Lawbreakers, de nieuwe multiplayer shooter van Cliff Bleszinski’s studio Boss Key Productions brengt ons gravity defying combat.
Alles in Lawbreakers draait om snelheid en actie. Het spel heeft een enorm hoge leercurve, een groot deel van het spel zal je dwingen om te leren bewegen. Je kan standaard rondlopen zoals in elke shooter, maar je zal snel achterblijven als je je niet overgeeft aan de snelheid die Lawbreakers je ter beschikking stelt.
Er zijn 9 classes beschikbaar in Lawbreakers, van elke class zijn er 2 versies, een Law versie en een Breaker versie. De Law en Breaker versie van elke class beschikken over exact dezelfde skills, enkel hebben ze wel een ander uiterlijk en persoonlijkheid.
De persoonlijkheid komt naarboven tijdens de gameplay, je characters zullen even een onliner laten vallen nadat je een vijand vol met kogels hebt gepompt of wanneer je respawned nadat je zelf de ontvanger was van enkele luchtgaten. Of we in de toekomst meer verhaal gebaseerde gameplay mode’s gaan te zien krijgen is nog af te wachten. Op dit moment kan je je enkel tegoed doen aan multiplayer modes.
De classes in Lawbreakers hebben elk hun eigen skills en manier om rond de map te graken. De assassin zal zwieren aan de muur terwijl ze dichtbij enemies probeert te raken om dan gebruik te maken van haar zwaarden of shotgun. De Battle Medic heeft een hoverpack om snel rond te geraken en vuurt granaten af die op impact ontploffen of nog even verder bouncen. De standaard soldaat class, Enforcer, die gewoon snel kan lopen. Elke class is anders, je zal even bezig zijn met ze onder de knie te krijgen om volledig gebruik te kunnen maken van hun movement opties en skills.
Het belangrijkste is wat er nergens wordt verteld. Je gebruikt niet enkel hun gegeven movement skills om rond te map te graken, je zal deze ook gebruiken om momentum op te bouwen om zo verder te kunnen bunnyhoppen. Deze skills hebben een cooldown, sommige een resource, je kan ze niet continue blijven gebruiken. Een goede balans vinden om altijd een weg uit een dodelijke situatie achter de hand te houden zal je bij de betere spelers doen behoren.
Op elke map, waar we er 7 van hebben, zal je een gedeelte vinden waar je wat lichter bent. De Zero Gravity gedeeltes laten je toe om met je voeten van de grond te komen en de combat voor een lange tijd in de lucht te houden. Weer zal je gebruik moeten maken van je bonus skills om in de lucht te blijven. Ook kan je gebruik maken van Blindfire. Blindfire’s concept is simpel, je aimt je geweer naar achter terwijl je loopt en je schiet. Hier kan je gebruik van maken op verschillende manieren. Ben je aan’t lopen met een objective en word je achtervolgd door vijanden? Dan zullen ze toch even je vuur moeten ontwijken. Maar het leukste van blindfire is wanneer je deze gebruikt in Zero Gravity zone’s. De blindfire zal je extra snelheid geven waardoor de movement ook weer in de lucht kan versnelt worden zonder gebruik te maken van je skills. Dit dwingt je ook weer keuzes te maken. Waar ga je reloaden, hoeveel kogels zal je gebruiken om je snelheid opte bouwen etc. Al deze kleine zaken brengen een grote leercurve in het spel waardoor deze zich onderscheid van andere shooters op de markt.
9 classes en 7 maps, hoe zit het nu met de verschillende game modes? Wel, op dit moment zijn er 5 verschillende game modes. Je hebt Blitzball, vergelijk dit even met voetbal. Er spawnt een bal in het midden. De bedoeling is om de bal in de goal te krijgen. De goal zal je vinden in de buurt van het vijandelijke team’s respawn zone. Persoonlijk één van de mindere modes terwijl je lawbreakers begint te leren. De snelheid in het spel ligt enorm hoog, de mappen zijn niet enorm groot. Dus de tijd die het neemt om de bal van spawn naar de goal te brengen komt neer op een seconde of 2. Natuurlijk goeie aim en teamwork zal dit tegenwerken. Maar de mode zelf hoort gewoon thuis op een een grotere map.
Vervolgens hebben we Turf War. Hier zijn er 3 vaste zones op de map, elke zone is een punt waard en deze verdien je door lang genoeg in de zone te blijven staan, tot deze vast ligt voor een team. Nadat alle 3 zones door eender welk team zijn bezet geweest zullen ze resetten tot een team 16 punten scoort.
Occupy mode brengt een roterende zone op de map , de bedoeling is de zone voor zolang te bezetten terwijl deze actief is. Hoe langer je erin blijft, hoe meer punten voor je team. 200 punten brengen je team naar de overwinning.
Bij Overcharge mode spawnt er een batterij in het midden van de map, het team dat deze naar zijn basis kan brengen, oplaad tot 100% en dan nog voor 20 seconden verdedigen na de oplading krijgt een punt. De batterij kan gestolen worden door het vijandelijk team en verder opgeladen worden in hun base.
Uplink mode werkt praktisch hetzelfde als overcharge mode. Er spawnt een sateliet in het midden van de map, deze breng je naar je basis en laat je toe data te downloaden. 100% data gedownload geeft je een punt. Het verschil tussen uplink en overcharge mode ligt in het feit dat als het vijandelijk team de sateliet steelt, zij hun eige objective volledig moeten uitvoeren, als je deze weer terug steelt zal je team hun eigen progress kunnen verder zetten.
De game modes zijn niet indrukwekkend, meeste zijn gewoon de oude game modes maar met een eigen jasje. Het neemt niets weg van het plezier van het spel. De game modes zijn simpel en laten je toe te focussen op wat belangrijk is, de combat.
Welke game mode je ook doet 1 ding zal altijd hetzelfde blijven. Jij en je team moeten samen werken en strijden tegen het andere team. De combat is snel, intensief en vaak onvergevend. Je zal moeten bekend geraken met je omgeving, plannen waar je heen gaat vliegen in de zero gravity en vooral onthouden waar je tot je dood kan vallen. Het spel brengt een enorme rush naar je toe en verveelt geen moment. De speler basis is groeiende en dit kan alleen maar toegejuicht worden.
Er is inderdaad geen story mode, maar met een prijs kaartje van € 29.99 is dit de helft van sommige full release games waar de story mode nooit van gespeeld word, of zelfs volledig ontbreekt. Er zijn in-game transacties, deze zijn enkel bedoeld voor cosmetics. Het hele lootbox gebeuren dat al een tijd de trend blijkt te zijn word hier gewoon verder overgenomen. Andere skins voor je characters, wapens, verschillende voetafdrukken wanneer je iemand afmaakt met een snelle voetstomp en zelfs stickers voor op je wapens. Niets dat echt nodig is, maar weer leuk voor sommige.
Conclusie
Lawbreakers behoort tot één van mijn favoriete team shooters op het moment. Met ongeveer 20 uur er hebben opzitten kan ik zeggen dat je wel geduld zal moeten hebben in het begin. De movement onder controlle krijgen zal even duren, maar het is het waard. Ik kan deze enkel maar aanraden om het een kans tegeven. Het is een nieuwe naam die zijn plaats verdient tussen de populairste shooters.