Indoorlands

Indoorlands
Indoorlands
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Tycoon games zijn alweer enkele jaren aan een opmars bezig. Jaren geleden was het genre al erg populair dankzij onder andere Theme Park & hospital, Rollercoaster Tycoon en talrijk andere Tycoon games. Tegenwoordig zie je het genre opnieuw meer en meer verschijnen, en dat juichen we hier bij Gamebrain alleen maar toe. Indoorlands brengt ons een klassieke Pretpark tycoon-game in een eigen origineel Jasje.

Ik heb in het verleden al erg veel uren versleten aan pretpark tycoon-games. Al sinds de eerste Theme Park game ben ik verknocht geraakt aan het genre. Indoorlands volgt in grote lijn het genre zoals deze neergezet is door deze klassieke games, al voegt het echter een twist toe door te focussen op indoor pretparken. Hoewel dit op zich niet zoveel veranderd aan een pretpark, zorgt dit toch voor een leuke en unieke sfeer, het is tenslotte eens wat anders dan de grootschalige openlucht parken.

Parkje bouwen

Ik weet niet wat het is met Pretpark tycoon-games, maar deze slagen er bijna altijd wel weer in om me een gezellige game avond te bezorgen. Of je nu de meest spectaculaire achtbanen wil bouwen, of het mooist ingerichte park, bijna iedereen vindt wel iets aan een game als deze om zich mee te vermaken. Indoorlands pakt het net iets anders aan dan andere pretpark games. Waar je normaal een openluchtpretpark bouwt, bouw je hier een binnenpretpark. Je kan zelf hallen en gangen maken op het stukje grond dat je bezit, om in deze hallen vervolgens attracties, winkeltjes en restaurants neer te poten.

Tijdens het beheren van je park, krijg je ook al dan niet optionele challenges voor je neus, die geld of research points opleveren wanneer je deze binnen de al dan niet voorgelegde periode volbrengt. Hierdoor speel je geleidelijk aan verschillende soorten zalen, attracties, decoraties en winkels vrij. Met de research points kan je weer nieuwe winkels of attracties unlocken, en eventueel de infrastructuur van je park verbeteren. Hiermee kan je ook meer parkeerruimte kopen, een busstopplaats en zelfs een treinstation om je park zo nog toegankelijker te maken in de hoop meer bezoekers te trekken. In Indoorlands moet je, net als in elke andere pretparksimulator, attracties en winkels bouwen om inkomsten te genereren, die je vervolgens moet gebruiken om je park verder uit te breiden.

Gameplay

In tegenstelling tot in andere pretpark tycoon-games, moet je hier creatief te werk gaan met plaatsing van je attracties om zo de beschikbare ruimte in je hallen optimaal te benutten. In plaats van dat je paden maakt om door een groot park te wandelen, ga je hier effectief gangen maken door winkels en attracties strategisch te plaatsen waar je bezoekers zullen kunnen doorwandelen. Het bouwen is erg simpel, je selecteert zelf op welke vakjes je een gang of hal wil plaatsen, je kiest het design van de vloer en bouwen maar. Vervolgens plaats je attracties en winkels waar je maar wil, eventueel wat decoratie, en hup je hebt een echt indoors park. Het spel is vrij eenvoudig en gemakkelijk genoeg om te begrijpen als je dit soort spellen eerder hebt gespeeld, waardoor je al snel een prachtig ogend pretpark kan samenstellen.

In het begin is het wel een beetje zoeken hoe alles werkt, er zit wel een kleien tutorial in de game, maar de informatie is soms wat gering. Gelukkig valt alles snel zelf te ontdekken door wat te experimenteren, en na een uurtje of twee was ik al de benaming van een volleerd pretpark tycoon waardig. Als je aan je park blijft werken, krijg je af een toe een willekeurige gebeurtenis, waarbij je tussen enkele slechte gebeurtenissen kan kiezen. Zo kunnen plots al je attracties stukgaan, of zijn klanten plots erg veeleisend. Los je dit echter goed op dan krijg je een beloning in de vorm van credits of research points. Ikzelf ga in deze game steevast voor de research points, want als je het park een beetje goed beheert, komt het geld vlotjes binnen. Geld verdienen is hierdoor vrij makkelijk in deze game, waardoor je zelfs zonder geldbeloningen in een mum van tijd genoeg verdient om je park weer wat verder uit te breiden.

