Little Kitty, Big City

Little Kitty, Big City
Little Kitty, Big City

Het is al langer een bekend fenomeen dat het internet eigenlijk geregeerd wordt door katten. Katten met kaasburgers. Katten die alles omstoten. Katten die honden aanvallen of mensen of beren of wat dan ook dat hun niet aanstaat. Kortom, katten. Zoals de grote filosoof André van duin zei: “Poes. Poes. Poes. Poes. Seop. Seop. Seop. Poes.” Geweldig man. Grote kennis van katten ook, want een kat komt niet zomaar wanneer je hem of haar roept, maar dwarrelt terug naar huis toe, wanneer het alle hoedjes heeft verzameld en minstens een paar mensen heeft doen vallen of hun gsm gestolen. Kortom, kattenkwaad. Zo ook in deze kattensimulatie. Is het een kattensimulatie of gewoon een leuk spel?

Kattensimulatie?

Het spel begint wanneer je op je lievelingsplekje een dutje ligt te doen. Hoog op een appartementsgebouw, rustig in de zon. Tot je naar beneden dondert en terug naar boven moet zien te klau(w)teren. Makkelijker gezegd dan gedaan, want je bent nog maar een jonge kat, die geen kaasburgers of vis heeft gegeten van zo hoog te klimmen en dus alles moet leren nog. Gelukkig kom je tijdens het ontdekken van de stad allerhande dieren tegen die je helpen in je avontuur terug naar jouw plekje.

Missies?!

Ja, missies. Moest je deze accepteren (geen ontploffende bandjes in dit spel. Het is niet zo’n spel), maar je krijgt te maken met een Tanuki als uitvinder die je vraagt om dingen voor hem op te pikken waardoor het makkelijker wordt door het spel te komen en ook andere dieren vragen je hulp. Het handige is dat je een makkelijk to-do-lijstje krijgt, want zelf een kat is tegenwoordig niet meer gerust zonder to-do-lijstjes. Het helpt je wel makkelijk af te vinken wat je nog allemaal moet doen. Mensen lastig vallen. Check. Vogeltjes vangen. Check. Kattenkwaad uithalen. Check. Het spel vraagt je om gewone kattenzaken te doen en deze worden dan ook netjes afgevinkt.

Lang?!

Sommige spellen blijven je te lang lastigvallen met extra missies en extra dingen om te doen. Dit spel niet. Je kan de credits al redelijk snel zien in dit spel, maar dan heb je waarschijnlijk nog niet alles ontdekt of gedaan wat er te doen valt. Dit spel smeekt om 100 procent uitgespeeld te worden, al is het zodat je langer in die mooie groene ogen van ons behaarde, zwarte, schattige, snoezelige vriendje te kijken. Je kan hoedjes verzamelen, vogeltjes vangen (rustig…rustig…rustig… spring!), je kan vissen stelen op allerhande slinkse manieren. Kortom, kattenpret. Spijtig genoeg waren er geen muizen te vinden in dit spel. Had wel leuk geweest, zo’n jacht. Werd ons niet gegund, spijtig genoeg. Had het spel langer mogen zijn? Absoluut. Als er nu één spel is dat ik wilde dat langer was dan de tijd dat ik had tot de credits… dan is het dit spel wel. Gewoon omdat het zo een rustige atmosfeer heeft die je uitnodigt om gewoon rond te hangen. Geen statusbar of val-schade. Gewoon zijn.

Sfeer?

De sfeer in dit spel is geweldig. De kleren zijn niet te fel, de muziek is rustig. Je kan gewoon rondhangen en liggen te slapen op allerhande plekjes of gewoon rondlopen en genieten. Je kan het spel zo uit hebben, als je wilt, maar dat is eigenlijk volgens mij niet de bedoeling met dit. Het is gewoon genieten dat je moet doen. Hoe vaak krijg je de kans om echt een kat te zijn, om zelf de keuze te maken tussen plantje van de richel gooien of laten staan? (eraf gooien is altijd de juiste keuze). Er zijn niet veel spellen waarna ik hoop, nadat ik ze uitspeel dat er een dlc van komt, maar bij dit hoop ik het wel of een sequel.

Wanneer ik wist dat het iets voor mij was? Eigenlijk om eerlijk te zijn bij de eerste trailer. Deze werd zo grappig gebracht en was zo overtuigend en schattig dat ik wist dat het iets voor mij zou zijn en dat is ook gebleken. Geen enkel moment van mijn tijd met Little Kitty, Big City heb ik mij verveeld, was een taak te veel of heb ik gevloekt. Bij andere spellen heb ik al snel dat het genoeg is geweest of dat ik niet meer wil spelen omdat het gewoon teveel word of te moeilijk. Niet hier. Dit is gewoon een spel dat vraagt om te genieten en het rustig aan te doen. Zoals een kat. Daarom is het ook naar mijn mening de beste kattensimulator op de markt momenteel en het volledig waard om de hemel in geprezen te worden. Ben je niet zoals ik een fan van katten en wil je eigenlijk eens weten hoe het voelt om er eentje te zijn, dan is dit spel iets voor jou. De rustige atmosfeer, die je na een drukke werkdag of schooldag, helemaal zen maakt, terwijl je hoedjes verzamelt en kleine, blinkende dingen voor je kraai-vriend, maken het een ideaal spel om mee tot rust te komen.

• Rustige atmosfeer
  • Je bent helemaal kat
  • Planten dienen om van richels te gooien
  • Niet te lang

• Honden zijn eikels
  • Niet alle mensen aaien je
  • Geen kattenbakken te vinden
  • Niet genoeg kattenspeeltjes
  • Voelt kort aan
8

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.