Kaku: Ancient Seal

Kaku: Ancient Seal
Kaku: Ancient Seal
Release Datum:Genre:, , Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Naast (J)RPG’s speel ik vooral graag platformer en adventure games. Liefst nog collectathons zoals Mario 64, Banjo-Kazooie en zoveel anderen. Het is een genre dat al heel wat jaren mee gaat en waar de laatste tijd precies iets minder interessante games in verschijnen, of ze blijven althans onder de radar. Kaku: Ancient Seal leek me op het eerste zicht zo een titel te zijn, gemaakt door een vrij kleine Chinese studio, genaamd BINGOBELL. Momenteel is de game beschikbaar via Steam Early Access en hebben wij alvast een code kunnen vastkrijgen. Laten we samen er in vliegen en kijken of dit een platformer is om naar uit te kijken of eentje om gerust links te laten liggen.

The four continents

Het verhaal van Kaku, ons hoofdpersonage, begint met een achtervolging. Kaku, die er wat uit ziet als een holbewoner, zit achter een varkentje aan, wellicht om aan het spit te draaien, maar wordt al snel opgejaagd door een veel groter en monsterlijk varken. Nadat Kaku weggeslingerd wordt door het varken, krijgen wij hem onder controle en verkennen we aan de hand van wat tutorials een bos bedekt onder een mooie laag sneeuw. Al snel komen we via grotten in een tempel terecht en komen we er achter dat de zielen van de vier elementen verstoord zijn sinds de val van Saga. We leren ook dat wij ons op “the Floating Island” bevinden en wij naar de vier regio’s moeten om de elementen weer te herstellen. In welke volgorde we dat doen, zijn we vrij in. Of je nu voor de Flaming Mountain, Dragon Bone Desert, Misty Swamp of Windy Snow Field kiest, elke regio ziet er heel anders uit en heeft zijn eigenheid. Grafisch ziet Kaku er eerder last-gen uit maar dankzij de toffe animatie stijl is dit minder voelbaar en al helemaal niet storend. En zoals ik altijd aanhaal, is het vooral de gameplay wat een game maakt of breekt.

Versatile Kaku

Op vlak van gameplay lijkt Kaku: Ancient Seal op het eerste zicht op een standaard action adventure/platformer game met simpele controls. Je kan rondwandelen, sprinten (zolang je stamina niet leeg is), springen en zelfs dubbel springen, hoewel deze laatste soms niet goed leek te werken als je in de buurt van obstakels staat en de knop ook mijn input niet leek te registreren. Verder kan Kaku aanvallen met zijn knots of met zijn katapult. Eenmaal je wat verder zit, en het varkentje je vergezeld, kan je ook magie gebruiken. Er zijn ook heel wat zaken te verzamelen, zoals onderdelen van planten, stenen en meer, die je kan gebruiken om meerdere zaken mee te doen. Om steeds voorzien te zijn van items om je leven op punt te houden of tijdelijke boosts te hebben kan je met gevonden ingrediënten een beperkt aantal items koken. Dit kan op meerder locaties, zolang er maar een pot aanwezig is om te koken.

Verder zijn er verschillende locaties, aangegeven door grote stenen, waar je ook verschillende upgrade mogelijkheden hebt. Met ‘Essence of Health’ en ‘Essence of Stamina’ fragmenten die je gevonden hebt kan je je maximum leven en stamina verhogen. Aan een andere steen kan je je skill tree verder uitbreiden terwijl nog een andere steen je toe laat om andere zaken te upgraden zoals het aantal items je kan dragen, hoe sterk je aanvallen zijn of hoe goed je verdediging is, onder andere. Zoals je ziet, er is heel wat mogelijk om Kaku sterker te maken en hier zelf je keuzes in te maken.

Kaku of the Wild

Her en der zal je ook nog ruïnes tegen komen die een platform challenge herbergen. Deze ruïnes doen vooral sterk denken aan de Shrines uit The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De ruïnes zijn op zich wel een leuke toevoeging, hoewel de meeste challenges vrij simpel zijn. Wat me echter meer stoorde, was dat je zelf vanuit het menu moet “ontsnappen” uit een ruïne nadat je het einde hebt behaald en de schatkist hebt geopend. Het zou veel logischer zijn dat je automatisch naar buiten gestuurd zou worden, zoals dat in Breath of the Wild ook het geval was. Maar goed, het is geen showstopper, eerder een puntje dat vrij gemakkelijk uit te patchen lijkt.

Conclusie

Kaku: Ancient Seal deed mij nog het meest denken aan een PS2 action adventure/platformer waar ik enorm veel plezier aan heb beleefd: Vexx. Grotendeels vanwege de semi-open structuur van de game maar ook vanwege de stijl en algemene vibe die de game geeft. Toch is het verder een heel ander beest en kan ik enkel zeggen dat Kaku: Ancient Seal een aangename ervaring was om te spelen. Het is zeker een degelijke game die inspiratie haalt uit meerdere bekende games, waaronder de Shrines van The Legend of Zelda: Breath of the Wild, maar zeker nog punten heeft die nog niet helemaal op punt staan.

Good

  • Uitgebreide mogelijkheden om Kaku sterker te maken
  • Leuke visuele stijl en mooie omgevingen
  • Ruïnes zijn een leuke toevoeging

Bad

  • Geen automatische "warp" uit uitgespeelde ruïnes
  • Springen (en dubbelsprong) registreert niet altijd even goed
7.6

Goed

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password