Lost in Random

Lost in Random
Lost in Random
Release Datum:Genre:Platform:, , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Wat als je alles moest overlaten aan het lot. Wat als alles beslist kon worden dankzij het rollen van een dobbelsteen. Laat je je leven bepalen door random factoren, of probeer je je eigen pad te bewandelen tegen alle verwachtingen in. Dit zijn enkele vragen die het plot van Lost in Random voortstuwen terwijl je in een dystopische wereld je weg probeert te vinden. Laten we een munt opgooien en kijken aan welke kant deze zal landen, is het een uitstekende game die je moet checken of eerder links moet laten liggen?

Lost in madness

Welkom in Random, waar de Koningin heerst en het lot van haar onderdanen bepaalt aan de hand van de rol van een duistere dobbelsteen. Eenmaal iemand de leeftijd van 12 jaar heeft bereikt, komt de Koningin om het kind de dobbelsteen te doen rollen. Afhankelijk van het aantal ogen dat geworpen wordt, zal het kind naar een bepaald onderdeel van het rijk gestuurd worden. Wij volgen Even en Odd (even en oneven als je het naar het Nederlands zou vertalen) die in de laagste laag van de maatschappij leven, namelijk Onecroft. Op een dag verschijnt de Koningin en moet Odd rollen om haar lot te bepalen. Ze rolt een zes en wordt meegenomen waardoor Odd en Even gescheiden worden. Een jaar passeert vooraleer we de draad terug oppikken, waar we Even terugvinden die het hele zaakje niet vertrouwt en op zoektocht gaat naar haar zus. Al snel komt ze terecht in een vreemde locatie waar allerlei dobbelstenen liggen, maar ook levensloze golems die plots tot leven komen en haar aanvallen. Dat is het moment dat Dicey, haar compagnon voor dit verhaal, haar te hulp schiet. Samen doorkruisen ze het land, op zoek naar Odd en de Koningin en achterhalen ze de historie van de wereld van Random.

Qua sfeer waande ik me onmiddellijk in een wereld gelijkend op die uit de American McGee’s Alice games, vooral Alice: Madness Returns, dankzij de duistere sfeer die over de wereld heerst en de grimmige figuren die je pad kruisen. Alles heeft een creepy kantje, zonder effectief als horror element neergezet te worden. De muziek speelt ook een grote rol om je in de juiste sfeer te brengen en de goede voice acting helpt hier ook een handje. Echter voelt het begin van het spel wat gehaast aan, zal je heel wat personages maar erg vluchtig zien en verloopt het verhaal in het begin wat hectisch. Zet je echter door en al snel vallen de kaarten allemaal op hun plaats en doorloop je een interessant verhaal over vriendschap, de band tussen zussen en de wreedheid over ongelijkheid. En laten we ook de verschillende puns en thematische naamgevingen niet vergeten.

Roll for attack

Hetgeen me, naast de grimmige artstyle, enorm aansprak was de combat in deze game. In essentie is het een erg simpele hack ‘n slash game waar je enkele eenvoudige combo’s hebt met astrale wapens zoals zwaarden en hamers of een boog om vanop afstand aan te vallen. Althans, dat zou je verwachten als je zoals mij niet zo heel aandachtig de trailers hebt gezien. De combat gaat namelijk wat dieper dan dat en is bij momenten zelfs vrij tactisch. Dicey speelt hier een enorm grote rol in. Je kan hem opladen door hem stukjes kristal te laten oppikken van het slagveld. Deze verkrijg je door met je katapult op een kristallen uitsteeksel van de vijanden te schieten of door te dodgen op het laatste moment wanneer je aangevallen wordt. Je katapult doet geen schade, maar is dus wel nodig om Dicey op te laden, want door hem op te laden laadt je ook kaarten uit je deck en kan je Dicey rollen om actiepunten te bepalen.

