Sommige gamereeksen teren al jaren op dezelfde succesvolle formule zonder te veel aan te passen. Een veilige oplossing, maar iets wat na de zoveelste iteratie stilaan kan gaan vervelen als er niet voldoende innovatie en vernieuwingen worden aangebracht. Kirby is hier ook wel wat schuldig aan, hoewel ze steeds probeerden er nieuwe elementen in te steken bleven de games toch wat hangen in de simplistische 2D platform stijl. Deze leek daarbij vooral gericht op jongere gamers dankzij de gemakkelijke moeilijkheidsgraad. Vanaf de eerste teaser was het wel al duidelijk dat deze nieuwe Kirby er op uit is om iets nieuw te doen en de sprong naar 3D te maken. Of deze nieuwe evolutie past in de Kirby formule, zullen we even samen uitzoeken.
The forgotten land
We beginnen de game met enkele scènes waarin we zien dat Kirby en andere wezens van de planeet Pop-Star in een andere dimensie gezogen worden. Al snel bevinden we ons in een soort van post-apocalyptische wereld, eentje die wel wat aan onze eigen wereld zou doen denken als je naar sommige van de omgevingen, gebouwen en voorwerpen kijkt. Al snel leer je Elfilin kennen en ontdek je dat de “Beast Pack” alle Waddle Dee’s heeft gevangen. Hoe Kirby hier is gekomen en waarom de Waddle Dee’s gevangen worden zal je zelf mogen uitzoeken terwijl je door zes verschillende werelden trekt.
Wat onmiddellijk opvalt, is hoe mooi alles er uit ziet. Van een verlaten winkelcentrum tot een afgetakeld amusementspark, elke omgeving ziet er enorm kleurrijk uit en straalt één en al charme uit. Ik kreeg eigenlijk al vrij snel een Super Mario Odyssey vibe, waarschijnlijk draait de game ook gewoonweg in dezelfde engine, maar de soundtrack en natuurlijk Kirby’s moveset zorgen er voor dat we toch in de juiste sfeer blijven.
Quite a mouthful
Over Kirby’s moveset gesproken, hij kan nog altijd vijanden opzuigen en hun vaardigheden kopiëren waardoor hij ook nog eens een leuk hoofddeksel op krijgt. De verschillende kopieervaardigheden die aanwezig zijn, zijn negen terugkerende klassiekers zoals het zwaard of de bommen. Maar er zijn ook twee compleet nieuwe vaardigheden, om dus tot een totaal van 11 kopieervaardigheden te komen. Deze zijn boor en avonturier (Drill en Ranger als je in het Engels speelt). Mochten dit de enige nieuwigheden zijn, zou het weinig innoverend zijn. Gelukkig zijn er nog enkele andere krachten die Kirby ontdekt.
Je hebt het waarschijnlijk in de trailer al gezien, Kirby die probeert om een auto op te zuigen maar deze niet doorgeslikt krijgt en dan maar als een omhulsel dient hiervoor en de auto zo kan besturen. Dit noemt de “Mouthful” oftewel “Mondvol” modus en laat Kirby een deel herkenbare objecten, zoals een auto of een drankautomaat, opzuigen om zo weer een deel leuke transformaties ter beschikking te stellen. Er zijn redelijk wat van deze transformaties te ontdekken en ze zijn allen best wel hilarisch en erg leuk om te gebruiken.
A bustling town
Elk level heeft een deel opdrachten die je kan voltooien om zo meer Waddle Dee’s te bevrijden. Deze missies zijn erg uiteenlopend zoals het vernielen van posters, het verslaan van een mini-boss met een specifieke vaardigheid of een geheime route vinden. Ze zijn niet verplicht, maar wel een welkome afleiding van de anders vrij lineaire levels. Er zijn ook capsules te vinden, met random beeldjes om te verzamelen, die je kan vinden door de levels wat te verkennen. Dat is overigens het leukste aan de levels, het zoeken naar en ontdekken van geheime gangen of iets activeren nadat je bepaalde objecten hebt vernietigd. Je zal ook een hele hoop munten kunnen oprapen die je kan gebruiken voor verschillende doeleinden in Waddle Dee Town.
