Layers of Fear 2 (Nintendo Switch)

Layers of Fear 2 (Nintendo Switch)
Layers of Fear 2 (Nintendo Switch)

Alsof het een teken was, was ik enkele dagen voor de Switch port van Layers of Fear 2 verscheen nog met een kameraad bezig over deze game en over hoe ik geniet van dit soort horror games. Hoe kon ik dan ook deze kans aan me laten voorbijgaan om het vervolg van de toffe Layers of Fear te reviewen? Niet natuurlijk, laten we dus samen deze nachtmerrie laag per laag onthullen en zien of hij zo goed is als zijn voorganger en of het op de Switch tot zijn recht komt.

Peeling of the Layers

Klaar voor heel wat jump scares terwijl je door, constant veranderende, omgeving loopt zonder goed en wel te begrijpen waarover het gaat? Goed, want het verhaal wordt pas duidelijk gaandeweg en komt vrij traag op gang. Hetgeen je weet vanaf het begin, is dat jij als “The Actor” op een zinkende boot zit en dat je geleid wordt door “The Director”. Veel informatie rond het verhaal kan je vinden in verschillende notities en voorwerpen, sommige op je pad en voor andere moet je soms wat rondzoeken.
Tijdens dit zoeken krijg je best wat jump scares te verwerken, of van die momenten waar je ongemakkelijk van kan worden. Denk maar aan volgend scenario: Je gaat een kamer in en opent de volgende deur om in een kleine badkamer te komen met een andere deur. Je hoort een geluid en draait je om, maar waar de deur waar je uit kwam eerst was, is er nu een muur. Je kan via de enige deur die er nog is terug gaan naar de kamer waar je van kwam, via de gang, om dan te zien dat de kamer totaal anders is dan tevoren. Verwacht dus heel wat psychologische horror momenten.

Om even terug te komen op het verhaal, je ontdekt dat je als kind ook op een soortgelijke boot hebt gezeten samen met je broer of zus als verstekeling om te ontsnappen aan je gewelddadige vader. Af en toe moet je trouwens enkele keuzes maken door specifieke handelingen te doen, deze zorgen er voor dat je een van de 3 verschillende eindes kunt bereiken.

Fear of the unknown

Merendeels van dit spel verandert de visuele setting tussen zwart/wit en kleur. Dit zorgt voor een extra laagje sfeer, want om de een of andere reden helpt het zwart/wit effect om het spel wat enger te maken. Grafisch ziet alles er ook wel heel erg goed uit, zelfs voor de iets minder krachtige Nintendo Switch in zowel handheld als docked mode. Muziek is er niet echt, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door atmosferische geluiden. De momenten dat er wel muziek is, weet je dat er wat engs aan zit te komen. Hoewel dit spel voornamelijk een walking simulator is, kan je toch wel doodgaan. Geregeld wordt je achterna gezeten door iets wat ik het gemakkelijkste kan omschrijven als een glitched geest.

Als deze je inhaalt, sterf je en ga je naar het laatste checkpoint. Gelukkig zijn deze erg frequent aanwezig en begin je steeds opnieuw vlak voor de confrontaties. Lijkt dit je maar niets, dan kan je de “Safe Mode” aanzetten waardoor deze geesten (en andere gevaren) je niets kunnen doen en je dus eigenlijk nooit kan doodgaan. Dit verpest toch wel een beetje de spanning en haalt de angst wat uit de ervaring.

Het verhaal van Layers of Fear 2 is… bizar en erg vaag. Je zal al snel enkele chapters gespeeld hebben alvorens je echt doorhebt wat er juist gaande is en waar dit verhaal naartoe gaat. Toch neemt dat niets weg van de ervaring, want het is net dat mysterieuze wat jou als speler blijft terug lokken. Lang is deze game ook niet, na een 5-tal uren ben je door de 5 chapters heen geraakt en zie je de credits alweer rollen. Is de game even goed als zijn voorganger? Het is in ieder geval anders, maar in mijn ogen zeker de moeite om te spelen. Zeker als je een fan van het eerste was, ook al doet deze game het op zijn eigen manier. Verwacht in ieder geval heel wat jump scares en heel wat psychologische trickery om je ongemakkelijk te doen voelen. Ook zijn de achtervolgingen met de glitched geesten een hit or miss voor sommigen, maar in feite dragen ze wel bij aan de algemene setting.

• Toffe setting en paar goede jump scares
  • Port draait erg goed op de Nintendo Switch

• Er wordt teveel gebruik gemaakt van jump scares