Let’s Sing 2022

Let’s Sing 2022
Let’s Sing 2022
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

We naderen weer die tijd van het jaar waarin we gezellig samen komen met vrienden en familie. Traditioneel hoort daar vaak een party game of twee bij. Een genre dat hier al sinds het PlayStation 2 tijdperk goed mee vertegenwoordigd wordt is de karaoke-game. Groot geworden dankzij Singstar en tegenwoordig verder gezet door de jaarlijkse Let’s Sing uitgave. Warm jullie stembanden maar op, want hier gaan we!

Karaoke en muziek-games in het algemeen genoten van grote populariteit in de PlayStation 2 periode. De laatste jaren zien we helaas heel wat minder games uit deze categorie verschijnen. Zelfs grootheden uit het genre zoals Singstar, Guitar Hero en Rock band hebben hun handdoek in de ring gegooid. Gelukkig bestaat er voor de liefhebbers nog de jaarlijkse Let’s Sing-games.

Let’s Sing some songs

Een game als deze staat of valt bij de beschikbare songs. En op dat vlak mogen we wel stellen dat het zeker goed zit bij Let’s Sing 2022. De tracklist bestaat uit golden oldies gemixed met nieuwe moderne nummers, waardoor elke speler wel enkele leuke nummers tot zijn of haar beschikking heeft. Op vlak van klassiekers zitten er ook enkele mooie nummers tussen.  Hierbij worden we getrakteerd op onder andere White Stripes met Seven Nation Army,  Last Christmas door Wham! en zelfs Back to Black van Amy Winehouse.  Ook op vlak van nieuwere nummers kan deze game tellen, wat met nummers als Lady Gaga’s Stupid Love, Human van Rag’n’Bone Man, David Guetta en Sia met Let’s Love en Leave the door open van Bruno Mars kunnen we toch wel stellen dat de muziek lijst gevarieerd en geslaagd is. In totaal is de game een 30-tal nummers rijk, waardoor je jezelf en vrienden toch wel een tijdje kan bezighouden.

Mocht je deze liedjes na een tijdje toch beu raken, dan ken je jezelf nog altijd wenden tot de store en enkele song packs aankopen om de lijst uit te breiden. Toch moet ik hierbij zeggen dat ik geen fan ben van dit DLC Model. Je kan tenslotte geen afzonderlijke nummers aankopen. Telkens hang je vast aan een pakketje van  een 5-tal liedjes. Dit betekent dus dat wanneer een pakketje maar 1 nummer hebt dat jij kan aanhoren,  – maar jij toch net die ene song absoluut wil hebben – je het gehele pakketje moet aankopen. Het is natuurlijk een goede manier van de ontwikkelaar en uitgever om te zorgen dat alle nummers verkocht worden en opbrengen, maar het komt de speler helaas niet ten goede. Liever had ik een systeem gezien zoals in Rock Band, waarbij je kan kiezen om ofwel pakketjes met nummers te kopen of liedjes afzonderlijk aan te schaffen. Mocht deze game dezelfde DLC manier hanteren had ik ongetwijfeld enkele nummers gekocht. Nu zal ik hierdoor dus geen extra geld uitgeven, want ik ga geen song pakketje kopen voor 1 nummer wanneer ik de rest nooit zal spelen, zonde van het geld.

Gameplay

Op gebied van gameplay valt de game in lijn met de eerdere releases en concurrenten in het genre. Niet iedereen heeft ooit een Let’s Sing gespeeld, dus wat krijg je hier? In de eerste plaats krijg je een enorm toegankelijke karaoke-game voor je kiezen die je alleen of met meerdere vrienden kan spelen.  Je kan dit doen door maximum twee microfoons aan te sluiten. Als je hier niet over beschikt of met meer mensen wil spelen, kan je jouw smartphone gebruiken als microfoon. Deze kan je aansluiten door de Let’s Sing app te installeren en een spelcode in te geven op de app, waarna je luidkeels kan meezingen via je telefoon. Beide manieren werken even goed, op geen enkel moment heb ik verschil gemerkt op gebied van hoe het geluid opnam, beide opties zijn dus even goed. Al moet ik wel toegeven dat het leuker speelt met een microfoon in je handen dan met een telefoon.