Ja je leest het goed, je hebt effectief een deck kaarten die je aanvallen bepalen. Hier sluipt uiteraard alweer de “random” factor in het spel, want je weet niet op voorhand welke kaarten je zal krijgen. Kaarten die je niet hebt gebruikt wanneer je Dicey activeert, zullen ook afgelegd worden en terug in je deck komen als je door je kaarten heen bent. Eenmaal je Dicey gegooid hebt pauzeert de actie, zodat jij de tijd kan nemen om te kiezen welke kaarten je speelt en wanneer je de actie weer wil voortzetten. Jij kan trouwens wel bewegen en jezelf gemakkelijk uit een pijnlijke situatie redden of je strategisch klaarzetten om de aanval in te zetten.

Belangrijk om te weten, je kan maar 15 kaarten in je deck hebben. Tussen gevechten door mag je wel altijd je deck aanpassen naar eigen goedkeuren. Dit voegt dus dat beetje strategie toe waar ik het eerder over had. Kies je vooral voor aanvalskaarten, verdediging of een helpende hand zoals healing spreuken? Kaarten kan je bijkopen bij Mannie Dex die je op verschillende plaatsen in het spel kan terugvinden. Af en toe krijg je er ook na zware beproevingen zoals een eindbaas. Ook is het mogelijk om meerdere dezelfde kaarten te hebben, zodat je bvb van een astraal zwaard er extra in je deck hebt zitten. Denk er wel aan, de wapens hebben een gelimiteerd aantal gebruiken alvorens ze stuk gaan en je ze opnieuw moet oproepen met een kaart. Je kan ook bom kaarten of enhancements gebruiken, welke je speelstijl weer drastisch kunnen veranderen. Hoe dan ook, experimenteer en verander vaak genoeg want elk soort vijand heeft weer andere zwakke punten die je kan benutten.

Finders keepers

Hoewel het spel voornamelijk lineair verloopt wordt exploratie toch aangemoedigd en beloond. Zo zijn er in elk gebied enkele Story Cards te vinden waarmee je extra achtergrond informatie krijgt, side mission te vervullen die je extra geld en soms ook kaarten opleveren en natuurlijk gewoon verborgen extra kaarten. Het is ook gewoon leuk om soms van het uitgestippelde pad te gaan en rond te dwalen in de verschillende omgevingen. Het enige nadeel is dat ze allemaal wat op elkaar lijken. Niet zozeer dat elk gebied identiek is, maar wel dat de algemene sfeer overal zowat hetzelfde is en je dezelfde duisteren en grimmige sfeer van begin tot einde boven je zal hebben hangen.

Gelukkig maakt de dialoog best veel goed, en je kan op veel momenten kiezen wat je als repliek wil geven. Het heeft wel niet persé enige impact, maar soms kan het wel eens leiden tot grappige momenten en gesprekken, zeker met Dicey die zijn eigen taal spreekt die Even wel begrijpt maar wij als speler niet. Even haar opmerkingen geven echter wel een beeld over wat er zoal gezegd wordt in zulke gesprekken. Daarnaast heeft elk gebied wel zijn eigen thema zoals Two-town waar elke persoon een tweede persoonlijkheid heeft die kan wisselen afhankelijk van wat de Koningin heeft beslist.

Lost in Random ziet er intrigerend uit en doet onmiddellijk denken aan de American McGee’s Alice games vanwege de stijl en duistere tonen. In het begin kan het spel wat magertjes aanvoelen als het aankomt op verhaal en het uitdiepen van personages, maar gaandeweg neemt dit aspect gelukkig weer toe. Ook de fantastische combat mag een deel van de eer opstrijken, dankzij de implementatie van Deck Builder mechanics krijg een extra strategische laag op je gevechten. Verwacht je toch wel aan een stevig avontuur waar je gemakkelijk een 10-tal uur zoet mee zal zijn, nog wat langer als je wat rondzoekt en de side missions doet.

Voor ik afsluit en je richting Random stuur wil ik wel een kleine waarschuwing meegeven. Van wat ik heb gehoord en gelezen links en rechts heeft de PS4 wel wat probleempjes met framerate en performantie. Zelf heb ik op de PS5 gespeeld en deze problemen niet opgemerkt.

• Interessant gebruik van Deck Builder mechanics in de combat
  • Alsof je een uniek verhaal speelt uit een Tim Burton film

• De verschillende locaties zien er wat hetzelfde uit, ondanks hun thematische verschillen