Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Is het alweer 12 jaar geleden dat ik Kingdoms of Amalur: Reckoning voor het eerst speelde? Wat vliegt de tijd toch enorm snel bij momenten zeg! Ik moet toegeven dat ik wel hard uitkeek naar deze game, niet verwonderlijk als ik terugdenk aan het aantal uren die ik destijds in Amalur spendeerde. Hoog tijd om nog eens het lot te tarten en terug te keren dus met deze remastered versie!

Fate is a fickle mistress

Sommigen denken dat je lot vaststaat van zodra je geboren wordt. Je hele pad is al voor je uitgestippeld en je hebt enkel de illusie dat je beslissingen er om doen. Ook in Amalur geloven ze die redenering, mede door de oorlog die er momenteel al jaren heerst. De Tuatha Deohn, een aftakking van het onsterfelijke “Winter Fae” ras, zijn een oorlog gestart met alle sterfelijke rassen in de naam van hun nieuwe god Tirnoch. Het lijkt dan wel te kloppen dat je lot vaststaat als onsterfelijke wezens er op uit zijn jou en alle anderen rassen af te slachten. Gelukkig komen wij in het verhaal als het eerste geslaagde experiment om een sterfelijke terug te brengen van de dood. In de openingsscène, waar ze jouw lichaam behandelen, krijg je de keuze uit enkele rassen, elk met hun eigen voordelen, en een beperkte keuze om je avatar te personaliseren vooraleer je weer tot leven komt.

Wat er voor je dood allemaal gebeurd is, hebben wij enkel het gissen naar op dit moment. Ze noemen jou, de speler, de “Fateless One” want jij bent de eerste die in principe aan zijn lot is ontsnapt. Volgens de “Fateweavers”, zieners die het lot van elke sterfelijke kunnen zien, is jouw toekomst niet te voorspellen. Sterker nog, jij bezit nu de gave om het lot te veranderen en dat beschouwen de Tuatha als een grote dreiging. Jij zou zomaar eens de wetten van de wereld kunnen veranderen en datgene wat nu onsterfelijk is toch een vervaldatum bezorgen.

Coming back for a Re-Reckoning

Het is wel te merken dat deze game een grafische make-over heeft gekregen. Nu ja, de game zag er redelijk goed uit destijds op de PS3 maar het is toch leuk om te zien dat de PS4 versie niet gewoon een simpele port is geworden. Verwacht natuurlijk geen Final Fantasy graphics of dergelijke, maar je zal het ook niet gaan afschrijven omdat het er afgrijselijk outdated uitziet. De muziek is gewoonweg dezelfde soundtrack, en tijdens het spelen en schrijven blijf ik me afvragen of ze hier iets mee gedaan. Ik merkte echter wel dat het surround geluid geweldig goed gedaan is. Bij weinig games merk ik dat daar aandacht aan gespendeerd is, en bij deze game hoorde ik heel vaak aanvallen, voetstappen of gewoon het geluid van de waterval effectief achter mij in de kamer weerklinken.

Tot zover mijn positieve puntjes. Er zijn ook wat mindere dingetjes die mij weleens uit de aangename ervaring haalden. De grootste ergernis waren, na een paar uren spelen, toch wel de laadtijden die redelijk wat tijd in beslag namen. Geregeld kon ik even mijn social media checken vooraleer ik weer verder kon spelen, want gewoon staren naar een statisch scherm met dezelfde tips die ik al zo vaak heb gezien had ik geen zin meer in. Tijdens mijn avontuur kwam ik ook enkele bugs en glitches tegen, zoals een vijand die een magische barrière had opgegooid waardoor ik niet langs hem kon. Gelukkig kon ik met een specifiek wapen hem, na lang proberen, toch raken en doden. Een andere glitch zorgde er voor dat ik “out of bounds” geduwd werd (in feite werd ik dus door een muur geduwd en zat ik zo vast) tijdens het gebruiken van de Earthquake skill. Ook hier kon ik mezelf redden door als een zot te dodgen en rollen totdat ik toevallig terug “in bounds” terecht kwam.

A whole lotta side-quests

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning is een open-world RPG die je een beetje kan vergelijken met spellen zoals The Elder Scrolls: Skyrim of een (offline) World of Warcraft. Jij kiest zelf waar je naar toe gaat en hoe je je personage uitbouwt. Dit zorgt er natuurlijk voor dat deze wereld een rijke geschiedenis heeft en dus ook bomvol interessante lore zit. Veel van deze lore kan je naar eigen interesse en zin onderzoeken. Elke NPC kan je in een conversatie meerdere vragen stellen over allerlei topics om zo meer te weten te komen. De meest interessante weetjes komen echter van de vele side-quests die je echt overal kan ontdekken. En geloof me, het zijn er écht wel heel veel. Zo veel dat ik ze even moest negeren om mij te kunnen focussen op het hoofdverhaal en de DLC’s. Je leest het goed, ook de DLC’s zijn volledig aanwezig met alles op en aan!

