Jujutsu Kaisen: Cursed Clash

Jujutsu Kaisen: Cursed Clash
Jujutsu Kaisen: Cursed Clash
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:, , Uitgever:Getest op:

Ik ga waarschijnlijk al onmiddellijk geen vrienden maken, maar ik ga mijn mening even delen. JuJutsu kaisen vind ik een overschatte anime. Ik raak er gewoon echt niet in, vind de personages en de skills weinig noemenswaardig, ben niet onder de indruk van de setting of het verhaal en de evolutie ervan. Het enige goede aan de serie is eigenlijk de animatie en zeker tijdens de gevechten kan dat wel indrukwekkend zijn. Dat is gelukkig een persoonlijke mening, maar ik wil maar even duiden dat ik de reeks een kans heb gegeven. Hierbij komt natuurlijk wel kijken dat mijn automatische verwachtingen van de game, gebaseerd op de reeks, inhoudelijk al niet te hoog lagen. Desalniettemin worden er in de anime vaak rake klappen uitgedeeld, wat wel het potentieel creëert voor een leuke fighting game. Tijd dus om te zien of ik meer onder de indruk ben van Jujutsu Kaisen: Cursed Clash dan van de anime.

Setting

Voor wie de anime of de manga niet kent schets ik jullie graag even een sfeerbeeld. In Jujutsu Kaisen maken we kennis met zogenaamde Jujutsu Scorcerors. Dit zijn in feite mensen met bovennatuurlijke gaven in de vorm van ‘cursed energy’ die elk van hun op hun eigen manier vorm geven om mee te vechten en zo ‘curses’ te verslaan. In deze setting leren we Yuji Itadori kennen die een cursed object opeet om op die manier cursed energy in zijn lichaam te krijgen en zijn vrienden initieel te redden. Hiermee staat hij echter toe dat de beruchte ‘king of curses’ genaamd ‘Sukuna’ zijn lichaam gaat delen met hem waardoor hij eigenlijk moet worden geëxecuteerd. In plaats daarvan sluit hij zich aan bij de jujutsu scorcerors om ze te helpen voorgoed van Sukuna af te raken. Natuurlijk willen andere curses dit niet en plotten ze voor de terugkeer van Sukuna. Zoals te verwachten maakt Yuji allerlei vrienden en vijanden en komen zijn vuisten meermaals in contact met anderen tijdens dat proces.

So start fighting

De game herhaalt het verhaal van de reeks bijna 100% door het verhaal opnieuw te vertellen tijdens een soort slide show met gesproken dialoog. Persoonlijk vond ik dit erg jammer en goedkoop overkomen, aangezien de serie, buiten mij gerekend, toch wel wat fans heeft die wat sfeer en animatie verdienen. Uiteraard hoort dit niet de basis of kern te zijn van de game en draait het eerder om de combat van het spel.

De gevechten stellen me nog meer teleur dan de keuzes voor animatie en verhaal. De game stelt je een arena fighting style voor waarbij je in maximum 2vs2 het tegen elkaar kan opnemen. Je hebt echter nooit 2 personages te bedienen. Het tweede personage is gewoon mee aanwezig in de match en vecht gelijktijdig met jou tegen je tegenstander(s). Dit klinkt als een interessante keuze met potentieel, maar helaas missen we samenhang, chemie, interactie, of eigenlijk eender welke vorm van uitwerking dat dit zou doen aanvoelen als een goede zet. Als we alleen al kijken naar de 1vs1 gevechten worden we geconfronteerd met houterige bediening, onfaire krachtverdelingen en voordelen, eentonige gameplay en mogelijkheden en in het algemeen gewoon onaangename gameplay.

Go online

Het hart en ziel van een fighting game ligt meestal online dus gaan we daar ook even buiten de story mode kijken. We krijgen de kans om uit 4 modes te kiezen. Online Versus, Free battle, Rush battle en Survival mode. Free battle is in feite enkel een oefenmatch tegen de CPU waarin je kan oefenen met personages, maar door het gebrek aan deftige combomogelijkheden bij deze game zie ik daar de noodzaak amper van in. Hoogstens kan je nog verantwoorden dat je de verschillende soorten aanvallen en vechtstijlen van je personages wilt uitproberen of beter kan begrijpen in deze mode eer je in story mode of online dat personage zal gebruiken. Helaas heb je niet de kans om te vechten tegen een tweede speler die langs je zit, maar tegelijk vind ik dit niet echt een probleem, aangezien ik me niet kan voorstellen dat ik echt iemand zou uitnodigen voor een potje Jujutsu Kaisen.

Online kan je kiezen voor Ranked en Unranked, maar persoonlijk kies ik voor geen van beide meer. Hoewel ik via een kabel verbonden ben met het internet heb ik meermaals en met frustrerende frequentie te maken gekregen met lag. Daarbij merk je tijdens de online gevechten eens zo hard dat er een onfaire powerbalance is tussen bepaalde personages. Het is een feit dat bepaalde personages in de manga en anime overpowered zijn waardoor ze door weinigen of eigenlijk niemand echt bedreigd kunnen worden, maar de game compenseert dit helemaal niet. Je kan er dus vanuit gaan dat je in zowat elk gevecht bepaalde personages blijft terugzien omdat iedereen aanvoelt dat deze, zeker in vergelijking met de andere personages, zijn voorzien van vlottere gameplay, meer haalbare special attacks en gewoon beter zijn dan de rest

Los van de bedenkingen die ik al had over de anime ben ik jammer genoeg genoodzaakt om nog meer bedenkingen te hebben bij deze game. Dit is niet de eerste anime game die ik test, dus ik ben bekend met de moeilijkheid om de charme of intensiteit van een franchise naar een game over te brengen. Helaas mist Jujutsu Kaisen eigenlijk alles wat je zou willen hebben in een game. Er speelt niets vlot, gevarieerd of spannend. Verhaalgewijs laat de game je zowat in de steek als je de manga of anime al kent en dan nog is de PowerPointpresentatie allesbehalve top te noemen. Online kom ik alleen maar problemen tegen met verbinding terwijl mijn gevoel van oneerlijke voordelen tussen personages alleen maar worden bevestigd.

• game voor fans van de anime/manga

• doet de anime /manga geen eer toe
  • speelt niet aangenaam