Kingdoms & Castles

Kingdoms & Castles
Kingdoms & Castles

Kingdoms & castles maakte eerder al zijn blijde intrede op computer, maar is vanaf nu verkrijgbaar voor console. Is het een koninklijke ontvangst of voel je je meer in het zak gezet zoals de nieuwe kleren van de keizer?

Stads-wat?

Dit spel valt onder het genre van de citybuilder, maar dan een extreem relaxerende versie. In het ene spel bouw je een heel gedetailleerde stad, en ik het andere bouw je een meer gesimplificeerde versie. Beide zoeken een ander publiek en dit is van de tweede soort. Het voelt ook meer aan alsof je een stad bouwt in Minecraft op basis van Age of Empires. Het leuke aan Kingdoms & castles is dat de mappen random gegenereerd worden, dus niet elke playthrough voelt hetzelfde. Ja, je doet hetzelfde, maar de ene map heeft meer mineralen en hout dan een andere map, waardoor het moeilijker of makkelijker wordt. Of je zit op een eiland waardoor je het overgrote deel van het spel onbereikbaar bent, maar moet oppassen dat je zonder grondstoffen kan komen te zitten. Doordat alles random gegenereerd wordt eens je start met een nieuwe map, kan het soms nogal grappige dingen opleveren, en soms voelt het nogal lullig om dan te starten.

En wat doe ik nu juist?

Jij kiest waar een gebouw moet, en als je alle resources hebt, wordt het automatisch voor je gebouwd. Daar ligt dan ook heel het spel voor je, het onderhouden van grondstoffen. Genoeg hout en je kan meer huizen bouwen, zorgen voor een speciaal gebouw dat bossen terug aanplant en dergelijke. Des te meer grondstoffen je vrijspeelt en ontgint, des te meer gebouwen je krijgt en je jouw rijk kan laten uitbloeien.

Als een koning op zijn troon

Kingdom & castles geeft je net genoeg te doen zodat je bezig blijft, maar overrompelt je niet met statistieken en metertjes die je in het oog moet houden. Zijn je inwoners gelukkig, hebben ze genoeg te eten en hebben ze warmte, dan ga je niet in de problemen komen. Zijn er waterbronnen in de buurt, dan kunnen brandjes snel geblust worden en ga je ook geen huizen kwijtspelen aan rampen. Belastingen? Ook niet over gedetailleerd maar functioneel genoeg zodat je geld in je schatkist kan bewaren om… wel dingen op te bouwen en de koning uit te hangen door je kasteel te vergroten, zodat je je als een koning ter rijk voelt.

Tot overmaat van ramp

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn in je koninkrijk, het zou nogal saai worden anders. Nee, geen jonge knapen die onder het raamkozijn liederen komen spelen op hun luit die je dan moet wegjagen, maar eerder barbaren die jou deur komen bestormen en zonder luit je dochter komen kidnappen of een draak die het op jouw goud gemunt heeft, en dat kan niet zomaar gebeuren natuurlijk. Daarom kan je je koninkrijk beschermen zoals in een tower-defence met de daarvoor bestemde gebouwen neer te poten en onderdanen te trainen, zodat zij de belagers te lijf gaan. Het principe blijft hetzelfde, zolang jij alles voorziet, zorgen jouw onderdanen dat er genoeg volk is om het te laten gebeuren. Micro managen is niet voor dit spel.

Waar is de tijd?

Door het niet te hoeven micro managen voelt het aan alsof er geen tijd passeert in het spel en je uren kwijt bent voor je het weet. Het spelen geeft zo een tijdloos gevoel en het is zo leuk dat je je land ziet groeien dat je moeilijk kan stoppen. Ook op console speelt het spel geweldig. De controller wordt goed gebruikt en het voelt nooit alsof je een muis en toetsenbord nodig hebt om te spelen, wat bij andere spellen in het genre wel het geval is en waar niet zo gekeken is naar de speler, maar om alle mogelijkheden van de pc-versie over te zetten naar console, wat soms echt slechte manieren om alles te bedienen, teweeg brengt.

Ook al is Kingdoms & Castles een geweldig spel, toch blijft het maar leuk om een x aantal keren te spelen, NET omdat het zo simplistisch is en niet veel variatie kan geven met diepgang en statistieken. Het is leuk om een aantal keren een koninkrijk op te bouwen, maar na een paar keer heb je alles wel gezien en wordt het tijd voor een nieuw spel in het genre. Daarom lijkt me dit spel een goeie inloper voor mensen die graag een stad willen leren bouwen en managen in een game, maar niet de complexiteit van andere uit het genre willen vanaf het begin.

• Mooie graphics
  • Niet te complex
  • Goeie introductie in het genre

• Niet genoeg diepgang
  • Na een paar keer te bouwen alles wel gezien
7

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.