Kena: Bridge of Spirits

Kena: Bridge of Spirits
Kena: Bridge of Spirits

Ben je op zoek naar een fijne game voor je PS5 die op je Tv-kast staat te pronken? Wel, dan heb ik goed nieuws want Kena: Bridge of Spirits is eindelijk op de markt en is de moeite waard om door te spelen. Ondanks de game ook op PS4 en PC beschikbaar is, kan ik je wel aanraden om deze op PS5 te spelen indien mogelijk. Dit is de eerste game van de studio Ember Lab, die tot hiertoe enkel ervaring had als animatiestudio voor onder andere Pixar films. Dat is ook duidelijk merkbaar hier. Ik geef jullie graag even mee wat ik van de game vond!

Kena, The Sprit Guide

Ooit al eens gesolliciteerd voor de job als Spirit Guide? Ik ook niet, schijnt wel een knelpuntberoep te zijn. Kena is één van de weinige Spirit Guides en haar job is om verloren geesten terug op hun pad te brengen naar de overkant zodat ze eindelijk rust hebben. Klinkt misschien simpel, maar dat is het zeker niet. Hiervoor moet ze verschillende Relics verzamelen en deze Relics zijn niet zo makkelijk te verkrijgen. Kena: Bridge of Spirits is een third-person semi-open wereld game en aan de hand van puzzels, combat en wilskracht kan je deze Relics te pakken krijgen. Over het verhaal zelf wil ik niet al te veel vertellen omdat ik zelf echt een aantal keren goed verrast was, in goede zin, en dat wil ik jullie zeker niet ontnemen. Maar ik kan het zeker en vast wel aanraden!

De grootste troef van de game is bij uitstek het grafische aspect. De wereld en de personages zien er gewoonweg fantastisch uit en in de cutscenes komt duidelijk de animatie ervaring van Ember Lab naar boven en daar pakken zo dan ook volop mee uit, en terecht! Ik heb me er vaak op betrapt om gewoon stil te staan en te kijken naar de omgeving rondom mij, adembenemend gewoon. En dat voor een studio die eigenlijk geen ervaring heeft in het maken van videogames, kudos! Doorheen de wereld zijn er bijvoorbeeld enkele meditatiepunten waar je, uiteraard, kan mediteren en je maximum leven kan verhogen. Tijdens het mediteren laat de game enorm prachtige shots zien, en daardoor kom je zelf ook weer helemaal tot rust.

The Tools of a Spirit Guide

Een Spirit Guide die iets of wat serieus genomen wilt worden moet uiteraard enkele tools tot zijn of haar beschikking hebben. Kena is daar zeker geen uitzondering in en heeft altijd haar trouwe staf bij haar. Met deze staf kan je een combo van lichte en zware aanvallen uitvoeren en naarmate je vordert in het spel krijg je nog enkele nieuwe vaardigheden. Dit begint allereerst met een ontmoeting met kleine schattige boswezentjes die ze Rot noemen. Deze kleine kompanen zijn je hulp en toeverlaat tijdens vele puzzels en combat encounters. Ze kunnen vijanden stunnen of aanvallen en kunnen ook de corruptie die Kena bestrijdt vernielen door samen te werken met haar.

Haar staf blijkt ook best flexibel te zijn en kan dus ook dienen als pijl en boog, één van de meest handige tools naar mijn mening. Zo kan je van sommige vijanden hun zwaktes uitbuiten en er snel een einde aan maken. Ook in de puzzels komt deze tool enorm vaak naar boven en kan het ook dienen als grijphaak door op een bepaalde bloem te schieten, dan knal je in een rechte lijn naar de bloem zelf. De laatste tool is een soort Spirit Bomb, nee niet die van DBZ, waarmee je objecten tijdelijk in de lucht kan laten hangen. Vooral zeer aanwezig in de puzzels, maar kan ook enorm handig zijn tegen bepaalde vijanden om hun zwaktepunt tevoorschijn te halen en uiteraard ook om gewoon veel schade mee aan te richten.

Al deze wapens en dergelijke kunnen ook geüpgraded worden dankzij een kleine skill tree. Je standaard aanvallen, pijl en boog en bom kunnen allemaal apart sterker worden door er wat punten in te stoppen die je her en der kan verzamelen. Ook je kleine vrienden, de Rot, kunnen sterker worden door ze nieuwe vaardigheden aan te leren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de Rot Hammer uitvoeren en een vijand in één keer de kop inslaan. Maar deze kleine rakkers zijn eerder bang van de natuur en gaan nooit in gevecht gaan zonder dat ze daar de moed voor bijeen hebben geraapt. Doordat Kena enkele vijanden verslaat kan je Courage verzamelen in de vorm van kleine gele bolletjes en daarmee kan je de Rot aansporen om een aanval uit te voeren. Zeer fijne mechanic! Wat ik wel opmerkte, eens ik ongeveer zowat alles had vrijgespeeld van vaardigheden, is dat de combat redelijk beperkt is en best wat uitgebreider kon zijn, er is daar zeker nog speelruimte voor. Langs de andere kant is elke skill die je vrijspeelt wel een echte meerwaarde voor je arsenaal.

That’s a Real Nice Hat, Sir!

Is er een manier om de Rot nog schattiger te maken, vraag je? Absoluut! Heb je zin om elke Rot die je verzamelt hebt een ander hoedje te geven? Geen probleem! Nu, alle gekheid op een stokje ik ben dit niet ter plaatse aan het verzinnen, maar je kan dus effectief verschillende soorten hoedjes verzamelen in de wereld en die op elks van je Rot plaatsen. Geweldig, toch? Eens je een hoedje hebt vrijgespeeld kan je deze in de Hat Shop effectief kopen met een andere currency die je overal kan vinden, dan selecteer je de hoed zelf en voilà nu heb je een Rot met een cowboyhoed! Het enige wat misschien wat jammer is, is dat de hoedjes het enige type voorwerp is wat je met deze currency kan kopen. Misschien eerder een gemiste kans om skins en dergelijke voor Kena te verkopen? Niet met microtransacties natuurlijk, bah! Op zich een hele grappige toevoeging voor de game aangezien de game zelf redelijk kort is. Op een kleine 10 uur ben je door het verhaal als je niet teveel hebt afgeweken van het verhaal. Maar ik kan je zeker aanraden om de hele wereld zo goed mogelijk uit te kammen. Maar ik had er gerust nog meer tijd in kunnen steken.

Kena: Bridge of Spirits is een zeer succesvolle eerste game van Ember Lab en daar neem ik mijn hoedje voor af en alle Rot doen net hetzelfde. Zeker op de PS5 waar de Dual Sense weer helemaal tot zijn recht komt. Met een redelijk beperkt combat systeem en een, weliswaar aan de korte kant, interessant verhaal wist de game me voor de volle 10+ uur geboeid te houden. Het verhaal gaat redelijk emotionele kanten op met momenten en neemt je volledig mee in de wereld van Kena. En het hele speelgebied is een streling voor de ogen, het is duidelijk te zien dat de studio ervaring heeft in het animeren. En dat gaat natuurlijk gepaard met een goede voice acting cast die de personages helemaal tot leven brengen. De combat mag dan redelijk beperkt zijn, maar de game speelt ontzetten soepel en ik heb op geen enkel moment last gehad van iets van frame drops of dergelijke. Ik ben nu al klaar voor een sequel!

• Prachtige visuals
  • Speelt ontzettend vlot
  • Goede voice acting