House Flipper 2

House Flipper 2
House Flipper 2
Release Datum:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

House flippen? Bedoel je dan op zijn kop zetten?” Nee, niet echt. Het begint meestal al op zijn kop en het is aan jou om het terug normaal te krijgen. Maar laat het mij uitleggen. Voor wie de eerste House Flipper gespeeld hebben, heeft dit spel natuurlijk niet veel geheimen, maar voor nieuwe spelers beginnen we van het begin.

In House Flipper 2 ben jij een klusjesman of -vrouw, want aan het spel kan je kiezen tussen man en vrouw. Na deze keuze kan je eraan beginnen en krijg je via e-mail opdrachten die je moet volbrengen. “Maar House flipper, is dat niet huizen verkopen?” Ja, maar daar begin je niet mee. De eerste paar klussen die je krijgt zijn er zodat je de besturing gewoon wordt van het spel, de nieuwe manier van werken gewoon wordt.

Nieuwe manier?

Vergeleken met House Flipper 1 zijn er toch wel wat aardige vernieuwingen. Zo is er nu een sterrensysteem voor elke taak. Net zoals het vorige deel in de reeks kan je vroeger dan volledig afgewerkt stoppen, maar hier maken ze het makkelijker om te weten wat je score gaat zijn op het einde. Ook zoals de vorige versie is het nog altijd zo dat, des te langer je verder werkt, je meer geld verdient. Je kan bijvoorbeeld als bij de eerste ster stoppen, maar dan verdien je minder geld. Ook aardig om te zien is hoe ze sommige dingen uit het vorige spel vernieuwd hebben. Het computer menu is geen simpele mailbox meer, maar een heuse map, waar jij kan zien in welk deel van de map je taken gaat uitvoeren en daar dan taken via e-mail kan aannemen.

Zaken zoals schilderen zijn onder handen genomen, waardoor het nu meer aanvoelt alsof je echt aan het schilderen bent, en niet meer gewoon strookjes kleur tegen de muur kleeft. Betegelen, zoals in de badkamer, ging nog nooit zo vlot en ook hoef je niet continu meer naar je pakken tegels te lopen, omdat je maar een beperkt aantal tegels kunt nemen. Je kunt er nu veel meer tegelijk nemen, waardoor betegelen geen hatelijke klus meer wordt, maar echt een leuk taakje.

Verhaal?

Ja, deze keer heb je van in het begin al een verhaal. Het vorige deel had dit enkel in de HGTV dlc waarin je een make-over programma naspeelt. Dit keer start je met een telefoontje naar een oude vriend en ga je van daar verder. Je neemt taken aan, werkt deze af en net zoals in andere simulaties bouw je je reputatie op om uiteindelijk zelf hele huizen op te knappen en te verkopen.

Progressie?

Progressie had je in het vorige deel ook, maar dit keer is het meer uitgebreid. Veel meer. Je verdient nog altijd op dezelfde manier ervaring, namelijk door het gewoon te doen. Als je bijvoorbeeld veel vuilnis opraapt, ga je ook alleen maar voor “vuilnis oprapen” ervaring opdoen, waardoor je bijvoorbeeld meer vuilnis in één keer kan oprapen. In het begin loopt het moeizaam, maar uiteindelijk word je een opknap-god!

Monteren?

Wat ook een leuke toevoeging is, is het monteren. Dit is een uitdaging waarmee je zo snel mogelijk een stuk moet monteren, om daarna korting voor dit stuk in de winkel te krijgen. Het zorgt ervoor dat je beloond wordt voor je kunde en het spel gevarieerd en leuk blijft.

Hoort dat zo?

Al is House Flipper 2 toch zijn er een kleine minpuntjes. Al heb je “flipper-vision”, een soort van al-ziend oog, waarmee de zaken die je nog moet toen netjes geel worden opgelicht, toch is het soms zo dat wat je nog moet doen niet zichtbaar is, waardoor je kunt blijven zoeken naar die ene vlek die je nog moet poetsen.  Ook is het bij mij al voorgekomen dat wanneer je borden netjes wil stapelen, de kleuren van de onderste borden door de andere door komen, wat volgens mij niet echt de bedoeling lijkt.

Ook zijn sommige schermen niet volledig nagekeken lijkt me. Zo had ik toch wel een aantal keren dat er een typfoutje in stond of dat gewoon een deel van de tekst niet afgewerkt was, wat toch een beetje een klungelig gevoel geeft, en toch zeker iets dat had moeten opgelost zijn voordat ze de makers het uitgebracht hadden. Maken deze kleine foutjes het spel minder? Absoluut niet. Het spel zelf, hoe het speelt, wat je moet doen, de presentatie en dergelijke is allemaal tiptop in orde, buiten de paar schoonheidsfoutjes dan. Dat is meer dan we de laatste tijd van de game-wereld gewend zijn.

Is het spel ook leuk om te spelen?

Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van simulatie-spellen, maar af en toe heb je er zo eentje die je zo vast heeft dat je niet kan weerstaan. Van de eerste house flipper had ik al goede commentaar gehoord en heb deze dan ook zelf getest, waardoor ik uren later mijn huizen voor een meerwaarde aan de juiste man geholpen heb. Ook dit keer is het niet anders. De juist verbeteringen zorgen ervoor dat zelfs de taken die je het minst graag doet in het echt, hier lekker vlot lopen en nooit saai worden. Ook door de variatie van taken, die mondjesmaat per afgewerkte taak meer en meer worden, blijf het spel altijd leuk en boeiend en verveeld het nooit. Het spel komt echt pas op gang, eens je zelf een huis van nul mag beginnen opknappen, naar je hand zetten en verkopen. Dan hoef je niet meer de lijstjes af te werken volgens de smaak van andere, maar ben jij degene die de keuzes maakt en zo een huis ontwerpt dat je graag aan de man (of vrouw) brengt, zo geld verdient om een ander pand te kopen, en opnieuw te beginnen verbouwen.

House Flipper 2 is op de meeste zaken vooruit gegaan, maar heeft een update nodig om de schoonheidsfoutjes eruit te halen. Ook zijn ze op sommige zaken, zoals muren afbreken er op achteruit gegaan, terwijl ze op het muur opbouwen bijvoorbeeld het meer realistisch gemaakt hebben. Het spel is desondanks een grote verbetering tegenover het vorige deel en verdient het om gespeeld te worden door liefhebbers van het genre en van de vorige game.

• Grote verbetering tegenover het vorige spel
  • Meer huizen
  • Verbeterde campagne

• Schoonheidsfoutjes
  • Sommige taken, zoals muren afbreken zijn wat omslachtiger geworden
7

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.