Immortals Fenyx Rising DLC: The Lost Gods

Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

En hier zijn we weer voor een laatste keer met een review over Immortals Fenyx Rising. Deze keer met de derde DLC, The Lost Gods. De vorige twee DLC’s waren redelijk middelmatig tegenover de main game, maar zoals het oude gezegde zegt: derde keer, goede keer! Ik heb dus voor een laatste keer nog eens mijn tanden gezet in deze DLC en ik vertel jullie graag wat mijn bevindingen zijn.

In the previous episode of…

Om even kort samen te vatten, we zijn begonnen met onze kleine held Fenyx als iemand die helemaal onbekend was in de wereld van het heldenschap. Tijdens de main game heeft hij bewezen dat hij best zijn mannetje kan staan en wist op het einde Typhon weer in zijn put te steken. Hij heeft zich zelfs zo goed bewezen dat hij wordt aangesteld als een Griekse God en dat hij mag gaan intrekken op Mount Olympos, de thuis van de Griekse Goden. In de eerste DLC, A New God, moest Fenyx door een reeks van puzzels op te lossen The Council of Nine weer bijeen krijgen. Deze DLC was dus voornamelijk gefocust op het puzzel aspect van de game. In de tweede DLC, Myths of the Eastern Realm, leerden we een nieuwe held kennen, genaamd Ku. Deze keer verlaten we de Griekse sferen en vertrekken we naar het Oosten om de Aziatische sferen te gaan opsnuiven. Immortals Fenyx Rising in een Aziatisch jasje dus. Deze DLC was meer op het verhaal gefocust en gaf je de mogelijkheid om een heel nieuw gebied te gaan verkennen. Dit wel met zowat dezelfde skill- en moveset die Fenyx ook tot zijn beschikking had.

Quarantined

En dus zijn we geland bij DLC nummer drie, The Lost Gods. Deze keer heeft Ubisoft het over een andere boeg gegooid en krijgen we een heel andere kijk op Immortals Fenyx Rising. Je speelt weer niet met Fenyx, maar met zijn onderdaan (of Champion), Ash. Ash is een simpele jongedame die de tempel van de Goden onderhoudt. Maar omdat Zeus op redelijk wat tenen van andere Goden heeft getrapt zijn deze het allemaal afgetrapt, behalve Athena en, je raadt het al, Fenyx. Fenyx is nu de God of Unity en is door Zeus in quarantaine geplaatst (redelijk toepasselijk in deze tijd) omdat Zeus niet wil dat hij zich gaat moeien met de andere Goden. Ze moeten maar zelf op eigen houtje terugkomen, zegt Zeus. Maar dat kan Fenyx uiteraard niet zo laten en legt zo een connectie met Ash. Ze is een grote fan van de Goden dus gaat zonder enige twijfel mee met zijn idee om de The Lost Gods terug naar Mount Olympos te halen. Fenyx geeft Ash een set basis wapens en zo begint ze aan haar reis.

Het eerste dat meteen opvalt is het camerastandpunt. Deze keer spelen we niet in een third-person view maar in een top-down view, een beetje zoals Diablo of Darksiders Genesis. Heel gewaagde zet, maar wel een geslaagde want ook zo speelde de game nog steeds enorm vlot. Aangezien Ash niets kent van vechten of Goddelijke krachten begin je weer helemaal van nul. Je zal dus alles wat je eerder had vrijgespeeld met Fenyx of Ku opnieuw moeten gaan verdienen. Naarmate je je door het verhaal wurmt, krijg je dan ook weer nieuwe vaardigheden. Deze zijn vergelijkbaar met de main game, maar toch bijna allemaal een beetje anders.

Divine Influences

Het grote voordeel aan een top-down view is dat je een beter overzicht hebt tijdens een gevecht, het nadeel daarentegen is dat je niet ver kan zien in je omgeving en dus soms moeilijk kan zien welk pad je juist moet nemen om tot bij je bestemming te geraken. Ondanks dat de wereld volledig open-world is, voelt het toch wat meer lineair aan tegenover de andere DLC’s en de main game. Traversel gewijs is dit camerastandpunt dan weer minder interessant, wat dan weer een enorme troef was in de andere delen. Andere elementen zoals puzzels en platforming zijn hier ook weer van de partij.

Wat ze deze keer ook helemaal hebben omgegooid is de manier waarop je je uitrusting en Goddelijke krachten kan upgraden. Deze keer moet je ook niet altijd naar één specifieke plaats gaan om alles te kunnen upgraden, maar zijn er over de hele map verschillende altaren te vinden. Door even een gebedje te doen, speel je deze ook vrij als fast travel punt. Het upgraden van de uitrusting zelf is wel nog redelijk identiek. Je kan je zwaard, bijl, pijl en boog en armor upgraden door middel van verschillende kleuren gems die je overal kan vinden of door vijanden te verslaan. Om je krachten te upgraden, moet je het anders gaan aanpakken. Elke kracht heeft een set aan Enchantments die je kan unlocken. Hier heb je verschillende collectibles voor nodig die je kan farmen zowat overal over de hele map. Behalve die die wat zeldzamer zijn, die zijn gebonden aan specifiek deel van de map. Eens je een Enchantment hebt unlocked kan je hier nog een Essence aan toevoegen, die zorgen voor nog een extra buff. Zo kan je met een Essence of Air in de Hades Enchantment je aanval ook in de lucht gebruiken bijvoorbeeld.

The Lost Gods is van de drie DLC’s bij uitstek de beste en ook waar de studio het meeste vernieuwing heeft durven insteken. Ondanks ik de twee vorige DLC’s redelijk middelmatig vond (maar me er toch mee heb kunnen amuseren), maakt The Lost Gods veel goed! De main game blijft nog steeds wel het beste van allemaal, maar dat spreekt dan weer redelijk voor zich denk ik dan. Het camerastandpunt ben ik helemaal weg van, alleen had ik soms wat last om de juiste weg te vinden naar mijn bestemming omdat ik niet altijd goed kon zien naar waar ik net kon gaan en naar waar niet. Dat zorgt natuurlijk wel voor wat tijdsverlies.

De vijanden spawnen ook op heel regelmatige basis en gevechten kunnen met momenten ook lang duren naarmate je vordert in het verhaal. Het verhaal op zich is redelijk interessant en toont weer wat andere Goden die eerder nog niet in beeld waren gekomen zoals Hades en Poseidon. Ook het hele upgrade systeem is volledig omgekieperd en is een verademing, tenzij je het haat om items te farmen om een bepaalde skill te unlocken natuurlijk. Je kan je er alleszins wel wat uurtjes mee bezig houden want dit deel is ook best uitgebreid tegenover de andere twee delen.