Life is Strange: True Colors

Life is Strange: True Colors
Life is Strange: True Colors

Het is misschien niet de reeks met het grootste aantal games en delen maar ‘Life is Strange’ is ondertussen wel degelijk een reeks te noemen. Na 4 delen maken we nu kennis met ‘Life is Strange: True Colors’. Ja, we gokken allemaal dat er iets met kleuren zal gebeuren in het spel. We kruipen daarom in de huid van Alex Chen en ervaren, samen met haar, haar wel en wee. Natuurlijk gaat Alex een turbulente tijd tegemoet en zullen wij getuige zijn van alle gebeurtenissen en haar assisteren in het maken van gepaste keuzes. Maar bezorgd Alex ons een regenboog van kleuren of voelt de game maar wat grijs aan? We ontdekken het nu.

De rode draad door de franchise is vooral het emotionele aspect. Square Enix doet in elk spel uit de reeks goed zijn best om een pakkend en meeslepend verhaal op poten te zetten. Voorzie het hoofdpersonage van een speciale vaardigheid en je hebt een ‘Life is Strange’-titel in handen. Door de intense betrokkenheid tot het hoofdpersonage en diens ervaringen voelt de game altijd erg persoonlijk, en daardoor nog intenser, aan. We zullen eens kijken of Alex Chen eveneens voorzien is van een even pakkend en meeslepend leven.

Life really is strange

Alex Chen is een jonge dame die het grootste deel van haar leven heeft doorgebracht in pleeggezinnen, weeshuizen en vergelijkbare instanties. Het leven lacht haar gelukkig terug toe nadat haar grote broer Gabe, van wie ze gescheiden is geraakt nadat deze naar de jeugdgevangenis is gestuurd, terug contact met haar opneemt. We leren Alex kennen wanneer ze onderweg is om bij haar broer te gaan wonen in een rustig bergdorpje genaamd Haven Springs. Haar broer woont hier al ruime tijd en heeft veel vrienden in de omgeving, een job, een relatie, … Kortom, zijn leven loopt op rolletjes. Het is geen spoiler dat Gabe al relatief snel een ongeluk krijgt waarin hij het leven laat. Alex maakt op dat moment duidelijk aan haar omgeving dat ze een soort superkracht heeft, hoewel je ervoor kunt kiezen dat ze dit zo niet wilt noemen. Met haar krachten is ze in staat om aura’s rond mensen en objecten waar te nemen en zo duidelijkheid te krijgen rond hun emotionele toestand, gedachten en herinneringen. Natuurlijk gaat dit je uitgebreid helpen om te achterhalen wat er juist gebeurd is tijdens het ongeluk en meer.

Life is beautiful

Je speelt het spel, zoals dat meestal gaat met deze storygames, bijna constant in close-up mode bij allerlei gebeurtenissen. Of het nu het verkennen van de omgeving is op zoek naar nodige tips, benodigdheden of gewoon sfeerbeelden en informatie, je zicht zit er vaak vlak bovenop. De game dient er dus eigenlijk fantastisch uit te zien. Gelukkig is dit ook grotendeels het geval en bevind je je in een kleurrijke, levendige en gedetailleerde omgeving. Dit is echter niet altijd het geval want soms stoot je toch op enkele scenes of beelden waar ik wat meer detail of afwerking had verwacht. Wanneer het verhaal je erg kort op de objecten dwingt en je aandacht op een gevulde tafel of kast trekt kan een kritisch oog wel eens opmerken dat boeken niet van titels, maar vage vlekken zijn voorzien. Natuurlijk geldt dit voor de objecten die meer op de achtergrond horen te blijven, maar in een game waarin je nieuwsgierig hoort rond te kijken kan je hier wel eens op stoten. Is dit erg en storend? Nee helemaal niet. De belangrijke momenten, de omgeving en eigenlijk alles in Haven Springs trekt meer je aandacht met zijn kleuren en levendige details. Persoonlijk had ik ook verwacht een vooruitgang te zien in de afwerking van de personen in het spel. Deze blijven allemaal voorzien van hun gave en blinkend gezicht en huid. Bij dit nieuwe deel van het spel had ik doodgraag wat meer realisme gezien in huid en haar waardoor de mensen dat tikkeltje meer levensecht uitzien. Wat een rimpeltjes ofzo al niet kan doen he? Gelukkig geldt hier hetzelfde weerwoord. Stoort dit? Neen. Spreken we van slechte afwerking? Evenzeer niet. Iedereen ziet er immers prachtig uit en toont geloofwaardige mimiek en emoties in gelaat en lichaamshouding. Het is gewoon dat ze bijna te prachtig zijn en elk een ‘menselijk’ schoonheidsfoutje kunnen gebruiken.

