Kirby Fighters 2

Kirby Fighters 2
Kirby Fighters 2
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Fighters komen in alle smaken en kleuren. We kennen allemaal Street Fighter of Tekken wel en natuurlijk kunnen we Super Smash Bros ook niet vergeten. Echter had Kirby enkele jaren geleden al zijn eigen fighting game, Kirby Fighters Deluxe op de 3DS. Oorspronkelijk was dit idee slechts een mini-game in Kirby Triple Deluxe, maar Nintendo zag potentieel in de formule en zo zagen we in 2014 de eerste echte Kirby fighting game. Is de wereld na 6 jaar klaar voor een vervolg in deze reeks? Kies je favoriete Kirby copy ability en volg me!

Sworn partners

Zoals je in de inleiding al kon lezen (en uiteraard geeft de nummer 2 in de titel het ook al weg) is dit niet Kirby’s eerste proefstuk als het op een fighter aankomt. Toch is dit een heel ander soort fighter als je zou denken. Dankzij Kirby’s groot aanbod aan copy abilities, vaardigheden die hij overneemt van vijanden dus, leent Kirby zich perfect voor een spel dat veelzijdig gebruik maakt van combo’s en verschillend spelende personages. Kirby Fighter Deluxe deed dit dus ook al met zo een 10-tal copy abilities. Nu mogen wij daar nog een 7-tal bijdoen én nog enkele vriendjes en vijanden om uit te kiezen. Natuurlijk start je niet met alle fighters maar moet je ze vrijspelen door het spel te spelen.

Een groot gebrek in mijn ogen aan de vorige game, was het ontbreken van een story mode. Daar hebben ze hier verandering in gebracht. Het is geen diepgaand verhaal, maar dat is ook niet nodig voor zo een luchtig personage. Koning Dedede en Metaknight slaan weer de handen in elkaar en beklimmen samen een toren die naar de hemel reikt. De naam van deze toren luidt de “Buddy Fighters Tower”, voel je aan waar we hiermee naartoe gaan? Het is aan Kirby en een “buddy” van hem om de toren samen te beklimmen en het kwaadaardige duo uit te schakelen. Wat bevindt zich eigenlijk op de top? Waarom willen deze snoodaards zo graag de top bereiken? Aan jou om dat te ontdekken, terwijl je verdieping na verdieping de tegenstanders van je afslaat.

Destined rivals

Het verhaal kan je alleen of met een tweede speler doorlopen in de Story Mode. Elke verdieping speel je een kort gevecht tegen 1 of 2 andere tegenstanders. De gevechten zijn vrij simpel maar worden gaandeweg moeilijker en moeilijker. Elk personage heeft zijn eigen aanvallen en combo’s, welke vrij gemakkelijk uit te voeren zijn door gebruik te maken van 1 knop in combinatie met een richting. Je hebt dus 1 knop om aan te vallen, 1 om een vijand vast te nemen, een andere knop om te blokken en ten slotte eentje om te springen en vliegen. Ofja, het is eigenlijk meer zweven want Kirby kan niet oneindig blijven vliegen zoals dat in zijn main games wel het geval is. In elk level verschijnen er ook items die jou en je tegenstanders kunnen helpen. Dit varieert tussen voedsel om levenspunten te herstellen en wapens uit de serie om je tegenstanders aan te vallen. Alle levels zijn trouwens iconische locaties uit de reeks met nostalgische tracks. Veel van deze levels hebben ook nog hun eigen gevaren, zoals lava of een trein die je moet ontwijken. Maar ook bazen uit het verleden komen je hier het leven zuur maken!

Tussen de levels mag je badges kiezen om je een betere kans te geven om de toren te overleven. Zo zijn er onder meer badges die je meer levenspunten geven, meer aanvalspunten of ervoor zorgen dat je sneller als geest terug kan komen. Dit laatste is een leuke toevoeging. Wanneer je alle levenspunten verliest, maar je buddy is er nog, kom je na een paar seconden weer tot leven als geest. Kan je dan een tegenstander aanvallen, dan kom je weer tot leven met een paar levenspunten. Wordt hierdoor het spel opeens een stuk gemakkelijker? Neen, absoluut niet, want je hebt nog altijd een strakke timer om rekening mee te houden als je je gevechten wil winnen.

Forever together

Er is ook nog de “Single-handed Mode”, wat eigenlijk de gewone arcade modus is zoals deze in het vorige spel te vinden is. Met elk personage kan je een aantal levels achter elkaar vechten op easy, normal of hard en dit zo snel mogelijk om een badge voor dat personage te verdienen. De beste badges zijn de platinum, maar buiten je totale percentage verhogen (en om te kunnen stoefen ermee tegen vrienden) ben je er weinig mee. Zelf heb ik me vaak tevreden gesteld met de gouden badge en ging ik verder met een ander personage, hoewel ik waarschijnlijk voor sommige toch voor die platinum zou durven gaan.

Tenslotte zijn er nog de Battle Mode, Online Mode, Local Mode en Training. De laatste spreekt wel alvast voor zichzelf en is bedoeld om gewoon te oefenen met een bepaald personage. De Online en Local modes zijn er om het tegen anderen op te nemen en te ontdekken of jij je mannetje kan staan. In de Battle Mode kan je zelf heel wat instellen om zo je favoriete setting te vinden om in te spelen, eigenlijk een modus dus om gewoon snel wat gevechtjes tegen de CPU te spelen.

Maar hoe speel je nu eigenlijk die andere personages en dergelijke vrij? Eigenlijk speel je gewoon alles gaandeweg vrij. Na elk gevecht in de Story Mode of een volledige afgeronde Single-handed Mode krijg je punten waarmee je in level stijgt. Stijg je in level, dan speel je personages, levels, badges en alternatieve kostuums vrij. Genoeg zaken dus om je wel even zoet mee te houden.

Kirby Fighters 2 is een uitstekende mini-game die uit zijn voegen is getreden. Een beetje zoals Captain Toad zijn eigen game kreeg na een klein onderdeel te zijn van een ander spel dus. Toch is Kirby Fighters 2 met een prijskaartje van 19,99€ moeilijk om voor iedereen aan te raden. Zelf heb ik er veel plezier aan beleefd en zijn er nog heel wat dingen die ik nog kan vrijspelen, maar het is een spel dat je best mondjesmaat speelt. Telkens opnieuw de toren beklimmen, level na level, kan vrij eentonig worden. Zeker als je dit alleen doet. Met een tweede speler er bij is er meer plezier te beleven in ieder geval, en je kan er nog uren mee bezig zijn als je alles eruit wil halen.

• Veel verschillende fighters
  • Uitdagende story mode

• Weinig variatie in gameplay