LEGO Marvel Super Heroes

LEGO Marvel Super Heroes
LEGO Marvel Super Heroes

Enkele jaren geleden heb ik LEGO Marvel Super Heroes 2 gereviewd, in 2017 om correct te zijn. De afgelopen dagen heb ik de voorganger, LEGO Marvel Super Heroes voor de eerste keer gespeeld op de Nintendo Switch. Klinkt gek, toch? Eigenlijk was deze game al in 2013 uitgekomen op bijna elke console die je je kan inbeelden en op PC. Toch viel de Nintendo Switch niet onder deze systemen, tot enkele dagen geleden dus. Is het nog de moeite om deze game, 8 jaar na datum, nog op te pikken of kijk je beter naar enkele andere LEGO games die de afgelopen jaren verschenen zijn.

Uniformity

Zoals we gewoon zijn van de LEGO games is ook deze enorm kleurrijk en vrolijk in zijn presentatie. Verwacht echter geen grafisch hoogstandje, iets wat in docked mode op een groot 4K scherm best goed opvalt. In handheld valt het beter mee, iets wat grotendeels ook komt door de wat simpelere stijl van LEGO-games. Dat is zeker niet slecht bedoeld, want de games hebben een bepaalde charme die heel wat gamers weet te bekoren, mijzelf inbegrepen. De humor voelt soms wel wat gedateerd aan in vergelijking met de meer recent uitgebrachte games, waardoor ik vaker niet dan wel moest lachen met de grapjes die de personages maakten.

Het verhaal zelf is een losstaand avontuur in het Marvel universum, dus ook zonder al te veel kennis van de films of comics ga je zeker kunnen volgen. Loki, Doctor Doom en nog een hoop andere slechteriken willen de wereld veroveren met “Doctor Doom’s Doom ray of Doom” (zien jullie al wat ik bedoel met de humor?). Hiervoor hebben ze “Cosmic Bricks” nodig, die van buitenaardse afkomst zijn en een enorme energie bevatten. Het is aan de Avengers en vrienden, de X-Men komen onder andere ook aan bod, om de slechteriken hun snode plannen nog maar eens te dwarsbomen!

Excelsior!

Wie al eens een LEGO game gespeeld heeft, gaat niets schokkend ontdekken op vlak van gameplay. Deze game kwam uit in een periode dat er jaarlijks een LEGO game verscheen, telkens van een andere grote franchise zoals The Hobbit, Star Wars of Harry Potter, en er dus weinig ruimte voor innovatie was. Toen was het dus vooral een beetje kiezen welk thema je het beste lag. Toch is dat ook niet zo een groot minpunt, want er zijn nog steeds voldoende verschillende soorten personages. Zo heb je grote, sterke helden en villains die grote objecten kunnen oppikken en kunnen gooien naast personages die door hun hoge intelligentie met elektronische apparaten kunnen werken. Uiteraard zijn er veel helden en slechteriken die dezelfde skills hebben, maar dat is ook een terugkerend element in de LEGO games. Iets wat ik trouwens erg leuk vind, want hierdoor kun je iets vrijer kiezen met welke personages je speelt in free mode.

Het leukste aspect aan dit soort games, buiten het feit dat ze vrij gemakkelijk en voor iedereen goed speelbaar zijn, is dat er enorm veel te verzamelen valt. Van verborgen voorwerpen om te vernielen tot Stan Lee die je in elk level kan redden. Daarnaast is de grote hub wereld ook voorzien van tal van challenges en verborgen gouden bricks. Genoeg dus om heel wat uren te kunnen slijten, alleen of met 2! Spijtig genoeg is voor deze port de enige extra alle DLC die ooit werd uitgebracht. Dit houdt een twintigtal personages en enkele voertuigen in, geen al te speciale extra dus voor deze 8 jaar oude game.

Hoewel deze LEGO game nog steeds erg fijn speelde en vermakelijk genoeg was, merk je wel dat het om een oudere game gaat. Vooral op grafisch vlak is dit wel merkbaar en ook wanneer er grapjes gemaakt worden in de dialogen. Het is ook jammer dat er naast de oude DLC geen andere nieuwigheden of extra’s zijn toegevoegd aan deze port waardoor het zeker voor mensen die het op een van de andere systemen, en dat zijn er heel veel, waarschijnlijk geen must have game gaat zijn. Voor nieuwkomers kan ik de game toch nog steeds aanraden, al zijn er misschien andere LEGO games die ik eerder zou aanraden.

Al bij al was ik toch blij om deze game ook gespeeld te hebben, het was toch weer een tijd geleden dat ik nog eens een LEGO game onder de knoppen had. Maar ik kijk toch ergens stiekem een beetje uit naar het moment dat er een gloednieuwe LEGO game komt die weer wat nieuwe dingen in de mix durft te gooien.

• DLC is allemaal aanwezig in deze versie
  • Game speelt nog steeds prettig

• Geen vernieuwingen of extra's