Alex haar vaardigheid, om mensen hun sterke emoties te zien als aura en items met belangrijke geschiedenis te erkennen komt erg regelmatig aan bod en is goed uitgewerkt. De items en personen moet je nog effectief zoeken doorheen het verhaal en worden je niet op een presenteerblaadje aangeboden. Dit draagt natuurlijk erg actief bij aan het verkennende aspect van het spel en voorziet je regelmatig van een gevoel van voldoening aangezien er achter zoveel hoeken en kanten wel iets te vinden is.

Life is a lovely story

Het verhaal is opnieuw, zoals bij zijn voorgangers, erg meeslepend te noemen. Alex haar moeilijke verleden wordt duidelijk gemaakt door zoveel elementen die erg regelmatig terugkomen in de reacties en antwoorden die je kan kiezen tijdens gesprekken en situaties. Alex is terecht gekomen in een klein, intiem mijnwerkers dorpje waarvan je zou verwachten dat iedereen elkaar zou kennen en waar andere clichés gewoon thuis horen. De kleine, knusse gemeenschap die je zou verwachten is volledig aanwezig. Van de kleurrijke bloemenwinkel tot de (retro) muziekwinkel, van de kroeg/eetzaak tot de eigenzinnige kunstenares en meer. Alles komt gewoon overeen met wat je zou verwachten en hoe je een eigenzinnige berggemeenschap zou omschrijven. Zo komt er bijvoorbeeld een LARP (life action role play) spel in de game voor waar bijna alle inwoners zich volledig in laten gaan. De meeste van de side-quests zijn er trouwens op gemaakt om dit gevoel van samenhang te versterken en iedereen zijn rol in de gemeenschap te verduidelijken. Natuurlijk is het jouw doel om met jouw keuzes en reacties ook Alex in de gemeenschap een positie te geven zodat ze haar eigen verhaal en leven kan opbouwen.

Life is about social media

Alex is een jonge vrouw in een mijnwerkers dorpje, maar dit wilt niet zeggen dat ze geen gebruik maakt van moderne technologie. Tijdens haar verkenningstochten en vrije momenten heeft ze snel haar smartphone bij de hand waarop ze de lokale social media nakijkt via een fictieve app en haar berichten kan lezen die vaak voortkomen uit ontmoeten en situaties die jij hebt gekozen of veroorzaakt. Je kan echter geen reacties op deze berichten of op social media plaatsen en kunt deze optie enkel gebruiken om te lezen en te begrijpen wat er bij de andere bewoners van Haven Springs leeft en bloeit. Het is een leuke toevoeging die volledig past in de game en niet mag ontbreken bij een hoofdpersonage van deze leeftijd in deze tijd.

De game zet de reeks succesvol verder, hoewel het een onafhankelijke titel is. Emoties zijn ook nu weer, en misschien juist nog meer, een belangrijk element in dit meeslepend verhaal. De hele gemeenschap waar je deel van uitmaakt klopt volledig en voelt levendig en geloofwaardig aan. Iedereen heeft zijn eigen verhaal waar je, als je ervoor kiest, dieper op in kunt gaan. Ik had enkel graag wat levensechtere trekken willen zien in de gezichten en het haar van de personages. Gelukkig is deze persoonlijke voorkeur niet opgewassen tegen de gedetailleerde en prachtige setting en omgeving.

• verhaal is weer succesvol emotioneel en interessant
  • Omgeving is kleurrijk, levendig en prachtig gevuld

• Personen zijn te gaaf qua huid en haar