Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:,

Games met een middeleeuwse setting zien we wel vaker. Meestal gaat dit gepaard met een fantasy setting, dit is echter niet het geval in Kingdom Come: Deliverance. Want deze bevat geen fantasy elementen. Kingdom Come: Deliverance is hierdoor dan ook een beetje een vreemde eend in de bijt vergeleken met de rest uit dit genre. Het gaat hier om een game die de middeleeuwen zo realistisch mogelijk poogt te brengen. Het is een verademing om eens een game in een middeleeuwse setting te spelen waarin je niet om de haverklap een lange sierlijke elf of een kleine dikke dwerg tegen het lijf loopt.

Kingdom Come: Deliverance speelt zich af tijdens 1403 in het middeleeuwse Bohemen, een gebied dat twee derde van Tsjechië  beslaat. De game gaat over een periode en situatie die in het echte leven ook degelijk gebeurd is, inclusief personages die echt geleefd hebben. Hetzelfde geld voor de kastelen en regio’s uit deze game, deze zijn waar mogelijk één-op-één nagemaakt. Het verhaal daarentegen is wel fictie. Maar dat levert uiteraard een betere game op, want hierdoor heeft de ontwikkelaar en jij zelf als speler veel meer vrijheid.

Het leven van een lapzwans

In Kingdom Come: Deliverance neem jij de controle over Henry, de zoon van een gerenommeerde Black Smith, en een grote nietsnut die niets liever doet dan wat te lanterfanten en te gaan drinken met zijn vrienden. Hij zal echter niet lang van zijn luie leventje kunnen genieten, want al snel in de game loopt alles mis in zijn leven, waardoor onze flierefluiter hard zal moeten werken om te kunnen overleven. – Opgelet! Spoilers – De game speelt zich af tijdens een periode waarin Bohemen in oorlog is met Hongarije. Deze oorlog bereikt na een tijdje het dorpje Skalitz, waar onze lapzwans woont samen met zijn ouders. Iedereen die er niet in geslaagd is te vluchten wordt genadeloos afgemaakt, zo ook de ouders van Henry.  – End Spoilers – Het is dan ook hier dat zijn avontuur start, en het tijd wordt dat Henry een echte man wordt in plaats van een pierewaaier die amper iets uitvoert.

Henry zal dan ook veel moeite moeten doen om deze wereld te overleven. Want bij het begin van deze game heeft deze jongeman amper skills tot zijn beschikking. Ook vechten zal hij eerst moeten leren, want zonder enige vorm van training zal je niet lang overleven in een gevecht. Want een juiste rake klap van een vijand kan je mogelijk al meteen met de dood bekopen. Dit is trouwens iets dat de game uniek maakt. In tegenstelling tot andere games, is Henry geen supersoldaat of een wonderkind dat zomaar alles snel geleerd krijgt. Neen! hij zal echt moeten zwoegen om alles onder de knie te krijgen. Dit aspect zorgt er dan ook voor dat deze game zeer realistisch aanvoelt. Hierdoor is deze game niet geschikt voor iedereen. Toch vind ik dat je deze game absoluut een kans moet geven vanwege deze unieke aanpak. Nieuwe vaardigheden leer je in deze game door de bijbehorende handelingen uit te voeren, waarna je gaandeweg beter wordt in deze actie, net zoals dat in het echte leven doorgaans gaat. Want oefening baart kunst!

Deze aanpak keert natuurlijk terug bij het gevechtssysteem. Ook hier is de game erg realistisch opgezet. Zo is het perfect mogelijk dat je al na één goedgeplaatste aanval bezwijkt. Het is dus erg belangrijk om te trainen en veel te oefenen, want net zoals met alle skills moet je hier zoveel mogelijk ervaring opbouwen om goed te worden, net zoals in het echte leven. Om goed te zijn als vechter moet je dat natuurlijk zelf als speler ook worden. En dat is nu net wat dit gevechtssysteem zo leuk en uniek maakt. Henry is maar een doodgewone jongen, en zal dus alles uit de kast moeten halen om uit te groeien tot een echte vechtmachine. En zelfs dan kan één enkele fout fataal zijn.

