Hyrule Warriors: Age of Calamity

Hyrule Warriors: Age of Calamity
Hyrule Warriors: Age of Calamity

Musou games, een term die waarschijnlijk onbekend zal zijn bij veel lezers. Mocht ik nu Warrior games zeggen, dan denken veel van jullie waarschijnlijk aan games zoals Hyrule Warriors of de One Piece Pirate Warriors reeks. Binnen dit genre van spellen, waar je met bekende personages uit populaire reeksen tegen hordes van honderden en honderden vijanden gaat vechten, vallen ondertussen al redelijk wat bekende franchises. Maar we zijn hier om te praten over Hyrule Warriors: Age of Calamity, de prequel van Breath of the Wild. Eens kijken of deze game even groots en spectaculair is als zijn grote broer Hyrule Warriors, en in hoeverre de connectie met Breath of the Wild reikt.

A calamitous conondrum

Afgaand op wat de achterkant van het doosje ons verteld, speelt het verhaal zich 100 jaren voor Breath of the Wild af. We zien hoe Link en Zelda de overige Champions en hun Divine Beasts gaan rekruteren en wie er achter het snode plot zit om Calamity Ganon te doen ontwaken. Ik kan alvast zeggen dat dit spel de focus erg hard op het verhaal legt, wat ik zeker weet te appreciëren. Zelf miste ik heel wat verhaal in Breath of the Wild en was ik enthousiast over de hoeveelheid aan verhaal in dit spel. Dit spel doet het op vlak van een leuke story mode dan ook veel beter dan de vorige Hyrule Warriors in ieder geval. Daar lag de focus op andere elementen, maar daar komen we nog op terug. Overigens wil ik, zonder teveel spoilers te geven, wel aanhalen dat dit spel niet puur een prequel is. Op zich was dit wel leuk omdat het niet voorspelbaar is wat er te gebeuren staat, toch zeker voor de spelers die het verhaal van Breath of the Wild kennen.

Grafisch ziet het er ook erg mooi uit, maar hier en daar zijn er wel elementen die wat later lijken in te laden wanneer er veel vijanden op het scherm zijn. Overigens is het overduidelijk dat dit spel zich in de wereld van Breath of the Wild afspeelt doordat er gebruik wordt gemaakt van dezelfde visuele stijl. Ook zal je heel wat locaties, vijanden en vrienden herkennen. Hierdoor voel je ook gewoon de connectie tussen beide games en voelt het geheel natuurlijker aan om als “proloog” van het verhaal te dienen. Wat betreft muziek zitten er heel wat herkenbare deuntjes en geluidseffecten in die helemaal bijdragen aan deze sfeer.

Hyrule is yours to explore

Wat me onmiddellijk opviel en lichtjes teleurstelde was dat er in het startscherm geen andere modi zichtbaar waren. Wie de vorige Hyrule Warriors heeft gespeeld herinnert zich zeker en vast de Adventure mode met de verschillende mappen om op te spelen. Dat zit hier dus al niet in en ik kreeg al een beetje schrik dat ik heel wat sneller door deze game zou uit spelen en op mijn honger zou blijven zitten. Er is dan misschien geen sprake van andere modi maar ik was aangenaam verrast met de hoeveelheid aan content dat er in het spel zit. Naast de main story levels zijn er steeds een deel extra uitdagingen om te spelen. Deze worden mondjesmaat toegevoegd aan de wereldkaart naarmate je progressie in het verhaal en je nieuwe personages vrijspeelt.

Ook zijn er een hele hoop quests waarvoor je ingrediënten moet verzamelen in de levels door specifieke vijanden te verslaan. De beloning voor deze quests zijn meestal upgrades voor je personages. Zo kan je je combo uitbreiden, extra hartjes krijgen en heel wat meer. Tegen het einde van het spel stonden er zoveel quests en extra levels open dat ik ze even heb genegeerd om het spel uit te spelen. Wat ik niet helemaal had verwacht, is dat er na het uitspelen nog een hele hoop bijkomt!

