Just Dance 2019

Just Dance 2019
Just Dance 2019
Als ik eerlijk moet toegeven, ben ik iemand die onder de douche graag een klein concert geeft. Ook achter het fornuis dans ik graag mee op de beats van mijn muziek. Maar toen ik de vraag kreeg of ik een review wou geven over de nieuwe Just Dance, moest ik toch even nadenken. Vooral omdat gamen voor mij een vorm van ontspanning is, en geen halve fitness. Maar na er is een tijdje over nagedacht te hebben (en veel gesmeek van mijn vriendin), heb ik dan toch besloten deze game is uit te proberen.

Dance Dance Dance

Voor wie nog niet bekend is met deze games, zegt de titel al heel veel over wat de bedoeling is in het spel. Je kiest een liedje uit de lijst en danst mee met de dansers op je TV. De controller wordt dan ingeruild voor jouw smartphone die de bewegingen van je danspassen registreert om te zien of je goed mee aan het dansen bent. Werkt dit allemaal zo vlot dan? Om te beginnen gebeurde het meer dan eens dat mijn smartphone, of die van mijn partner ineens de connectie verloor, waardoor we weer opnieuw moesten beginnen. Het spel werkt niet als je smartphone het spel niet actief heeft staan. Het gebeurt dus wel eens dat je per ongeluk een verkeerde toets indrukt, waardoor de app gesloten wordt en je niet meer meespeelt. Just Dance geeft hier geen melding van, waardoor je soms voor niets staat te dansen. De smartphone als controller wordt ondertussen al enkele jaren in Just Dance gebruikt. Op zich is het wel een goed idee omdat je geen extra spullen moet bijkopen, maar het werkt soms echt wel onhandig. Rondvliegende smartphones is ook een reëel gevaar. Dus als je onhandig bent, is dansen met je smartphone op eigen risico. Je kan gelukkig ook wel andere controls gebruiken. Voor de PS4 zal die met de move zijn, op de Switch met de joy-cons en op de Xbox One met Kinect.

Pay to play

De lijst van liedjes die je standaard hebt op Just Dance 2019 is niet bepaald spectaculair. Maar liefst 41 nummers, waarvan de meeste niet eens memorabel te noemen zijn. Sommige liedjes zoals Havanna van Camila Cabello en One Kiss van Dua Lipa zijn dan wel hits van het moment die mee opgenomen zijn, maar deze zijn ook maar op uw twee handen te tellen. Het is wel plezant dat ze er ook wat golden classics zoals Still Standing van Elton John en dergelijke in verwerken. Daarnaast is er ook muziek van verschillende nationaliteiten. De meest opvallende nieuwkomer hierbij is het K-POP genre (Koreaanse pop muziek). Zoals gewoonlijk vind je ook de foute nummers erin terug, zoals de internet-hit Mi Mi Mi van Serebro.

Wie niet genoeg heeft met 41 nummers komt jammer genoeg voor een paywall te staan, genaamd Just Dance Unlimited. Deze is de eerste maand gratis, maar daarna betaal je 4 euro per maand of 25 euro per jaar. Wat wel positief is, is dat je voor deze 30 dagen trial geen bankgegevens moet ingeven. Wel vind ik het een beetje ongehoord dat het basisspel met 41 nummers de volle prijs van 60 euro kost, en meer dan 400 nummers achter een paywall verscholen zitten. Moest dit spel zijn prijs verlagen, zou de maandelijkse betaling zeker schappelijk zijn, maar nu komt het gewoon over als hebzucht. Zelfs in de KIDS mode wordt je met deze betaling geconfronteerd.

Dancer Card

Met elk liedje dat je danst, verdien je Mojo punten. Per honderd Mojo punten kan je draaien aan een soort van gumball machine die jouw artwork en avatars geeft om jouw Dancer Card te personaliseren. Naast deze avatars en artworks kan je ook een titel en nickname geven. Ook staan hier jouw daily challenges waarmee je nog meer Mojo punten kan verdienen. Verder kan je ook nog jouw stats hier bekijken. De XP die je krijgt na een liedje zorgt ervoor dat je stijgt in level. Dit level heeft geen enkel nut in het gehele spel, buiten dat je kan zien welk level andere spelers hebben. Dus zoveel tijd ga je niet in deze HUB spenderen.

Be the champion

Tot slot, als je denkt meester te zijn in alle liedjes, kan je meedoen aan “the world dancefloor”. Hierin dans je een playlist samen met honderden anderen van over de hele wereld. De beste danser kan zich dan champion van the playlist noemen. Of hier een prijs aan vast hangt kan ik jammer genoeg niet zeggen, aangezien ik het nog niet hoger heb kunnen schoppen dan plaats 32. Pas wel op. Ook voor mee te doen aan dit toernooi moet je lid zijn van Just Dance Unlimited. Ik heb dus nog maar een paar dagen om mij te kunnen bekronen tot kampioen van de playlist.

Just Dance 2019 blijft net zoals al zijn voorgangers een leuke party game, aan een niet party prijs. De free trial aan Just Dance Unlimited is goed, maar weinig mensen zijn nog bereid dit te betalen na hun aankoopprijs van 60 euro voor het spel. Het feit dat het hierbij dan ook over al eerder gebruikte nummers gaat helpt de zaak niet. De HUB met de dancer card vind ik persoonlijk een beetje overbodig. Deze hadden ze beter kunnen gebruiken voor meer gratis liedjes. Het gestuntel met de smartphone bij het dansen is soms ook redelijk frustrerend, maar is nog altijd beter dan bijvoorbeeld een Playstation Move te moeten bijkopen. En kan makkelijk opgelost worden, moesten ze de app in slaapstand laten werken. Dankzij de KIDS mode kunnen ook de allerkleinsten meedoen dankzij de makkelijke danspasjes. Natuurlijk ook wel jammer dat Ubisoft ook hier zijn Just Dance Unlimited gaat aanprijzen. Toen bijna 10 jaar geleden de eerste Just Dance uitkwam was het alles wat ik er van verwacht had. Maar nu anno 2018-2019 had ik wel iets meer voor de prijs verwacht.

• Leuke partygame
  • Visueel leuk
  • Bewegingsensor met smartphone is goed