In het begin is dit stadje verlaten en leeg, maar naarmate je meer Waddle Dee’s hebt weten te bevrijden zal het stadje weer opgebouwd worden en nieuwe faciliteiten herbergen. Een daarvan is een locatie waar je je vaardigheden kan upgraden, als je de blauwdrukken gevonden hebt en het benodigd aantal “Rare Stones”. De meeste vaardigheden kunnen tot level drie gaan, waardoor ze er anders gaan uitzien maar ook heel wat sterker worden en soms unieke moves geven aan Kirby. Verder komen er ook verschillende mini-games die je kan spelen zoals vissen of helpen in het Waddle Dee Café.
De “Rare Stones” kan je verdienen door te vechten in het Colosseum in Waddle Dee Town, of door de uitdagende “Treasure Road” levels te voltooien. Deze levels zijn korte uitdagingen die zich toespitsen op een specifieke vaardigheid van Kirby en je skills hiervan testen. Door Waddle Dee’s te redden in de levels unlock je op de wereldmap deze “Treasure Road” levels, maar per wereld zijn er ook een paar verborgen die je zelf moet zoeken door over de kaart te vliegen
Easy breezy
Dat de game, naar mijn mening althans, erg gemakkelijk is, is niet persé een groot minpunt. Het is de ideale game om samen met een jongere persoon te spelen. Je kan de game volledig in (lokale) co-op spelen. De tweede speler zal echter verplicht moeten spelen met Bandana Waddle Dee, die zijn eigen moveset heeft maar helaas geen vaardigheden kan gebruiken zoals Kirby. Dat is ergens wel een gemiste kans, want een groot deel van het plezier schuilt hem toch wel in de verschillende kopieervaardigheden. Er is ook gekozen om twee moeilijkheidsgraden aan te bieden, de “Spring-breeze mode” die het spel nog gemakkelijker maakt en de “Wild mode” wat eigenlijk de normale moeilijkheidsgraad is. Zelf heb ik het hele spel uitgespeeld in deze laatste mode en ben maar één keertje dood gegaan op heel het avontuur. Doodgaan is trouwens niet zo erg, je verliest gewoon wat munten en mag weer opnieuw proberen.
De enige echte uitdaging die ik aanvankelijk had, waren bepaalde “Treasure Route” levels waar ik onder de target tijd wou geraken. Niet dat het me iets leek op te leveren, buiten een bevredigend vinkje in een vakje bij de beoogde tijd, maar het was leuk om toch ergens wat uitdaging te vinden. Althans, dat dacht ik tenminste tot je de post-game content hebt vrijgespeeld. Je krijgt hier nog een deel levels, voornamelijk herwerkte levels die je al eerder zag, waar er meer en sterkere vijanden zijn en waar de levels ook een heel stuk langer zijn en steeds eindigen met een eindbaas. Onverwacht maar zeker en vast een zeer grote meerwaarde.
Conclusie
Kirby and the Forgotten Land doet initieel misschien denken aan Super Mario Odyssey, maar het blijft op vlak van gameplay en elementen nog steeds trouw aan de gekende Kirby formule. Dankzij de Mouthful mode, de mogelijkheid om kopieervaardigheden te upgraden en meer brengt het zelfs nog wat nieuwigheden op tafel waardoor de game ook op vlak van gameplay erg fris aanvoelt. Hoe mooi de levels ook zijn, ze zijn echter nog steeds vrij lineair maar de verschillende collectibles en missies moedigen toch wat exploratie aan om te zoeken naar geheime gangen om de korte levels toch een beetje te rekken op een leuke manier.
De game klinkt wat kort met 6 werelden die elk 4-5 levels omvatten en een boss, naast nog een handvol “Treasure Route” levels. Echter ben je, zeker als je alle missies doet, heel wat uren zoet. En als kers op de taart krijg je nog een hele hoop, extra uitdagende, levels nadat je de credits hebt zien rollen. Voor mij is dit echt wel de beste Kirby game die we tot nu toe hebben mogen aanschouwen, en dat wil toch al wel wat zeggen.
Nieuwsgierig naar de game, maar nog niet helemaal overtuigd? Download dan zeker de gratis demo en probeer de game zelf al eens!