Leren vechten

Het gevechtssysteem is dan ook absoluut niet makkelijk. Maar dit maakt het wel des te bevredigender wanneer je deze begint te masteren en erin slaagt om mooie gevechten aan te gaan. Wanneer je vecht kan je kiezen vanuit welke richting je met je wapen zal gaan slaan, je kan zelfs net voor je de aanval ingaat van slag richting veranderen om zo proberen je vijand te verwarren. Verder is het ook zeer belangrijk om aanvallen te leren ontwijken en te leren blokken. Want dit zal meermaals je leven redden. Zorg dan ook zeker dat je leert om je tegenstanders te anticiperen. Zorg ervoor dat je hun bewegingen zeer goed in de gaten houdt zodat je hun aanvallen kan blokken of ontwijken. Elk gevecht voelt dan ook aan alsof het je laatste kan zijn, waardoor deze bijna altijd wel erg spannend zijn.

Schaam je ook absoluut niet om te gaan vluchten van een vijand die veel te sterk is voor jou. Het is belangrijker om te overleven, en na meer training als een betere vechter terug te keren om wraak te nemen. We spreken hier tot nu toe trouwens enkel over de 1 vs 1 gevechten. Je zal ook situaties tegen komen waarin meerdere vijanden het tegelijk tegen jouw zullen opnemen. In deze laatstgenoemde situatie kan je ook maar beter vluchten, want net zoals in het echt is het bijna onmogelijk om hier als winnaar uit de bus te komen.   Een betere optie is om, – wanneer je weet dat je tegen een groepje zal moeten vechten – eerste enkele vijanden stiekem op voorhand uitte schakelen zonder de andere dit merken. Je kan altijd proberen om een vijand in zijn rug te besluipen om vervolgens zijn nek te breken of deze neer te steken, en zo de rangen alvast uit te dunnen.

Een andere optie is om pijl en boog te gebruiken om je vijanden één voor één om te leggen vanop een afstand. Maar dan moet je wel zeker zijn dat je al voldoende hebt geoefend met pijl en boog, want dit is een verschrikkelijk moeilijk wapen om te gebruiken. Je beschikt niet over een crosshair om te mikken met je pijl en boog. Je zal dus perfect moeten weten en kunnen inschatten waar je moet mikken. Het vereist dan ook enorm veel oefening om raak te schieten. Gelukkig kan je altijd – al dan niet voor een quest – gaan jagen op dieren om te oefenen. Wees echter bereid om enorm vaak naast je doel te schieten. Gelukkig kan je wel alle pijlen weer oprapen, althans als deze niet breken na impact met de grond.

Sociale status

Niet alleen in de gevechten is de game behoorlijk realistisch. Dezelfde lijn wordt doorgetrokken naar interacties met andere personen. Je acties bepalen hoe andere op je zullen reageren, net zoals je looks en sociale status. Het is belangrijk om vaak te baden, anders zal je uren in de wind stinken, en zullen mensen je ook minder goed behandelen dan wanneer je hygiënisch bent. Hetzelfde geld voor je kleding, ook deze dien je proper te houden (al is dat natuurlijk optioneel) met vuile kleding zal je altijd anders behandeld worden, dan wanneer je propere kleding aanhebt. Wanneer jij bijvoorbeeld veel gevechten uitvoert en wanneer daardoor je  kleren vol met bloedspatten  doordrenkt zijn, zullen mensen je uit angst vermijden. Mensen zullen je ook voorzichtiger of met meer respect benaderen wanneer jij indrukwekkende armor draagt. Dit in tegenstelling tot wanneer je gewone kleding draagt, dan zullen andere mensen best wel eens grof durven reageren. Verder speelt het ook een rol of je goedkope of net duurdere en nobel ogende kleding draagt, ook dit heeft invloed over hoe andere met Henry zullen omgaan.  Dit vind ik persoonlijk dan ook een zeer indrukwekkend systeem, aangezien je hierdoor nog meer in het spel gezogen wordt, hierdoor voelt deze wereld zeer realistisch aan.

Ik ben verder ook zeer te spreken over de conversaties die je in deze game aangaat. Deze zijn zeer goed geschreven en komen zeer levendig en echt over. Vaak zie je in games dat conversaties net wat anders lopen dan hoe het in het echt de norm zou zijn. In Kingdom Come: Deliverance reageren alle mensen erg normaal en realistisch op situaties en gesprekken, waardoor geen enkel personage wereldvreemd zal overkomen, tenzij dit de bedoeling is. Door veel te spreken en te oefenen op charisma zal het zelfs mogelijk zijn om een groot deel van de gevechten uit de weg te gaan, gewoon door je er jezelf uit te praten.

