Hi-Fi Rush (PS5)

Hi-Fi Rush (PS5)
Hi-Fi Rush (PS5)
Het durft al wel eens gebeuren dat er een game bij mij volledig onder de radar passeert, en dat was dus bij Hi-Fi Rush ook het geval. Toen ik er rond release iets over las, dacht ik dat het wel een leuke Hack and Slash game zou kunnen zijn, maar ook niet meer dan dat. Fast forward naar nu, enkele maanden later nu de game op PS5 beschikbaar is, en ik moet bekennen dat ik er enorm naast zat. Deze game is echt zoveel meer dan hetgeen ik in gedachten had.

Rhythm is the answer

In Hi-Fi Rush spelen we als Chai, die zichzelf omschrijft als een toekomstige rockster. Hij had zich aangemeld voor een experimentele cybernetic operatie bij het bedrijf Vandelay Technologies om zo zijn rechterarm te laten vervangen door een nieuwe robot arm. Er loopt echter iets fout, en Chai’s draagbare muziekspeler wordt per ongeluk mee in zijn borstkas verwerkt, waardoor hij een muzikale connectie krijgt met de wereld rondom hem. Met andere woorden, voor Chai loopt alles volgens een bepaald ritme. Hierdoor wordt hij als “defect” gezien, waardoor hij opgejaagd wordt om “opgeruimd” te worden. Al snel vindt hij enkele nieuwe vrienden die samen met hem achter de geheimen van Vandelay aangaan en een einde trachten te brengen aan hun corrupte plannen.
Op grafisch vlak doet de game hard denken aan een anime gemengd met de cartoons die je vroeger, in de jaren 90 vooral, op zaterdag voormiddag kon kijken op televisie. De keuze voor deze visuele stijl werkt echt wel in het voordeel van de game, want het is een specifieke nostalgische charme die veel gamers gaat weten te bekoren. De muziek in de game is ook enorm opzwepend en weet steeds de toon te zetten, en maar goed ook, want wat zou een ritmegame zijn zonder goede muziek? Wat denk je er trouwens van om plots “1.000.000” van de Nine Inch Nails te horen tijdens een boss battle? Of “Invaders Must Die” van The Prodigy? Dit is misschien wat meer persoonlijk, maar dat waren absolute topmomenten in de game voor mij.

Rhythm is a dancer

Zoals al aangehaald voelt Chai het ritme in alles wat er zich om hem heen bevindt. Hij ontdekt ook al snel dat zijn nieuwe arm, die eigenlijk bedoeld was om hem te laten werken als afvalruimer, de mogelijkheid heeft om als een sterke magneet te werken. Hij trekt er enkele onderdelen mee aan om een soort van gitaar mee te maken die hij als wapen gebruikt. En dan begint de fun pas echt, want al je moves kan je uitvoeren op de beat van de muziek! Hoe meer divers je bent met je combo’s, hoe hoger je punten zijn na een gevecht. De multiplier hiervan houdt verder ook rekening met je verdediging, de duur van het gevecht en hoe goed je het ritme kon volgen tijdens het hele gevecht. Gevechten voelen hierdoor effectief aan als een constante dans tussen je vijanden hun aanvallen, om hier en daar een loeiharde slag uit te delen.
Geen paniek als je, zoals mij, moeite hebt om het ritme te houden, want je wordt niet afgestraft als je het vechten op de maat niet te pakken krijgt. Lukt het je wel om een goede score, dan levert het je bonussen op zoals extra schade of extra “gears” die je kan gebruiken om upgrades mee te kopen. Deze upgrades omvatten permanente voor je leven en special skill balkjes, maar ook nieuwe moves naast passieve en actieve perks. Na enkele levels is het ook mogelijk om een van je vrienden in het level te roepen om je een handje te helpen. Gelukkig maar, want er zijn vijanden die een schild rond zich hebben die enkel door Peppermint uitgeschakeld kan worden, of stevige bepantsering waar enkel Macaron doorheen geraakt met zijn sterke vuisten.

Rhytm is key

De game bevat voor de PS5 release uiteraard ook alle updates en spelmodi die na de lancering zijn verschenen, waaronder de “Arcade Challenge! Update!”, waaraan twee extra speltypen zijn toegevoegd: “BPM Rush!” en “Power Up! Tower Up!”. In Chai’s schuilplaats kan je een arcade kast vinden waar je deze nieuwe speltypen kan spelen. In de eerste vecht je tegen verschillende waves aan vijanden, en na elke wave stijgt het aantal beats per minuut waardoor het steeds moeilijker wordt om in de maat te blijven. “Power Up! Tower Up! daarentegen is een modus waarin je begint met Chai zonder enige upgrades en na elk gevecht kan kiezen welke upgrade je neemt om zo de toren te overwinnen.

Hi-Fi Rush is absoluut een hidden gem te noemen. Van het geweldige verhaal tot de verslavende gameplay, Hi-Fi Rush heeft het allemaal! Mijn initieel gedacht dat het “slechts” een doorsnee Hack and Slash game zou zijn werd al vanaf het eerste level weggevaagd en ik kon met moeite mijn controller neerleggen. Voor fans van het Hack and Slash genre is dit een absolute must play!

• Verslavende gameplay
  • Leuke artstyle

• Platformen kan wel eens wat lastig zijn