Le Tour de France 2022

Le Tour de France 2022
Le Tour de France 2022
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is weer die tijd van het jaar. Frankrijk kleurt geel. In vele woonkamers zitten wieler-diehards uren te staren naar mannen in lycrapakjes. Op Franse bergtoppen staan duizenden supporters met hun caravans volgepakt met bier, bbq-vlees en vettige snacks de renners aan te moedigen. Mathieu doet een wheelie om de menigte nog wat meer aan te vuren en Pogacar laat de rest van het peleton harder zweten dan een uurtje in de sauna.

Ik heb het natuurlijk over de grootste wielergekte van het jaar… Le Tour de France! En zoals elke sportgame het aan zijn stand verplicht is kan Cyanide/Nacon niet achterblijven en kunnen we aan de slag met Tour de France 2022. Ik heb voor jullie de Xbox Series X gespeeld en was razend benieuwd of er in de eerste plaats op grafisch vlak heel wat veranderd zou zijn. Laten we dus maar snel de virtuele klikschoenen aantrekken.

Nog steeds niet moeder mooiste…

Laat ik maar meteen starten met wat mijn grootste ontgoocheling was bij het opstarten van mijn eerste volledige Tour met Jumbo-Visma,nl. het grafische aspect van de game. Op PS4 en Xbox One hinkte de game qua graphics al een generatie achterop maar de gameplay zelf kwam wel aardig in de buurt van de spanning van het echte werk. Het is en blijft een soort managementachtige game en dan zijn graphics niet altijd het belangrijkste. Denk hierbij maar aan Football Manager. Maar nu we alweer een generatie consoles verder zijn had ik toch gehoopt op meer… Veel meer!

Ok, er was met TDF 21 al een next-gen versie maar die voelde meer aan als een update. Maar ook deze TDF 22 overtuigd allerminst. Nog steeds geen regen die wat meer realisme brengt en de wegen doet glanzen en gevaarlijker maakt voor valpartijen. Geen rotondes met seingevers waar je links of rechts kan opdraaien. Ook de draw-distance in de game is de titel next-gen volledig onwaardig en is er vrij veel pop-in van bosjes en struiken op te merken.

De supporters langs de kant brengen wel beleving maar bewegen nog steeds enorm onnatuurlijk. Wat dan wel weer mooi is dat ze de renners langs bergpassen wel al in grote getale staan te wachten daar waar ze vroeger nog om de 50 supporters opdoemden naarmate je de berg omhoog reed.

Als we het dan over de straten hebben waar je door rijdt dan zie je steeds weer dezelfde gebouwen. Zo erg zelfs dat in één straat vaak maar één soort huis staat. En om de ergernis van deze next-gen versie compleet te maken zie je ook telkens de schaduwen huis per huis inladen. Gelukkig bewegen de renners zelf wel vlotter in deze versie en dat werkt met name in het bochtenwerk veel aangenamer. Ook de tussentijdse save-momenten onderbreken de race niet kortstondig meer.

Licenties

Ik ben al sinds dag één fan van deze game. De ontwikkelaar heeft in de loop der jaren wel stappen voorwaarts gezet. Zo zijn op twee ploegen na(Quick-Step en TOP Sport Vlaanderen) alle licenties in orde. Daar waar je vroeger nog enkele uurtjes bezig was met alle namen van renners te wijzigen ben je nu op een kwartiertje klaar.

En net als vorig jaar kan je drie databases aanmaken. Zo kies jij welke renners en teams meedoen aan de verschillende rondes en eendagskoersen. Ook zijn heel wat fietsenfabrikanten vertegenwoordigd in de game. Denk hierbij aan Cervelo, Canyon, Scott enz… Er ontbreken nog wel namen als bv. Pinarello maar toch…

Rondes en eendagsritten

Het allerbelangrijkste aan een game rond wielrennen zijn de koersen, teams en renners. Bij de teams merken we enkele nieuwe namen zoals Eolo-Kometa Cycling Team, Caja Rural-Seguros RGA en Uno-X Pro Cycling Team. Voor wie Tour de Tietema bekend in de oren klinkt… Je kan ook met Bas aan de slag bij Bingo-Pauwels Sauzen.

Wat het aantal koersen betreft stopt de teller op 92. Een mooi aantal maar er mochten nog wel wat klassiekers bij. Enkel Milan-San Remo, vermomd in de game als de Primavera Classic, is toegevoegd. Je kan natuurlijk nog wel zoals in vorige edities je eigen ronde samenstellen in de My Tour-modus en met 92 koersen zijn de combinaties toch zeer uitgebreid.

