Lego Marvel Superheroes 2

Lego Marvel Superheroes 2
Lego Marvel Superheroes 2

Lego games zijn ondertussen al langer aanwezig, op meerdere consoles en van meerdere grote film licenties. Vandaag nemen we een nieuwe telg in de familie onder de loep, zijnde Lego Marvel Superheroes 2. Ik ga dit echter niet alleen doen, want mijn vriendin speelt ook graag de Lego games. Benieuwd of de game ons kon bekoren, en zo een plaatsje verdient in onze game library?

Just another brick in the wall

Lego games zijn er al een hele tijd. Maar sinds 2005 zijn de Lego games begonnen met zich te baseren op film licenties. De formule sloeg goed aan, en zoals het gezegde gaat “if it ain’t broken, don’t fix it”, blijven ze dan ook verdergaan met diezelfde formule.

Is dit iets slechts? Helemaal niet, hoewel voor sommige mensen de gameplay wel wat saai kan worden na zoveel verschillende iteraties. De gameplay is vrij simpel. Je hebt een knop om te springen, een knop om te slaan en een knop om je special te doen (afhankelijk van welk type personage je hebt). Af en toe zal die laatste gebruikt worden om een stuk van het level opnieuw te bouwen, en zo vaak een nieuw pad te openen.

Ik vind persoonlijk die simpliciteit net deels van de charme. Het zorgt er voor dat het een makkelijk instap game is voor jongere kinderen en mensen die niet zo heel vertrouwd zijn met gamen. Voor de meer ervaren gamer zal deze game dan ook weinig uitdaging bieden, maar ook dat is zeker niet slecht. Af en toe mag de boog wel eens minder gespannen staan.

De grootste aantrek is uiteraard de wereld waarin je terecht komt, en de personages die je ter beschikking krijgt. In elke Lego game zijn dit er enorm veel (je speelt ze gaandeweg vrij), en je zal dus wel zeker je favoriete personage tegenkomen. Je kan ook wel stellen dat er veel werk en liefde in de game gestoken is. Elk level en elke wereld waar je komt voelt echt levendig aan, en ziet er prachtig afgewerkt uit. Er waren momenten dat ik gewoon de controller niet aanraakte en even de omgeving in me opnam.

Building on success

Deze game begint vrij lineair, maar ontpopt zich daarna weer tot een relatief grote open wereld. Hierin kan je dan weer een deel extra (optionele) missies doen waarin je meer achtergrond verhaal van de personages krijgt. Er zijn zo een 18 verschillende regio’s in de wereld waarin je terecht kan komen, van uit de verschillende licenties die binnen Marvel vallen (denk maar aan Guardians of the Galaxy, Spider-Man, Thor, …).

Wat zeker helpt, is de luchtige humor waar de Lego games voor gekend zijn, en de voice acting die eigenlijk vrij goed is. Sommige klinken effectief bijna als de acteurs uit de films.

Wat ook niet verdwenen is, is het verzamelen van de “studs”, oftewel de ronde Lego collectibles. Dit is de munteenheid in de game, en kan je gebruiken om bijvoorbeeld personages vrij te kopen. Elk level heeft nog steeds een bepaald item waar je er een deel van moet verzamelen. Ook de gouden “bricks” maken hun terugkeer. Met andere woorden, in elk level is er meer dan voldoende te doen om je bezig te houden. Dit is niet altijd even positief, want je gaat vaak mogen terugkomen met nieuwe personages, omdat er wel altijd stukken zijn waar je met je huidige team niet zult geraken.

Ben je een fan van de Lego games? Ben je fan van Marvel? Of ben je gewoon op zoek naar een goede lokale multiplayer? Dan is deze game zeker een aanrader. Met zijn prachtige werelden die je ongetwijfeld doen terug denken aan de scenes uit de films waar ze vandaan komen, en de onmiskenbare Lego humor is dit weer een schot in de roos. De voice acting is vrij goed gedaan, en enkele komen ook erg dicht in de buurt bij de originele cast van Marvel. Hoewel het enerzijds meer van hetzelfde is, zijn er ook wel wat nieuwigheden toegevoegd, zoals een heel deel extra (optionele) missies waarmee je dieper in de achtergrond treed van de personages.Samen met mijn vriendin hebben wij er toch voldoende plezier aan beleefd, en verdient deze zo toch wel zeker een plaatsje in onze game library!

• Grafisch hoogstaande environments
  • Tof verhaal waar alle helden evenveel aan bod komen
  • Voldoende side missions