Labyrinthatory

Labyrinthatory
Labyrinthatory

Enigma’s, puzzels en mysteries. Je moet er van houden. Ze houden je bezig en laten je nadenken. Soms liggen ze voor de hand en andere keren laten ze je niet meer los tot je de oplossing gevonden hebt. Dit spel is er ook zo één. Een enigma, een puzzel en een ervaring die je niet loslaat, maar zoals puzzels en enigma’s, is de game waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd.

Deze indie-game wordt ons gebracht door Unimposing Walrus, die zoals op hun website te lezen valt, games willen brengen die je brein doen werken, en oh boy, zijn ze daar in geslaagd met dit spel, spijtig genoeg, misschien niet altijd op de manier dat je wilt.

Het mysterieuze begin

Het spel heeft een eenvoudig verhaal dat je van een leidraad moet voorzien. Je oom contacteert je via een robot op je gsm tijdens zijn begrafenis en nodigt je uit om naar zijn laboratorium te komen. Na deze korte inleiding start het spel en word je van de ene puzzel in de andere geworpen en begint het verzamelen. Een korte inleiding is genoeg voor dit spel, omdat het niet draait om het verhaal maar om de puzzels. Al vanaf de eerste afgelijnde omgeving, die dient als een zeer korte tutorial, word je midden in het spel geworpen.

Verzamelwoede

Het doel van de game is verzamelen. Batterijen, hint-chips, muntjes en sleutels, … Noem het maar op, je moet het allemaal verzamelen. Munten heb je nodig voor de automaten in het spel waarmee je bijvoorbeeld een hamer kan kopen om muren en andere breekbare objecten stuk te slaan. Hint-chips heb je nodig om… je raadt het nooit… hints te krijgen tijdens de puzzels en geloof me, deze ga je nodig hebben. De regenboogsleutels dienen als doel voor elke omgeving omdat je één regenboogkist per omgeving dient open te maken en eens deze geopend is, mag je deze omgeving als afgesloten beschouwen.

Pip-boy?

Tijdens het spel kan je puzzels activeren door items in de omgeving aan te klikken die oplichten en dan word je naar een pip-boy-achtige weergave gebracht.  Hier wordt elke puzzel netjes uitgelegd en naarmate je de puzzel oplost, stijg je een niveau, tot je alle 6 de niveaus hebt gedaan. Deze allemaal doen is niet verplicht om verder te komen in het spel, maar is zeker leuk voor degene die het spel volledig willen doorgronden. Per puzzel die je oplost, verdien je een batterij, waarmee je omgevingen vrij speelt in het spel. Ook een leuk extraatje is dat vele puzzels willekeurig worden gegenereerd, wat dus een zekere herspeelbaarheid met zich meebrengt.

Onderschat de puzzels niet, ze gaan van redelijk makkelijk tot echte logische breinbrekers waar ik zelf niet ongeschonden (lees: zonder hint-chips te gebruiken) door kwam. Als we vergelijken met de professor Layton games, heb je hier meerdere niveaus per puzzel en niet, eens de puzzel is opgelost, verdere variaties op dezelfde puzzel. De puzzels hier bieden immers al voldoende variatie. Zo krijg je sudoku, anagrammen, logische breinbrekers, interactieve puzzels, blokpuzzels en nog meer te verwerken. Aan variatie dus zeker geen gebrek. Zo voelde geen enkele puzzel aan alsof ik deze al een keer gedaan had en dat maakt dat je wil blijven doorspelen.

Robots. Robots overal!

Onderweg ontmoet je ook allerlei robots, want je oom was verzot van AI en heeft elk object in zijn omgeving dan ook maar een eigen persoonlijkheid gegeven. Van stukken kool tot Moai’s
(paaseiland standbeelden) slaan ze allemaal graag een kort praatje en sommige geven je zelfs een puzzel. Deze robots geven het spel een extra tintje persoonlijkheid en elke robot reageert op zijn eigen manier. Sommige zijn bang dat je ze gaat opbranden, andere zijn redder die je eerst zelf moet redden uit het water. Een stofzuiger die loopt te mopperen omdat hij moet opkuisen. Zoveel variatie, net zoals bij de puzzels.

Wat ook een leuke touch is, isdat, net zoals bij een point and click avontuur uit” den ouden doosch”, je de omgeving echt moet afspeuren naar hints. Zo kunnen objecten waar je op klikt je meer tips geven over een puzzel die je voorgeschoteld krijgt daar in de buurt. Het helpt om goed je ogen te gebruiken en dus niet enkel je hersenen.  Het spel gaat zeker visueel niet voor iedereen zijn. Labyrinthatory heeft geen flashy graphics en buiten het wisselen van omgevingen ga je nooit echt overdonderd worden door de presentatie, maar dat hoeft ook niet. Een spel zoals dit moet het hebben van de puzzels en die doen zeker hun werk hier. Ook is het spel leuk genoeg om je uren geëntertaind te houden door het verzamelen dat je hoort te doen in het spel.

Instellingen en geluid

Stel, je speelt met een azertytoetsenbord en je wilt je besturing aanpassen, sorry, maar dat is niet mogelijk. De enige opties die je krijgt zijn een gamepad of keyboard, maar je toetsen aanpassen op je toetsenbord is niet mogelijk. Al is het spel perfect speelbaar met gamepad, is het toch leuk om je toetsen te kunnen aanpassen.

De muziek is van het midi soort en na een tijdje begint deze echt te storen, omdat het steeds dezelfde nummers in een loop zijn. Na een tijdje word je er zo verveeld van dat je ze gaat uitzetten. Je geluid harder of zachter zetten kan trouwens ook alleen maar voor het punt wanneer je kiest welke save-file je opstart en niet meer daarna vanuit het pauze-menu, wat best wel vervelend is. Ook is het pauze-menu opgebouwd uit laboratorium materiaal dat niet, zoals in een goed laboratorium, gelabeld is, dus moet je met jouw muis over alles gaan hangen, voor je de juist optie gevonden hebt. Ik moet wel duidelijk aangeven dat het pauze-menu het enige onduidelijke menu is. Al de andere menu’s zijn duidelijk en vragen geen overbodig geklik of geworstel om een optie aan te kunnen zetten die je wilt.

Al bij al was het concept van het spel aangenaam, waren de puzzels uitdagend en speelde het vlot, toch miste het spel de nodige afwerking waardoor het een pareltje zou kunnen geweest zijn. Zeker geen slechte game, maar het had zoveel meer kunnen zijn met wat meer afwerking, gelukkig maken de puzzels veel goed.

• De puzzels zijn gevarieerd
  • Verschillende niveaus

• Het menu is onduidelijk
  • Geen manier om je controls aan te passen
6

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.