Hoewel deze side-quests allemaal niet verplicht zijn, is het zeker aangeraden er wel zoveel mogelijk op te pikken onderweg. Ze zijn een grote bron van experience punten en goede wapens en items. Laten we het eens even hebben over de wapens en je uitrusting, want deze bepalen grotendeels je speelstijl. Speel je graag de sneaky Rogue, dan kan je dat perfect door messen als je wapen te kiezen en voor lichtere wapenuitrusting te gaan. Zelf had ik liever een combinatie van een Fighter en Rogue, en nam ik messen als mijn hoofdwapen en een zwaard als secundair wapen terwijl ik rondliep in wat zwaardere wapenuitrusting. Doordat je messen als eerste wapen staan, kan je stealth kills uitvoeren. Je hebt verschillende soorten wapens waaronder staffen, hamers, zwaarden, messen, Fae blades enzovoorts. Elk heeft zijn unieke kantjes en snelheden om mee aan te vallen. Wat je kiest bepaalt een beetje je speelstijl maar pin je hier niet op vast, want er zijn manieren om je keuzes te herzien. Je wapens en wapenuitrusting moet je ook onderhouden zodat ze niet breken, maar wees gerust want zo heel snel zal dat niet gebeuren. Neem ook altijd enkele repair kitjes mee zodat je eender waar je wapens in top conditie kunt houden.

The day of Reckoning is now

Elke keer je een level omhoog gaat mag je een passieve skill kiezen uit een grote lijst. Van expertise als smidse tot een vlotte prater die gemakkelijker iemand kan overtuigen, de keuze is aan jou. Je krijgt dan ook 3 skill points om te spenderen in 1 van de 3 skill trees. Deze zijn Might, Finesse en Sorcery. Might is voor de Fighters en soortgelijke klassen die graag veel schade uitdelen van kortbij maar ook heel wat schade kunnen verdragen. Finesse is dan weer meer gericht op Rogues of spelers die pijl en boog verkiezen, terwijl Sorcery natuurlijk op de magiër klassen is gericht. Hier is het wel belangrijk om te weten waar je je punten wilt investeren, want het totaal aantal punten per categorie bepaalt welke wapenuitrusting je kan dragen. Combinaties zijn uiteraard ook mogelijk. Ben je toch niet zo heel tevreden van je keuze? Geen enkel probleem, er zijn in Amalur heel wat Fateweavers die je punten resetten zodat je opnieuw alles rustig kan herverdelen. Voor de juiste prijs natuurlijk, die mannen en vrouwen moeten immers ook zien te overleven!

Benieuwd waarom “Reckoning” in de titel staat? Buiten het feit dat het, vrij vertaald, “Afrekening” betekend is het ook een speciale mode die je tijdelijk kan activeren voor je personage. Naast je levens- en magie meters is er ook een paarskleurige Fate meter. Wanneer deze vol is kan je in Reckoning mode gaan. In deze mode lijkt de tijd te vertragen voor je vijanden en doe je meer schade. De bedoeling is om alle vijanden waarmee je in combat bent te verslaan voordat je meter leeg is en dan bij een van je verslagen vijanden op de getoonde knop te duwen. Dit activeert dan een brutale finisher en je krijgt een prompt op het scherm te zien. Tijd om te buttonmashen op de getoond knop, want je krijgt nu bonus experience voor alle vijanden op het scherm afhankelijk van je buttonmash skills. Naast je gewone aanvallen, skills en magie is dit dus een geweldige troef in gevechten met veel vijanden.

Zelfs 12 jaar na het spelen van het origineel ontdekte ik nog steeds nieuwe side-quests en informatie over deze wereld waar ik al zoveel over wist. De grafische make-over was voor mij niet noodzakelijk, maar zeker welkom. Deze game is overigens het sterkst als het zijn verhaal probeert te vertellen en dat graag verder wil uitbreiden met zijn rijke geschiedenis en lore die je vrijblijvend kan uitdiepen. Ook de combat voelt altijd leuk aan dankzij de keuze die jij als speler krijgt om je eigen speelstijl te vormen en indien gewenst deze ook wijzigen als je toe bent aan iets nieuws. De laadtijden zijn een minder leuke throwback naar 12 jaar geleden en halen je gemakkelijk uit de flow. Toch blijft Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning een aanrader voor liefhebbers van dit genre en ook ik heb me tijdens deze review heel wat uren weten te vermaken. Als jullie me willen excuseren, ik heb nog heel wat side-quests openstaan die nu mijn aandacht vragen.

• Grote open wereld
  • Rijke geschiedenis en lore
  • Speelstijl makkelijk wisselbaar