Attracties

Om grotere attracties te plaatsen dien je een grote hall neer te zetten, die specifiek bedoeld is om 1 grote attractie in neer te poten. Je kan deze hal decoreren met decor items, of als je wat lui bent of niet zo creatief bent kan je een blueprint kiezen, waardoor de decoratie voor jou geregeld wordt. Wanneer je een attractie uitkiest, krijg je te zien wat de capaciteit ervan is samen met de reputatie classificatie, zodat je kan kiezen of dit iets is wat bij je park past, of past bij wat bezoekers verlangen van je park. Wanneer je deze vervolgens hebt geplaatst kan je zelf plaatsnemen in deze attractie en kijken hoe het eraan toe gaat voor klanten die deze rit ondergaan. Vervolgens kan je hier meerdere camerastandpunten kiezen om eventueel je decoratie te checken, en om de attractie zelf vanuit verschillende hoeken te bewonderen.

Een pretpark zou geen pretpark zijn zonder een achtbaan, dus naast de grotere attracties heb je natuurlijk ook achtbanen tot je beschikking. Achtbanen hebben voorgebouwde opties om uit te kiezen, net zoals de attractie hallen, maar je kunt ze ook zelf bouwen. Hoewel het in het begin een beetje oefenen is om een goede achtbaan te ontwerpen, lukt ook dit vrij vlotjes zodra je het onder de knie krijgt. Je kunt dus volledig losgaan met het maken van achtbanen, of gewoon de bestaande blueprints gebruiken, de keuze is aan jou.

Bouw je eigen attractie

Een leuke optie van Indoorlands is de mogelijkheid om zelf een attractie te ontwerpen. Met de Create your Ride mode kan je dit verwezenlijken. Hier kies je uit verschillende onderdelen om zo een eigen creatie te maken, welke je vervolgens ook kan delen met andere spelers. Het mooie hieraan is dat je hierdoor niet meteen vastzit aan de standaard attracties die er in de game zitten. Wie zelf niet creatief genoeg is kan er door deze optie ook nieuwe downloaden die gemaakt zijn door andere spelers, waardoor je nooit zonder attracties zal komen te zitten.

Audiovisueel

Op audiovisueel vlak heb ik zelf weinig aan te merken. Hoewel de graphics wat simpel ogen zijn deze mooi en scherp weergegeven, en passen ze perfect bij deze game. De aanwezige muziek is ook simpel van opzet en kan na een tijdje wel gaan vervelen. Gelukkig kan je deze uitzetten en eventueel naar je eigen muziek luisteren. Geluidseffecten geven aan als er een attractie stukgaat of als er een upgrade unlocked is, waardoor je altijd op de hoogte bent van wat er aan de hand is in je park.

Wanneer je jet park bekijkt worden de mensjes als erg kleine icoontjes aangegeven, maar wanneer je een hall binnenkijkt krijg je grotere personages te zien. Hoewel deze telkens wel heel erg basic zijn, werkt deze manier best goed en zorgt het ervoor dat je ook het gevoel krijgt dat je een groot indoorpark aan het beheren bent. Het zorgt ervoor dat de game goed blijft draaien, zelfs wanneer je over een groot park beschikt.

Indoorlands is een simpel, maar leuke pretpark tycoon-game geworden. Hoewel de game op zich vrij makkelijk is doordat je zonder problemen snel veel geld kan verdienen, is de unieke opzet van een indoorpark erg leuk gebracht. Games die het genre een warm hart toedragen zullen ook uit deze titel uren plezier weten te halen. Door zijn simpele opzet is Indoorlands tevens perfect geschikt voor gamers die nog niet eerder kennis gemaakt hebben met het genre, en het perfecte opstapje naar de grotere en uitgebreidere tycoon game. Indoorlands is in ieder geval een perfect tussendoortje om even te ontspannen na een drukke dag.

• Unieke setting
  • Makkelijk in opzet
  • Zelf attracties ontwerpen