Life is Strange: True Colors – Wavelengths

Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Steph Gingrich is ons niet onbekend. Ik heb het natuurlijk niet alleen over haar laatste verschijning in Life is Strange: True Colors, maar ook over haar aandeel in de originele Life is Strange. Het meisje heeft een duidelijke evolutie meegemaakt en staat nu aanzienlijk veel verder in haar leven dan in het eerste deel. Steph maakte in ‘True Colors’ een groter deel van het verhaal dan voorheen, maar dat wilt nog niet zeggen dat je echt veel achtergrondinformatie over ze had. Tijd om daar verandering in te brengen!

Als je het verhaal van LIS: True Colors hebt doorlopen, kan je niet ontkennen dat Steph een grote bijdrage had op het verhaal, en misschien zelfs een nog grotere impact heeft op het einde. Er waren echter genoeg momenten waarop je een vreemd of sappig verhaal over haar te horen kreeg en je probeerde in te schatten hoe dat juist verlopen was. Hoe komt ze in godsnaam als radiopresentatrice aan de bak? Is ze echt in Haven Springs gebleven na het verliezen van een weddenschap? Ja, het is een speciaal personage en dat maakt het net dat beetje boeiender om in haar huid te kruipen en haar verhaal te ervaren.

Welcome to Haven Springs

Welkom terug in Haven Springs. Natuurlijk wel lang voordat Alex in het dorp aankomt, een jaar om precies te zijn, maar zowat alle andere personages van True Colors zijn wel aanwezig. Aanvankelijk ben je natuurlijk de nieuwkomer in het dorp, de reden hiervan kies je gedeeltelijk zelf, door onder andere te kiezen hoe je de originele LIS liet aflopen, maar al snel ben je onderdeel van de gemeenschap. Met je charismatisch en energiek karakter is het al snel een heel andere ervaring dan True Colors aangezien Alex van nature wat minder uitbundig en getekend is door haar moeilijke jeugd. Wat is nog een groot verschil tussen deze 2 protagonisten? Wel, Alex is ‘slechts’ een normaal persoon terwijl Alex haar speciale superkracht had en emoties kon zien. Maakt dit uit? Nee, aangezien Alex haar verhaal draaide rond het verkennen en achterhalen van de geheimen van alle andere personages. Nu spelen we Steph’s story, wat eigenlijk ook letterlijk zo is en blijft. Onze focus ligt louter op Steph terwijl de andere personages passeren of contact opnemen. Niet andersom.

Life is music

Ja, Life is Strange maakt altijd gebruik van een opvallende soundtrack. De storygames ondersteunen hun momenten, emoties en verhaal heel duidelijk met aanwezige muziek en natuurlijk is dat in dit geval niet anders. Hoe zou het ook anders kunnen als radio-dj? Je eerste taak/job in de game is onmiddellijk controle nemen van het radiostation en hier alle taken als presentatrice op je nemen. Reclame maken, muziek kiezen, telefoons aannemen on air, … noem maar op. Vanaf het eerste moment geniet je al van een zekere vrijheid aangezien je zelf kiest hoe je de reclameboodschappen juist brengt, welke praat je verkoopt en met welke muziek je dit gebeuren overgiet. Natuurlijk run je ondertussen ook de muziekshop waar je een totaal ander takenpakket hebt. Je geeft de shop je eigen aankleding en zorgt dat de typische Steph-vibe door de winkel voelbaar wordt. Dit is allemaal tegelijk te doen met het beheren en runnen van het radiostation waardoor je echt het gevoel hebt het spel en het verhaal naar je eigen hand te zetten. De hele gebeurtenissen worden wel ondersteund door wat communicatie via je smartphone, maar echt bezoek in je winkel of in je radio booth moet je niet verwachten. Niet getreurd, dat hoeft ook niet aangezien het dan minder zou aanvoelen als Steph’s verhaal.

Tinder plagiaat

Wat houdt Steph nog bezig? Buiten het radiostation runnen en een muziekwinkel uitbaten? Wel, wat aan je privéleven werken misschien. Opnieuw komt de smartphone naar boven die deze keer is voorzien van een dating app. Tijdens je activiteiten en verplichtingen door heb je de kans om deze app te verkennen en, zoals zovelen wel kennen van bijvoorbeeld Tinder, personen naar links en rechts te swipen. Als de tegenpartij, samen met jou, naar rechts swipet spreken we van een match en start een chat zich op. Ook hier krijg je weer de kans om te kiezen hoe het verhaal loopt en maak of breek jij de situatie. Zorg je dat het klikt, herken je de bot tussen de echte personen en heb je hier even wat geinig plezier mee of stuur je iedereen bot de laan uit? De bal ligt opnieuw in jouw kamp. Echte dates maak je echter niet mee maar je krijgt door het hele gebeuren wel wat inzicht in hoe Steph probeert haar (liefdes)leven terug op rails te zetten.

De liefhebbers van Life is Strange zullen zeker gebaat zijn met deze uitbreiding. Steph was al een boeiend personage dat bij True Colors de kans kreeg om een grote impact te hebben op het verhaal en daarmee de interesse van de spelers te wekken. Enkele vragen die je zou kunnen overhouden aan True Colors, zoals de befaamde weddenschap waardoor Steph in Haven Springs blijft, worden beantwoord en dragen bij aan het gevoel dat Steph echt haar leven terugvindt in Haven Springs.