Jurassic World the boardgame

Jurassic World the boardgame
Jurassic World the boardgame

Dat ik altijd dinosaurussen cool heb gevonden kunnen de mensen die me goed kennen wel bevestigen. Dat de laatste Jurassic World film gemengde reviews kreeg, kon mij dan ook niet echt deren en ik ben met plezier gaan kijken naar de film. Plots krijg ik te horen dat er ook een nieuw bordspel beschikbaar is, naast de recent verschenen video game Jurassic World Evolution, waarin je eigenlijk een beetje hetzelfde gaat kunnen doen. Je eigen park bouwen en zorgen dat er geen catastrophe gebeurt, en dat in bordspel vorm? Count me in!

Welcome to Jurassic World!

We zullen alvast eens beginnen met wat we in de doos kunnen vinden. Als eerste stoot je natuurlijk op de handleiding, daaronder zie je het spelbord liggen met nog 2 extra vlakken. Verder naar de bodem toe vind je nog een pakketje met kaarten, een zakje met dobbelstenen en een figuurtje en als laatste enkele spelerskaarten en fiches die je nog uit hun houders moet drukken.
Alle onderdelen zijn gemaakt van vrij dik hoogwaardig karton, en voelen daardoor gelukkig niet erg goedkoop aan. Zo zal je ook niet bang moeten zijn om snel iets stuk te maken bij het uitdrukken.

Een kleine testronde

Vooraleer we beginnen met een echte speelsessie, gaan we eerst een testronde spelen met de handleiding naast ons. Iedere speler kiest een rol om te spelen in het avontuur, dit kan tactische voordelen bieden tijdens het spelen aangezien elke rol zijn sterktes en zwaktes heeft. Dit uit zich in het aantal dobbelstenen dat een speler mag rollen voor specifieke skills die hij/zij moet gebruiken. Daarna kiezen de spelers wie de Hammond-marker krijgt, dit is een pion die aanduid welke speler als eerste zal spelen, maar ook welke speler straks moet rollen om te kijken of er een danger kaart getrokken zal moeten worden! Deze Hammond-marker mag overigens aan het begin van elke nieuwe beurt doorgegeven worden, dus speel zo strategisch mogelijk met een oog op de danger klok.

Wanneer elke speler zijn/haar rol heeft gekozen, en de Hammond marker geplaatst is, begint de voorbereidingsfase. In deze fase zijn er verschillende dingen die je kan doen. Je kan op zoek gaan naar Dinosaurus DNA, dit DNA omzetten in eieren en uitbroeden zodat je daarna deze dinosaurus kan plaatsen maar je kan ook gebouwen neerzetten, danger kaarten oplossen als ze er zijn, upgrades kopen of zorgen dat je ticket meter omhoog gaat. Dit laatste is het doel van het spel, zoveel mogelijk tickets verkopen en zorgen dat de danger meter niet tot op het einde komt. Het coole aan dit spel is dus dat je samen speelt tegen het bord, en dit met 2 – 6 spelers!

Maar goed, na de voorbereidingsfase speelt de actiefase zich af, waarin je de opdrachten volgt voor de gekozen taken tijdens de voorbereidingsfase. Je zal moeten kijken hoeveel je moet gooien om bijvoorbeeld een gebouw te verkrijgen, of om een dinosaurus te kunnen plaatsen. Elke taak vereist een bepaald aantal ogen voor een specifieke skill, en afhankelijk van welke rol je hebt, zal je 1 tot 3 dobbelstenen mogen werpen om voldoende punten te scoren om hieraan te voldoen. We beginnen met de speler met de Hammond marker en volgen met de richting van de klok mee.

Als iedereen aan de beurt is geweest, start de gevarenfase. In deze fase verplaatsen we de marker op de danger klok één stap vooruit en moet de speler met de Hammond-marker proberen om hoog genoeg te gooien zodat er geen danger getrokken moet worden. Gooit de speler te weinig? Dan wordt de marker op de Danger-meter bovenaan een stap vooruit geplaatst en spelen we een danger kaart. Sommige kaarten hebben een onmiddellijk effect, en deze gebeuren éénmalig. Meestal is het zo dat bepaalde dinosaurussen uitbreken bij zo een kaart en dan dienen de spelers deze terug vast te zetten in de volgende ronde. Dit is niet zo erg, maar wat wel erger is, is een continuous danger. Deze blijft in het spel tot een speler deze oplost, en blijft negatieve invloed uitoefenen op het spel.

Samen het ultieme park bouwen!

Dat was dus eigenlijk de basis van waar het spel nu net rond draait. Effectief samenspelen in de hoop om zo een succesvol park met een minimaal aan incidenten te bouwen en onderhouden. We hebben enkele speelsessies gedaan met uiteenlopende groepen om te kijken hoe het spel speelt. Met 2 spelers is het spel goed te spelen, maar het werd pas echt fijn toen we met minstens 4 aan het samenspelen waren. Iedereen amuseerde zich zeer goed tijdens de sessies, en ook al wonnen we niet elke keer, bleef de sfeer er goed in zitten. Vooral de spanning die er heerst wanneer de Danger-meter dichter naar de 20, en dus het einde van de game, nadert zorgde er voor dat we vaak harder gingen nadenken om op tactisch vlak ons voordeel te kunnen halen.

Ik kan deze board-game alleen maar warm aanbevelen aan iedereen, vooral vanwege het aspect dat we samen konden spelen tegen het bord, in plaats van de gewoonlijke competitieve aard van de meeste boardgames.