Valpartijen en zieke renners

Een nieuwe toevoeging dit jaar zijn de gevolgen voor de renners en teams bij ziekte en valpartijen. Zo kan je nu renners volledig uit een ronde of koers zien verdwijnen. Realistisch maar het zal je maar overkomen dat in de laatste rit van je grote ronde je kopman tegen het asfalt gaat en met gebroken botten de ambulance moet in stappen.

Gelukkig kan je dit wel wat aanpassen bij de opties. Zo kan je er voor kiezen of valpartijen gevolgen hebben en of deze een grote impact hebben. Je kan er ook voor kiezen om mogelijke gevolgen enkel toe te wijzen aan de andere teams. Ook ziekte heeft de voorbije tijd heel wat schade aangericht in het peleton. Dat zit nu dus ook in de game. Gelukkig zijn ook hier weer heel wat opties om deze naar jou hand te zetten.

My Team en My Pro

Ook My Team en My Pro zijn weer aanwezig. Bij My Team probeer je een zo goed mogelijk team samen te stellen. Uiteraard start je met een beperkt budget en dien je koersen en rondes te winnen zodat je steeds betere renners kan aantrekken. Nog steeds is dit een hele leuke modus maar is er geen enkele toevoeging te bespeuren. Net zoals in de My Pro-modus overigens. Hier bouw je nog steeds de carrière van jou renner uit maar je hebt nooit echt een moment het gevoel dat het om jou draait. Mooi zou zijn dat je jezelf wat meer in beeld zou zien. Denk bv. aan interviews zoals in F1 of Fifa. Desnoods aan de hand van krantenknipsels die je prestaties belichten.

Kas-as-sei-ei-str-oo-ken

Ofwel kasseistroken. Speel je in TDF 22 bv. Parijs-Roubaix, de Ronde van Vlaanderen of rit 5 van de Tour dan zal je merken dat je de kasseistroken niet alleen voelt d.m.v. trillingen in je controller maar ook dat het scherm heftig door elkaar geschud zal worden. Iemand van het ontwikkelingsteam vond dit waarschijnlijk een fantastisch idee maar het zorgt ervoor dat je je inspanningsbalkje of tijdsverschillen niet of nog maar nauwelijks kan lezen. Vrij irritant en mag wat mij betreft meteen in de eerst volgende patch in de vuilbak verdwijnen.

Online… Of toch niet

Toen ik enkele weken voor de release hoorde dat de game ook een online gedeelte zou bevatten was ik hoopvol dat we eindelijk vanop de bank online tegen vrienden een volledige tour zouden kunnen uitvechten. Op de PS4 deden ik en een vriend dit al wel via shareplay maar helemaal vlot liep dat niet.

Helaas is het online gedeelte eigenlijk niet meer geworden dan offline koersen met een online klassement. Hierbij is het de bedoeling om met een vooropgesteld team bepaalde doelstellingen te halen. Denk hierbij aan de snelste tijd, de bergtrui te pakken of sprint koning te worden. Dit levert je dan weer punten op die jouw plaats in de rangschikking bepalen.

Helemaal duidelijk is het op dit moment nog niet en de toekomst zal moeten uitwijzen hoe leuk en succesvol deze aanvulling is. Voorlopig word ik er nog niet helemaal warm van maar misschien brengt het toch wat afwisseling in de toekomst. Persoonlijk vind ik de My Tour-modus en de Tour zelf de leukste speltypes. Maar mooi dat ze iets nieuws proberen toevoegen.

De intelligentie van het peleton

Elke game valt of staat toch met hoe intelligent de vijand, in dit geval de andere teams, is. Wel, deze lijkt zeker aangescherpt. Zo worden er in afdalingen vaak nog tijdsverschillen goed gemaakt en sluiten renners opnieuw aan bij de voorop liggende groep. De aanvallen zijn ook realistischer. Vroeger bleef je sprintbalkje vrijwel ongewijzigd doorheen de rit maar nu zal deze aanzienlijk kleiner worden naarmate je meer aanvalt.

Vermits rit 5 van de Tour een kasseienrit is en Roglic dit minder goed kan dan Pogacar had ik al snel enkele minuten achterstand aan mijn lycra broek. Ik had dan wel nog Wout van Aert maar die moest sowieso de duimen leggen in het hooggebergte. Zo had bv. een vriend met Pogacar, aan het einde van zijn Tour, enorm veel minuten voorsprong op de nummer twee in de stand Roglic. Deels realistisch maar uiteraard niet heel spannend. Zelf had ik er iets minder last van maar waren de verschillen toch aanzienlijk. Gelukkig biedt het spel je wel de mogelijkheid om de individuele stats van de renners te wijzigen.

