House Flipper 2

House Flipper 2
House Flipper 2

In mijn review voor Powerwash Simulator had ik geschreven dat je voor bijna elke denkbare baan wel een simulatiespel kunt vinden. Wat ik echter niet had vermeld, is dat deze simulatiespellen mij als trophy hunter een vorm van rust geven. Dus toen mij werd gevraagd om House Flipper 2 te reviewen, liet ik even het grinden in Final Fantasy X achter me om de rust op te zoeken in het verbouwen van huizen. Of deze ervaring net zo rustgevend is als andere simulatiespellen, lees je hieronder.

Welcome back old friend

In House Flipper 2 keer je terug naar de Pinnacove-regio, waar je als aannemer gaat werken voor een oude vriend, Tom Marino. Jouw taak is om de huizen van de inwoners van Pinnacove te onderhouden en te verbeteren. Hoe meer inwoners je tevreden maakt, hoe meer werk je krijgt en hoe groter de kans is dat je de ultieme taak krijgt om het “lelijkste huis van Pinnacove” te renoveren voordat het verkocht wordt.

Pinnacove bestaat uit drie regio’s: de Suburbs, Crayfish Coast en Coralroot Forest, met in totaal 24 opdrachten. Elke opdracht biedt een compleet verschillende setting, waardoor geen enkele opdracht hetzelfde aanvoelt. Sommige inwoners vragen gewoon om een paar kamers op te ruimen en verhuisdozen uit te pakken, terwijl anderen vragen om een volledige kinderkamer of mancave te bouwen. Kortom, er is genoeg werk te doen in Pinnacove.

De Uber van de aannemers

Na elke opdracht word je beloond met sterren, waarbij het aantal sterren (maximaal drie) aangeeft hoe tevreden de klanten zijn en hoeveel je betaald krijgt. Dit leek in het begin een belangrijk detail, maar wordt eigenlijk grotendeels genegeerd. Je kunt namelijk elke opdracht als “voltooid” beschouwen vanaf één ster, omdat de inwoners geen slechtere beoordeling geven. Als je dus snel door het spel wilt gaan, kun je de klanten met een half afgewerkte muur achterlaten, maar dat werkt alleen als je geen trots in je werk steekt.

Naarmate je meer opdrachten hebt voltooid en meer geld hebt verdiend, kun je ook huizen kopen en verbouwen naar jouw smaak. Vervolgens kun je ervoor kiezen om er zelf in te gaan wonen of ze terug te verkopen voor winst. Dit aspect van het spel staat volledig los van het verhaal en is niet verplicht. Maar het geeft echt een rustgevend gevoel om in een huis te werken zonder de beperkingen van opdrachten en gewoon te doen wat je wilt.

Leveling up your building skills

Natuurlijk word je niet de beste aannemer van de regio zonder veel te oefenen. Hoe meer je een bepaalde handeling uitvoert, hoe beter je erin wordt. Bijvoorbeeld, elk stukje vuil dat je opruimt, geeft je ervaringspunten voor die specifieke vaardigheid. Hoe meer ervaringspunten je verdient, hoe beter je wordt in die handeling door deze te upgraden. Je kunt in totaal tien verschillende vaardigheden meerdere keren upgraden, waardoor de opdrachten elke keer wat vlotter verlopen.

Kasteeltjes bouwen in de zandbak

Last but not least kun je buiten het verhaal ook nog in de sandbox-modus spelen. Deze sandbox geeft je de volledige vrijheid om een huis van de grond af op te bouwen en zelfs vuil te verspreiden. Kort gezegd kun je je eigen level maken en je vrienden (lokaal) uitnodigen om het te spelen. Ik heb dit zelf niet grondig uitgeprobeerd, omdat mijn creatieve vaardigheden nog niet geüpgraded zijn. Ik schreef hier ook tussen haakjes lokaal, omdat House Flipper 2 voor het moment nog geen online multiplayer bevat. Deze plannen liggen echter wel op tafel en gaan later dit jaar nog verschijnen. Hoe meer mensen, hoe meer verbouwingsvreugd.

Technische aspecten

Voor een simulatiespel is dit zeker een van de meest realistisch ogende games. De muren die je kunt bouwen, de verf of het behangpapier op de muren… Het voelt allemaal echt aan. Het enige waar ik me aan stoorde, was dat naarmate de opdrachten groter werden en er meer te doen was in het huis, de framerate ook daalde. Ook het plaatsen van meubilair had beter gekund. In het begin probeerde ik alle voorwerpen netjes op hun plaats te zetten: boeken in de kast, bestek in de lade, het bureau zo ordelijk mogelijk maken. Maar het plaatsen van de voorwerpen voelde wat onhandig aan, waardoor ik uiteindelijk alles gewoon op een hoopje op tafel smeet en zei: “Laat de inwoners het zelf maar opruimen”. Ondanks deze twee punten heb ik enorm genoten van mijn ervaring als klusser.

House Flipper 2 staat naar mijn mening ergens bovenaan in de lijst van “simulatiespellen die je gespeeld moet hebben”. Visueel ziet het er heel leuk uit en verlopen de missies erg vlot. Bovendien geeft het een enorme voldoening om een krot te kunnen ombouwen tot een paleis. Hoewel de 24 levels het spel kort doen lijken, kun je gemakkelijk vele uren als aannemer doorbrengen door alle huizen te kopen en naar eigen wil te verbouwen.

Ben ik zelf handiger geworden? Absoluut niet. Maar ik heb me wel geweldig geamuseerd. En de makers zijn nog lang niet klaar met het uitbreiden van het spel. Gedurende het jaar zullen er verschillende DLC’s uitkomen met co-op, nieuwe opdrachten en nieuwe huizen. Dus steek je hamer en verfborstel nog niet te ver weg.

• Toffe simulatie
  • Geeft voldoening als je iets afrond
  • Voelt niet te repetitief