Gezond leven

Zorg er trouwens ook voor dat Henry genoeg slaap heeft, want ook dit heeft invloed op zijn vermogen om te handelen en denken. Als hij vermoeid is zal hij minder fris ogen, waardoor hij ook weer anders zal over komen bij andere. Ik raad sowieso aan om regelmatig te gaan slapen, want slapen doet ook dienst als save systeem. Dat of de veel te dure drankjes (“Saviour Schnapps”) die dienen om te quick saven. Sommige gamers zullen dit systeem best omslachtig vinden, ikzelf juich het net toe, aangezien dit ook weer bijdraagt tot de unieke beleving en realisme van deze game. De game saved trouwens ook telkens na belangrijke gebeurtenissen.

Vergeet trouwens ook niet om te eten, want wanneer Henry te weinig eet zal hij veel zwakker zijn dan wanneer hij genoeg te eten krijgt. Sterker, je kan zelfs verhongeren en sterven door ondervoeding. Let dus zeker op zijn gezondheid. Let bij voeding ook zeker op de versheid van wat je wil gaan eten. Net zoals in het echt is voeding niet onbeperkt houdbaar. Wanneer je iets eet dat bedorven is zal Henry ziek kunnen worden en een voedselvergiftiging kunnen oplopen, waardoor hij ook weer veel zwakker is, of erger.

Audiovisueel

Op grafisch vlak is Kingdom Come: Deliverance absoluut niet de mooiste of meest indrukwekkende game die beschikbaar is. Op de gewone Playstation 4 of Xbox One lijkt de game eerder afkomstig te zijn van de vorige generatie consoles. Ook zie je hier af en toe de framerate een beetje inzakken, maar gelukkig gebeurd dit niet al te vaak en wordt de game hierdoor niet onspeelbaar. Op Xbox One X (Waar we deze game grotendeels op getest hebben) en de Playstation 4 Pro ziet Kingdom Come: Deliverance er veel beter uit dankzij de extra kracht waarover deze consoles beschikken onder de motorkap. Ook zijn de framerate drops op deze versies van de baan. Kingdom Come: Deliverance komt dan ook het best tot zijn recht op deze krachtigere consoles.

Zelf heb ik geen enkele vervelende bugs tegengekomen. Behalve dan dat je soms lastig een trap af raakt of dat er soms mensen of items een deuropening blokkeren. Gelukkig is dit bijna altijd wel op te lossen met een beetje geduld of even terug weg te wandelen van deze deur en terug te keren. Al hoor ik uit de community wel dat er best veel bugs aanwezig kunnen zijn al heb ik er zelf op de Xbox One X geen last van gehad.  Wat soms echter wel stoort is dat de lipsynchronisatie niet altijd klopt, wat je af en toe wel even uit de middeleeuwse sfeer haalt. Hou er echter wel rekening mee dat deze game geen AAA budget heeft gekregen. Hierdoor is het dan ook erg indrukwekkend om te zien waarin de ontwikkelaar is in geslaagd met het beperkte budget. Op het vlak van geluid heb ik niets aan te merken. De game beschikt over best goede voice acting, en ook de muziek past perfect bij de sfeer van deze game.

Kingdom Come: Deliverance is een zeer realistische en waarheidsgetrouwe rpg geworden. De game begint nogal traag, zo duurt het eerste deel van het verhaal, wat als tutorial dient, een goede vijf uur. Maar zodra je hierdoor bent laat de game je niet meer los. Kingdom Come: Deliverance is zeker geen game die geschikt is door iedereen, al raad ik toch aan om deze game zeker een kans te geven. Dankzij het realisme en het gebrek aan fantasy voelt deze game zeer uniek aan, waardoor je een heel andere ervaring zal beleven dan wat andere rpg’s weten te bieden. De game is zeker niet perfect, maar je voelt de liefde en passie die de ontwikkelaar in deze titel heeft gestoken. Henry groeit op een zeer geloofwaardige wijze, en dit op een manier die je zelf bepaald naargelang de keuzes die je maakt. Warhorse Studios is er in geslaagd om een zeer sfeervolle en realistische rpg neer te zetten. Ik kijk alvast uit naar een eventueel vervolg met hopelijk een AAA Budget, want ik ben erg benieuwd naar waar deze ontwikkelaar nog meer toe in staat is.

• Geloofwaardige wereld met een authentieke sfeer
  • Sterk verhaal
  • Uniek level systeem