Insurgency: Sandstorm

Insurgency: Sandstorm
Insurgency: Sandstorm

Insurgency sandstorm verdient al geruime tijd naam en faam als een uitstekende tactische shooter. Met de komst naar console komen daar plots heel wat mogelijke nieuwe spelers bij. Zeker als je weet dat deze game crossplay is. onderstaande keek dan ook echt uit naar deze titel. Keek…

FPS

Insurgency Sandstorm is een FPS waar de nadruk ligt op samenwerking met je teamgenoten. Je merkt meteen dat de maps zich daar heel goed toe lenen. Er is meer dan voldoende mogelijkheid om het tactisch aan te pakken. De maps zijn zeker niet de mooiste, maar ademen wel allemaal een oorlogszone uit. Geen over the top omgevingen als een Call of Duty of Battlefield maar oerdegelijke maps die in de meeste gevallen wat Afghaans aanvoelen.

Helaas staat FPS ook nog voor iets anders…frames per second. En hiermee stopt meteen alle plezier in deze game. Tenminste op de last-gen consoles. De framerate is bij momenten zo slecht dat schieten meer geluk vereist dan het spelen op de lotto. Hiermee valt ook meteen elke spanning en tactisch vernuft weg. Je probeert het allemaal wel met overzicht te doen, maar als de basis, het schieten, het door de magere fps laat afweten dan werkt een geslaagde tactische aanpak juist niet bevredigend maar frustrerend.

Jammer dus…

Heel spijtig allemaal want het zijn net de mappen die ergens wel de mogelijke kracht bevatten van deze game. Dat merk je ook aan de lovende kritieken die de game wel krijgt op de nieuwste consoles en pc. Het lijkt dus zuiver een probleem te zijn van slechte optimalisatie op de last-gen. Maar dit zou zeker geen excuus mogen zijn vermits de mappen zeker niet moeders mooiste zijn.

Integendeel, de textures zijn vrij matig en alles ziet er wat blurry uit. Maar het positieve is wel dat ze je toch onderdompelen in een geloofwaardige setting. Het deed me wat denken aan Operation Flashpoint op console. Heel jammer dus die framerate en zwakke online-ervaring. Hopelijk krijgt deze titel toch nog de update die last-gen spelers verdienen.

10 vs 10 of co-op

Deze game heeft geen singleplayer dus speelt zich volledig online af. Dan moet dit uiteraard goed zitten. Je kan wel tegen bots spelen, maar die zijn echt oerdom dus dat biedt weinig uitdaging en is eerder ideaal om wat te trainen en het spel onder de knie te krijgen. Je loadout aanpassen werkt best goed. Je krijgt een aantal punten die je kan toewijzen waardoor je je wapen en verdere uitrusting uitbouwt. Je hoeft niet alle punten te gebruiken want je zal daardoor ook zwaarder en dus trager worden. Zeer goed idee dit.

Je hebt ook meteen toegang tot alle wapens. Geen eindeloos grinden meer en nodeloos ondergaan dat anderen meer tijd hebben om alle wapens te vergaren. Het enige wat te unlocken valt zijn cosmetische dingen om je soldaat aan te passen. Online potjes zijn 10 tegen 10 in 4 game modes die vooral draaien rond het overnemen en verdedigen van zones of het vernietigen van objectieven. Geen nieuwigheden dus maar wel ideaal voor dit soort game.

Hardcore

Wat wel opvalt, is dat je dit spel best niet speelt als een Call of Duty of je zal snel het loodje leggen. Eén enkele knal is genoeg om iemand te doden. Daarom zie je vaak rookgordijnen en flashbangs ingezet worden om straten en een open ruimte over te steken. Ook gebruikte ik meer dan in andere shooters de single-shot van m’n wapen. Gewoon om beter te controleren en omdat een schot toch genoeg kan zijn.

In co-op is de AI een beetje de stoorzender. Soms komen ze heel slim en tactisch uit de hoek en andere keren oerdom. Toch heeft deze modus zeker zijn bestaansrecht want hier kan je tactisch misschien nog net iets meer uit de hoek komen.

Insurgency Sandstorm is een titel die je absoluut voor de next-gen moet aanschaffen en op dit eigenste moment best laat passeren voor je oude console. Het is een gemiste kans want grafisch lijkt me er geen enkele reden te zijn waarom deze game niet gewoon een stabiele 30fps zou kunnen garanderen. Net om deze reden raakte ik nooit volledig ondergedompeld in het spel en zijn tactische beleving. Ondanks die magere optimalisatie van de game zag ik zeker wel het potentieel die het spel bezit. Rookgordijnen worden meer dan eens ingezet om een tactisch voordeel uit te halen en je loopt niet zomaar even snel de straat over zonder eerst even grondig te checken. Naast de co-op is dit spel een multiplayer only game en zeker geen broertje van Call of Duty. Wel spek voor de bek van de absolute fan van tactical warfare… Tenminste als je een Playstation 5 of Xbox Series S/X bezit.

• Mappen
  • Tactische gameplay en realisme
  • Loadouts