CommentRAAR

Nee de titel van dit stukje is geen typfoutje maar helaas nog een minpuntje van deze TDF 2022. Deze lijkt me zeker nog wel oplosbaar met het nodige patchwerk maar momenteel klopt de commentaar geregeld niet met wat er in de koers gebeurd. Zo gaf hij bv. aan dat Van Aert gelost werd terwijl die vrolijk in de buik van het peleton ronddraaide en beschermd werd door Laporte. Of dat het tijdsverschil met de kopgroep kleiner werd omdat ze in het peleton vol door knalden terwijl dit niet zo was. Raar dus, zeker vermits dit in vorige edities nooit een probleem was.

Conclusie

Deze TDF22 is niet de game geworden waar ik op gehoopt had. De reeks heeft in de loop der jaren stappen voorwaarts gezet wat gameplay-elementen en licenties betreft maar hinkt, zeker met de komst van een nieuwe generatie consoles, grafisch nu echt wel duidelijk achterop. Straten die geplaveid zijn met steeds weer dezelfde huizen, identieke gezichten van renners die slechts hier en daar wat verschillen. Niet echt fraai! Gelukkig is Grmay dankzij zijn huidskleur wel nog makkelijk te herkennen en zijn renners als Evenepoel en Quintana niet de grootsten van het peleton. Maar daar houdt het echt wel op. Nog steeds is er geen regen die invloed heeft op de wedstrijd of tenminste de wegen er sfeervoller laat uit zien. Voor games als deze is misschien het grafische aspect niet het belangrijkste maar stilaan mag er meer verwacht worden.

Spelen doet de game gelukkig wel nog goed. Kleine wijzigingen in de A.I. zorgen voor realistischere aanvallen en zorgen ervoor dat er in afdalingen renners weer komen aansluiten indien ze gelost werden. Pogacar is helaas wel iets te oppermachtig. Ook in het echt is hij veruit de sterktste van het moment maar tijdsverschillen lopen snel op, mede dankzij de kasseirit al vroeg in de Tour. Die kasseiritten krijgen nu een trillende controller en beeld mee. Nu moeten we als gamers elke vorm van vernieuwing aanmoedigen maar deze is het niet geworden. Het kijkt en speelt niet aangenaam. Hierdoor wordt bv. de Ronde van Vlaanderen plots wat minder leuk. Qua gamemodes zien we nog steeds alle oude bekenden weer. Je kan de volledige Tour de France van dit jaar spelen, of zelf een eigen ronde samenstellen in My Tour. My Team is nog steeds de carrière modus voor wie een compleet team wil managen al mag je het leiden van je team wel met de nodige korrel zout nemen. Je kan enkel nieuwe renners aanwerven naarmate je koersen of rondes wint. In my Pro concentreer je je nog steeds op één renner. Ook in deze modus zijn er geen wijzigingen.

Wat wel nieuw is is de gedeeltelijke online modus. Die is momenteel nog niet ongelooflijk duidelijk maar verwacht hier geen dynamische races tegen anderen. Je speelt enkel tegen de A.I. Je sprokkelt punten door bepaalde doelstellingen te verwezenlijken. Leuk, maar voor hoelang zal de toekomst uitwijzen. Eerlijk gezegd mag je in 2022 een gewone versus-mode verwachten zoals deze bv. wel aanwezig is in Pro Cycling Manager 22. De menu’s zien er eindelijk wel ietsje moderner uit dit jaar en in de rangschikking zie je nu hoeveel plaatsen een renner gestegen of gedaald is na een koers maar om daar nu een vol punt voor bij te tellen in de eindscore gaat te ver. Deze TDF is vooral een must-have voor wie absoluut met de laatste teamrosters moet spelen en de kleine veranderingen in de A.I. opmerkt. Voor wie die dingen niet zo belangrijk zijn kan gerust nog even wachten om deze game aan te schaffen. Daar is de prijs, zeker voor de current-gen consoles, te hoog voor.

Good

  • Licenties van teams, renners en frames
  • Nieuwe online-modus
  • Gameplay is nog steeds leuk en zeker voor de echte koersfanaten
  • Valpartijen en ziekte in het peleton

Bad

  • Grafisch ruim onvoldoende, zeker op current-gen consoles
  • Online modus niet echt online te noemen
  • Mist een online versus mode
  • Commentaar klopt geregeld niet met wedstrijdverloop
  • Trillend beeld en controller bij kasseistroken
6.5

Aardig

Robin is een overlevende dinosaurus uit het pixeltijdperk maar heeft z'n natuurlijke habitat door de jaren heen moeiteloos omgezet naar het huidige gamelandschap. Singleplayer games blijven een belangrijk onderdeel van z'n voedingsgewoonte en hij peuzelt graag als dessert virtuele mensen op in first person shooters of sportspellen.

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password