voor die tijd was het een revolutie. Het doel was om met jouw ruimteschip op een planeet te landen en zo punten te verzamelen door succesvol te landen, wat moeilijker gezegd was dan gedaan, maar meer dan dat had het niet om handen. Veel spellen uit die tijd hadden simpele concepten en waren toch leuk kom te spelen, zoals asteroids en andere arcade klassiekers, dus het is niet moeilijk dat Atari deze uit de oude doos geplukt heeft om een nieuw likje verf te geven en er een nieuwe markt mee aan te snijden.

To infinity…

Met Lunar Lander beyond bestuur jij een schip dat, vergeleken met zijn voorganger, alle kanten op kan gaan (de voorganger kon enkel links en rechts, niet boven of onder), maar hier heb je alle bewegingsvrijheid. Ook, in vergelijking met het origineel, is het niet enkel de bedoeling om je voertuig netjes te landen, maar ook om missies te doen en te volbrengen. De gameplayloop lijkt simpel, maar de besturing is het alles-behalve. Net zoals het origineel is het nog altijd een behendigheidsspel van gas terugnemen en gas bijgeven om je ruimtetuig door de levels te leiden en met zo min mogelijk schade op je eindplatform te landen, eens je alles gedaan hebt dat van je gevraagd wordt.

… and beyond

Naast het landen op het platform, krijg je ook missies. Hier komt de vernieuwing in de formule. Naast het gewoon landen, moet je ook je vaardigheid met het tuig gebruiken om door levels te vliegen, wat niet altijd zonder slag of stoot kan, maar waar je naarmate je meer speelt, wel meer vaardigheid in krijgt. Het behoud wel de schoonheid van de simpele formule hierdoor, waar in het oude spel het gewoon ging om je ruimtetuig landen, ze hier een extra dimensie hebben toegevoegd waar een andere soort vaardigheid voor vereist is, die voorbij het originele concept gaat, toch leuk en vernieuwend aanvoelt en niet vloekt met het originele concept maar er perfect op verder bouwt.

Oud en nieuw

Wat ik persoonlijk leuk vind, is dat ze de simpele elementen zoals het gebruik van brandstof uit het oude spel ook hebben gehouden hier waardoor je niet vol gas door het level kan gaan, maar gebruik moet maken van de fysica van je voertuig en de omgeving om zo, door slim gebruik te maken van je snelheid en vaardigheid om door het level te komen. Wat ik vooral verfrissend vond, is hoe je, als je meer schade oploopt, je bestuurder ook meer stress kan oplopen, waardoor je piloot buiten actie kan worden gesteld en op therapie moet om te herstellen. Zo krijg je naarmate je vordert meerdere piloten ter beschikking en kan je zo blijven spelen, maar het is meer dan enkel vliegen.

Levels!

Waarbij het eerste deel geen levels had en enkel 1 speelstijl, heb je hier 32 levels die je kan volbrengen met enige afwisseling is een coherent verhaal dat, desondanks het niet echt heel diep gaat, toch blijft vermaken. 32 levels klinkt niet veel tot je beseft dat, om het 100 procent te halen je voor elke missie een gouden medaille kan verdienen, waarvoor je de level ZONDER schade en binnen en bepaalde tijd moet volbrengen. Binnen een bepaalde tijd lukt mij ook nog wel, maar dat zonder schade, daar moet je toch heel behendig voor zijn.

Vaardigheden

Om je te helpen door de levels te vliegen heb je bepaalde vaardigheden om je te helpen, zo heb je wat neerkomt op een rem, zodat je niet klakkeloos tegen een rots vliegt en je je schip zo beschadigd dat je piloot een burn-out heeft voor de rest van zijn werkleven. Deze maken het spel iets draaglijker en zorgen er ook voor dat je voelt dat je vooruitkomt in het spel.

Waar het eerste spel een eenvoudige proof of concept was, is dit een volwaardige opvolger die het originele overtreft en letterlijk naar een nieuwe generatie brengt. Dit keer met een volwaardig verhaal en mooie, simpele omgevingen brengt het een leuke ervaring die een zekere behendigheid van je vraagt. Moest je iets anders willen spelen, met een ruimte thema met een klassieker gevoel, dan is dit het spel dat je zoekt.

• Klassieker in een nieuw jasje
  • Mooie graphics
  • Besturing is zoals de klassieker maar uitgebreid
  • Niet te lang
7

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.