To become a Champion

Zoals je dus kon lezen is het progressie systeem niet zo heel anders tegenover de vorige game. Toen had je de ingrediënten ook nodig maar kon je alles vanuit hetzelfde overzicht upgraden. Deze nieuwe manier voelt leuker aan terwijl het eigenlijk achterliggend identiek hetzelfde werkt. Net zoals in de vorige game krijg je absurd veel wapens in je arsenaal met elk hun eigen level en kracht. Daarbovenop bezitten sommige wapens unieke vaardigheden zoals meer schade doen tijdens combo’s in de lucht of een grotere kans op moeilijk te vinden ingrediënten. Nieuw in deze game is dat je wapens kan combineren om ze zo sterker te maken, als je voldoende rupees hebt uiteraard. Neen, je wapens gaan niet stuk zoals in Breath of the Wild maar je hebt wel een beperkte ruimte om wapens per personage bij te houden. Wat teveel is kan je wel verkopen of gebruiken om je favoriete wapen te upgraden.

In tegenstelling tot de vorige game waar we, in de definitive edition, met 29 personages aan de slag konden zijn er hier maar 18 te vinden. Initieel voelde ik weer even een teleurstelling, maar de diversiteit is groot genoeg en ik moest uiteindelijk minder personages proberen mee te levelen. Personages krijgen immers enkel experience punten als je er mee vecht of als ze mee hebben gedaan in een level. Gelukkig kan je je zwakke schakels snel laten bijbenen in een specifieke locatie waar je voor geld je personages kan laten bijlevelen tot het level van je sterkste personage.

A sword wields no strength unless the hand that holds it has courage

Tot dusver eigenlijk weinig vernieuwing op technisch vlak met de vorige Hyrule Warriors dus. Het ziet er allemaal wel leuker gebracht uit en het geeft je meer het gevoel dat je effectief in Hyrule aanwezig bent in plaats van door wat menu’s te gaan. Maar eenmaal je de levels induikt zal je merken dat er hier wel voor wat verandering gezorgd is. Wat hier het meest opvalt is dat je in veel levels niet meer met een tijdslimiet zit, en daar kan ik alleen maar blij van worden. Ook voelen de doelen in de levels minder artificieel omdat ze beter passen in het verhaal en de beleving. Uiteraard moet je hier en daar nog wel eens een vestiging overnemen van vijanden, maar dit komt minder vaak voor als vroeger. Na heel wat levels achter elkaar te spelen kan het natuurlijk ook wel wat repetitief aanvoelen, zeker als je voor de zoveelste keer een Moblin of Lynel moet mollen om verder te kunnen.

Maar de combat is zo leuk dat het meestal niet zo stoort. In deze game zijn er trouwens heel wat meer combo’s en nieuwe mechanics mogelijk waardoor ik minder vaak aan het button mashen was en probeerde wat tactischer te spelen en nieuwe dingen uit te proberen. Deze nieuwe mechanics zijn zo uit Breath of the Wild gelicht, namelijk de Rune vaardigheden:

• Stasis: hiermee zet je even de tijd stil terwijl je je aanvallen kan loslaten op je slachtoffer. Nadien wordt deze door de kracht van je slagen weg gekatapulteerd!
  • Magnesis: sommige vijanden gooien hun wapens en dankzij deze vaardigheid kan je deze opvangen en teruggooien. Ook kan je metalen dozen optillen en naar vijanden smijten.
  • Remote bombs: bij deze vaardigheid moet ik geen uitleg geven denk ik, maar je kan dus bommen smijten naar vijanden hiermee.
  • Cryonis: met deze vaardigheid tover je een ijs-pilaar waar een vijand tegen aan kan botsen en zo tijdelijk verdwaasd is

Het deed me veel plezier om te zien dat elk personage deze skills op een andere manier uitvoerde. Zo hebben ze ook ieder hun unieke wapens en vechtstijlen waardoor ze ieder helemaal uniek voelen. Aansluitend op de Rune vaardigheden beschik je ook over vuur, ijs en donder magie om tactisch in te zetten tegen vijanden met specifieke elementen. Zie je een Fire Guardian, dan weet je al welke magie je eventueel kan gebruiken. Om deze magie te gebruiken moet je Wizzrobe vijanden verslaan en Elemental Shards verzamelen.

Redelijk wat extra’s bovenop de combat dus, maar de meeste vijanden maai je echter neer met enkele standaard combo’s. Ze komen dus vooral van pas als je overrompeld wordt door vijanden en wanneer er sterke vijanden zich mengen in het gevecht. Deze zijn herkenbaar door een levensbalkje dat boven hun zweeft. Deze monsters kunnen wel tegen een stootje en onthullen pas hun zwakke plek wanneer hun stamina meter leeg is. Dit doe je door zware aanvallen te ontwijken of door de juiste Rune vaardigheid te gebruiken als deze boven de vijand verschijnt. Ook is het mogelijk om hun aanvallen te ontwijken, wat vrij gemakkelijk gaat omdat je een lock-on kan doen op deze monsters zodat je altijd naar hun gericht staat. Kan je op het laatste nippertje ontwijken, dan krijg je de kans om een “flurry rush” aanval uit te voeren. Het hele spel gaat in slow-motion terwijl je supersnel een hele reeks aan aanvallen loslaat en zo de stamina meter ook naar beneden brengt.