Of je nu zo vals als een kat zingt of een zangstem hebt als een nachtegaal maakt hier niet zoveel uit.  Belangrijk is dat je toonvast bent, want dat is wat de game zal registreren voor de score. Zolang je dus op de juiste toonhoogte kan blijven zul je punten scoren, zelfs wanneer je vals zingt. Het is zelfs mogelijk om wat te neuriën want woorden herkent de game natuurlijk niet.  Dus wat je zangtalent ook is, iedereen kan genieten en vrolijk meedoen met deze game. Je omgeving zal het je misschien niet altijd in dank afnemen, maar hey, zolang je zelf maar plezier eraan beleeft.

Solo or duet?

Er zijn meerdere manieren om van de game te genieten. Je kan dit perfect op je eentje spelen om andere te besparen van trommelvliesschade, of je kan samen met vrienden genieten van de game. Dit is mogelijk in de weinige, maar leuke beschikbare spelmodi. Als je alleen wilt spelen en gewoon wat favorieten wilt doorbladeren, kies je waarschijnlijk voor Classic, waarin je de volledige setlist kunt spelen, of voor Legend, dat fungeert als een campaign met uitdagingen en nieuwe outfits voor de selecteerbare personages om vrij te spelen.

Met multiplayer heb je nog meer opties om de game te spelen. Zo is er Feat, een speltype voor duetten, waarin jij en je partner om te beurt een stukje van het nummer gaan zingen. Let’s Party is waarschijnlijk de meest uitgebreide van het stel, met een roulette aan verschillende minigames om te spelen. Het is tenslotte ook mogelijk om het online op te nemen tegen andere zangers via World Contest. Spring erin en je krijgt een selectie van deelnemers en liedjes voorgeschoteld – kies degene die je wilt uitdagen en je kan beginnen. Wanneer je hier wint, dan stijg je in het klassement,  wanneer je hier faalt dan kan je weer naar beneden zakken in het klassement. Het zorgt dat de game ook online de nodige uitdaging weet te bieden.

Issues

Tot dusver is de game, zeker in zijn kern al heel vermakelijk geweest. Toch ben ik helaas tegen enkele problemen aangelopen.  Ik ben zelf een liefhebber van goede muziek, en goed geluid in films en games. Het zal je hierdoor dan ook niet verwonderen dat ik hier een mooie 7.1 Home Cinema set heb staan met een zeer krachtige subwoofer. En hoewel de muziek op zich best mooi klinkt, is deze niet zo zuiver als je zou verwachten in een game als deze. Sterker nog, het lijkt wel alsof men vergeten, is het geluid te fine tunen, want op geen enkel moment maakte de game gebruik van de subwoofer. Op zich geen probleem, maar hierdoor kon ik toch net wat minder genieten van de muziek. Jammer, want dit is iets waar bijvoorbeeld Rock Band wel goed in is.

De geluidskwaliteit was trouwens niet het enige probleem in deze uitgave. Zo zijn er nog enkele andere technische problemen die, hoewel ze niet geheel gamebrekend zijn, wel als storend worden ervaren. Voor een liedje begint hoor je een schelle vreemde toon die duidelijk niet hoort plaats te vinden voor een nummer. Het klinkt een beetje alsof een game die crasht waarbij het geluid misvormt nog even blijft doorklinken. Hoewel het niet om een crash gaat en de game gewoon blijft draaien is dit toch iets wat enorm storend is en echt niet zou mogen in een game als deze die om geluid draait en vaak erg luid wordt afgespeeld. Een ander probleem is dat de microfoon vaak de eerste paar seconden van het zingen niet op pikt. Waardoor je met een beetje pech de eerste noten kan missen zonder je hier echt wat aan kan doen. Het lijkt wel alsof de microfoon pas na enkele seconden geactiveerd wordt.

Let’s Sing 2022 is een zeer leuke party game om boven te halen als je enkele vrienden op bezoek hebt of een feestje aan de gang hebt. De mix van moderne nummers en klassiekers zorgt ervoor dat er voor iedereen wel een geschikt nummer te vinden is. De game speelt, zoals je zou verwachten, met de nodige verschillende spelmodi om de game leuk te houden. Helaas zorgen enkele technische foutjes ervoor dat niet de gehele game een feest is.  Desondanks kan ik de game aanraden want Let’s Sing 2022 zal ongetwijfeld voor enkele leuke muzikale avondjes kunnen zorgen.

• Gevarieerde mix aan moderne en klassieke nummers
  • Speelbaar met 8 spelers
  • Smartphone te gebruiken als microfoon