Hitman Definitive Edition

Hitman Definitive Edition
Hitman Definitive Edition

Ah! Agent 47! Welkom! Zet u, zet u. Het is al enige tijd dat ik je nog gezien heb. Alles in orde? Lange tijd geen opdracht meer gehad? Ja, dat kan wel. Ik ben je al eventjes uit het oog verloren. Je snapt het wel, er zijn teveel kandidaten, te weinig opdrachten en te weinig tijd. De beste zeg je? Ja, dat is niet altijd een reden hoor…

Barcode-blues

Het moet gezegd zijn: ik heb al eventjes niets meer gehoord van de Hitman reeks. Ik herinner mij wel de laatste kill die ik gemaakt heb. In Hitman Absolution zat ik onder een trap en zag ik een handlanger naar beneden komen. En tussen de trappen door had ik een perfect schot, met mijn 9mm-met-geluidsdemper. Enfin, een gat in zijn hoofd en een lichaam dat van de trap donderde. Een week later was mijn trouwe Playstation een wrak en vergat ik de wondere wereld van de huurmoordenaars.

Tot Hitman terug op mijn radar verscheen. Met een heel seizoen nog wel! Het opdelen van de missies en apart lanceren  is, voor mij althans, een vreemde beslissing. Waar de Telltale games nog een samenvatting van de vorige episode geven, is dit eerder een game die je liefst gewoon in zijn geheel speelt. Ik ben zelf iemand die liever wacht tot alles in zijn volledigheid uit is, zodat ik beter naar het geheel kan kijken. En dat gaan we dus ook uitgebreid doen!

Will the real assassin please stand up?

Toegegeven, ik ben de draad van de serie volledig kwijt. Ben je nu een kloon? Ben je de eerste originele waar al de andere vandaan komen? Gaat deze game mij wijzer maken of moet ik mijn toevlucht weer zoeken tot de fanwiki waar haarfijn wordt uitgelegd waar onze kale huurmoordenaar zijn origine-punt ligt. Maakt het eigenlijk uit? Ik zou zeggen van niet, al is het verhaal iedere keer wel een goede spionage-thriller. Die ik dan weer vergeet blijkbaar.

Beginnen doen we bij het begin. Het sollicitatie gesprek bij The Agency. Je krijgt je training en twee testen die je moet doorstaan alvorens je jezelf Agent mag noemen. Dit zijn je tutorials om nog eens alles op te frissen. Want ook hier zijn de mogelijkheden om je target om zeep te helpen behoorlijk uitgebreid. Nadat je deze testen succesvol hebt doorstaan word je naar de volgende locatie gestuurd. Zo word je naar locaties gestuurd zoals: een modeshow in Parijs, het pittoreske Sapienza (Italië), het drukke Marrakesh (Marokko), een afgelegen boerderij met eigen privé militia ergens in Colorado (Verenigde Staten) en tenslotte Hokkaido (Japan).

Per missie is er een grote kaart met verschillende mogelijkheden en opportuniteiten. Tijdens de eerste missie is er een grote modeshow bezig en krijg je verschillende impulsen over hoe je je target om zeep helpt. Doe je het tijdens de modeshow en laat je de hele lichtbak op zijn kop stuiken? Wacht je tot het vuurwerk en kieper je hem in de Seine? Of vergiftig je zijn favoriet drankje en achtervolg je hem tot in het toilet om hem te laten proeven van het toiletwater als hij zijn ziel staat uit te kotsen? Het is allemaal geheel aan jou.

Online target practice

Ondertussen werd het mij duidelijk waarom ze dit in episodes hebben gekapt. Per deel dat er uit kwam had je een grote map met tal van mogelijkheden en werd de herspeelbaarheid omhoog gekrikt. Alsook werd er een sandbox mode geïntroduceerd waarin de spelers zelf met eigen opdrachten en targets zich konden uitleven in de levels. Mini verhaaltjes in het groter geheel zullen we maar zeggen.

Ook is er een rating systeem dat rekening houd met hoeveel tijd dat je er over hebt gedaan, of je non-targets mee de dood hebt ingejaagd, of je bent gespot, of je bent gefilmd of niet en of je ergens een lijk hebt laten liggen. Los daarvan zijn er nog de mastery points, waarin je punten krijgt voor de verschillende manieren en challenges die je gaat volbrengen. Daarvoor krijg je dan aangepaste wapens, andere startlocaties etc.

Maar er is ook een keerzijde aan dit verhaal. Namelijk: je moet online blijven. Toen ik mijn exemplaar instak kreeg ik algauw een forse update voor de kiezen. Toen ik na een uur besloot om toch al een missie te spelen, ging dit moeizaam. Ik kreeg geen opmerkingen bij wat ik deed, ik moest zelf uitzoeken wat er moest gebeuren en zowel het ratingsysteem als de mastery points vallen compleet weg. Als doekje voor het bloeden krijg je er wel de dlc alsook de Patiënt Zero campagne erbij. Deze laat je opnieuw door de levels reizen terwijl je achter een moordlustige cult aan gaat.

Ik heb nog steeds veel plezier met mijn favoriete biljartbal. Al moet ik toegeven dat ik na een paar uur spelen het wel weer gezien had. Het zijn interessante locaties en gevarieerde missies maar ik mis een diepere connectie met de rode draad in het verhaal. Daarom is dit ook een game voor de mensen die de afzonderlijke missies niet hebben gespeeld en aan de slag willen gaan met het geheel. Ach, ik kan beter stoppen met twijfelen en gewoon achter een nieuw target gaan. Is dat een rood puntje op mijn voorhoofd? Ik mag hopen van nie…

• Boordevol content
  • Enorm veel vrijheid
  • Diverse collectie aan locaties

• Logica soms zoek
  • Online zijn is semi-verplicht
8.5

Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!