Divine Beasts and where to find them

Wat maakte Breath of the Wild zo leuk? Juist ja, de vrijheid en het gevoel van dingen te ontdekken. De levels in dit spel zijn niet zo heel erg groot, maar zitten wel vol met geheimen zoals schatkisten en natuurlijk Korok zaadjes. Ook deze Breath of the Wild feature is hier aanwezig en zet aan om de levels van boven tot onder te doorzoeken zodat je ze kan gebruiken om je helden wat meer ruimte te geven om wapens te stockeren. Zelfs het koken maakt zijn terugkeer om voor levels je te voorzien van bepaalde boosts, hoewel het koken automatisch gaat en je enkel gevonden recepten kan gebruiken en dus niet mag experimenteren.

Hebben we nu alles uit Breath of the Wild al hergebruikt? Zo zouden we bijna de Divine Beasts vergeten! In deze Hyrule Warriors krijgen we een volledig nieuwe soort van levels, namelijk de Divine Beast levels waarin je deze gigantische mechs mag besturen om zo heel wat vernieling teweeg te brengen. Deze levels zijn een frisse wind tussen de hack ‘n’ slash levels en geven je echt het gevoel onstopbaar te zijn! Alleen voelde het besturen vaak wat ongemakkelijk wanneer je probeert een gigantisch grote mech te draaien om snel een vijand achter je aan te vallen. Het voordeel is wel dat ze heel stevig zijn en dus ook wel wat schade konden incasseren waardoor je niet te hard afgestraft wordt als je enkele vijanden gemist hebt en deze je in de rug aanvallen. Elk van deze vier giganten speelt anders en toch een beetje hetzelde. Alleszins een zeer leuke toevoeging om wat afwisseling in het spel te brengen.

Hoewel ik eerst met gemengde gevoelens zat bij het spel, onder andere door het ontbreken van modi zoals de Adventure mode uit de eerste Hyrule Warriors, moet ik zeggen dat ik toch zeker heel positief uit deze ervaring ben gekomen. Dankzij een verbeterde combat met meer combo’s en nieuwe mechanics om een iets tactischere aanpak aan te moedigen was het steeds moeilijk om dit spel aan de kant te leggen. Neem daar bovenop nog eens de mogelijkheid om de Divine Beasts te kunnen besturen in een nieuwe speelstijl en je hebt een beest van een spel in handen.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik in de eerste uren vreesde op mijn honger te moeten blijven zitten, zeker in vergelijking met de originele Hyrule Warriors. Maar na enkele uren was ik zo meegesleept door het verhaal en de hoeveelheid aan content in deze game dat ik geen enkel moment nog er aan dacht om de vorige game als superieure game hiertegenover te plaatsen. Persoonlijk was Breath of the Wild voor mij ook niet de beste Zelda game omdat ik te weinig verhaal kreeg naar mijn zin, maar ik heb mij wel uitstekend vermaakt in de wereld die neergezet werd en snakte naar meer van dat. En daar slaagt deze game met grote onderscheiding in, weliswaar op zijn eigen manier.

Tenslotte wil ik nog een klein misverstand uit de wereld helpen. Links en rechts hoor je mensen mogelijks vallen over het detail dat deze game opgezet zou zijn als prequel van Breath of the Wild en dat eigenlijk volgens hun niet helemaal is. Zonder spoilers te willen geven kan ik je zeggen dat het heel wat toelicht over wat er zich voor Breath of the Wild afspeelde, maar er zijn eigen ding van maakt. Op de site van Nintendo zelf staat er ook niet voor niets “Beleef een uniek verhaal met bekende gezichten uit The Legend of Zelda: Breath of the Wild en bekijk Hyrule vanuit een ander perspectief – in een tijd voordat de grote ramp plaatsvond.”.

Benieuwd naar de game maar toch nog niet helemaal overtuigd? Je kan de demo gratis downloaden en de eerste chapter spelen. Koop je achteraf het spel dan kan je je progressie overzetten en gewoon verder gaan waar de demo eindigde!

• Goed uitgewerkt verhaal
  • Verbeterde combat met nieuwe mechanics
  • Veel content, ook post-game