Terwijl spelers zich voorbereiden op een buitengewone reis door de kosmische wereld van The Great Dark Beyond, de nieuwste uitbreiding van Hearthstone, onthullen Leo Robles Gonzalez (Senior Game Designer) en Luke Mason (Senior VFX Artist) het spannende verhaal en de gameplay-innovaties die hen te wachten staan. Tegen de achtergrond van de wanhopige ontsnapping van de Draenei aan het Burning Legion, zit deze uitbreiding vol met iconische personages, strategische mechanieken en verbluffende visuele elementen. Spelers kunnen unieke kaarten verzamelen, krachtige vaardigheden ontketenen en buitenaardse wezens tegenkomen zoals nooit eerder in Hearthstone. Ontdek het creatieve proces van het team terwijl zij inzichten delen over alles, van de unieke gameplay-mechanieken van de Draenei tot de explosieve visuals van de Ruimteschepen.
Vraag: The Great Dark Beyond laat de Draenei vluchten voor het Burning Legion. Hoe heeft deze narratieve achtergrond het ontwerp van de uitbreiding beïnvloed?
Leo Robles Gonzalez, Senior Game Designer:
“In The Great Dark Beyond drijft de ontsnapping van de Draenei aan het Burning Legion alles in de uitbreiding. We wilden dat elke kaart deel uitmaakt van het verhaal. Voor ons is het belangrijk dat elke kaart past bij het thema en de narratief. Het verhaal is simpel maar krachtig, en deze set draait helemaal om de tijd dat ze hun planeet verlieten, maar voordat ze uiteindelijk in Azeroth aankwamen.
Het Burning Legion zit hen op de hielen. Spelers zullen demonische krachten tegenkomen en onderweg landen de Draenei op nieuwe planeten en ontmoeten ze buitenaardse wezens die spelers nog nooit eerder in Hearthstone hebben gezien. We hebben ook talloze iconische Draenei- en demonpersonages toegevoegd waar fans dol op zijn, en brengen dit spannende, onbekende hoofdstuk uit hun verhaal tot leven op een manier die zowel fris als vertrouwd aanvoelt.”
Vraag: Welke personages uit The Great Dark Beyond springen er voor jou uit?
Gonzalez:
“The Great Dark Beyond brengt enkele van de grootste personages uit de geschiedenis van Warcraft naar Hearthstone. De hoofdrolspelers deze keer zijn Velen, Archimonde en Kil’jaeden. Velen, de wijze leider van de Draenei, en Archimonde en Kil’jaeden, die ooit zijn bondgenoten waren, vormen het hart van het verhaal.
Archimonde en Kil’jaeden waren machtige leiders op hun thuisplaneet Argus, maar besloten zich aan te sluiten bij het Burning Legion en werden angstaanjagende figuren. Wat echt bijzonder is, is dat Archimonde en Kil’jaeden nog nooit verzamelbare kaarten hebben gehad in Hearthstone, en nu, na meer dan tien jaar, zijn deze iconische personages uit Warcraft eindelijk hier.”
Luke Mason, Senior VFX Artist:
“Een van mijn favorieten is Kil’jaeden, en om verschillende redenen. Hij heeft een episch kaartvermogen dat je deck vervangt door een portaal dat eindeloze demonen oproept! We moesten de visuals zo balanceren dat ze Kil’jaeden’s overweldigende demonische vibe vastlegden, terwijl spelers toch begrepen dat ze geen kaarten verbrandden, maar een poort openden voor eindeloze demonische macht.
Archimonde voegt ook iets bijzonders toe aan het spel. Voor zijn kaart wilden we dat hij aanvoelt als een echte kracht van het Burning Legion, dus roept hij meteoren op over het hele bord en ontketent hij vernietiging. Het past perfect bij zijn donkere, krachtige magie. En Velen. Deze versie toont een jongere, arcane kant van zijn karakter, die spelers zullen leren kennen. Zijn visuals benadrukken zijn kristal- en arcane oorsprong, waardoor we de rijke erfenis van de Draenei konden laten zien met al hun heilige en arcane magie die hen zo uniek maakt.”
Vraag: De Ruimteschip-mechaniek is een unieke toevoeging. Hoe zien jullie dat spelers dit zullen gebruiken?
Gonzalez:
“De Ruimteschip-mechaniek is iets waarvan ik denk dat spelers die houden van langere, meer strategische games geweldig zullen vinden. Ruimteschipstukken zijn speciale minions, en als ze sterven worden ze toegevoegd aan het Ruimteschip, dat spelers tijdens de match kunnen blijven verzamelen. Onze ambitie was om de Ruimteschip-mechaniek te laten lijken op iets dat zowel fantasie als futuristisch is, een perfecte mix van Warcraft en sci-fi. Spelers staan echt iets bijzonders te wachten!”
Mason:
“Visueel gezien was het ontwerpen van Ruimteschepen een leuke uitdaging, omdat we wilden dat het voelde als ‘ruimte-magie.’ We hebben verschillende routes geprobeerd, zoals constellatie-magie en glas-in-lood-effecten, maar die vingen niet helemaal wat we zochten. Ons moment van inspiratie kwam eigenlijk toen we een kaart vonden met graancirkelontwerpen in de artwork. Dit gaf ons het kosmische, mystieke gevoel dat we zochten, en vatte perfect de essentie van de Draenei. Dit was geen gewoon ruimteschip; het was een ruimteschip dat door de Draenei zelf was gemaakt.”
Vraag: Hoe hebben jullie het krachtsniveau van de Ruimteschepen in balans gebracht, gezien spelers statistieken kunnen verzamelen voordat ze worden gelanceerd?
Gonzalez:
“Het Ruimteschip is een van die mechanismen die echt een hele nieuwe wereld voor ons zijn. We hebben nog nooit zoiets gemaakt, dus we zijn enthousiast om te zien hoe spelers gaan ontdekken hoe Ruimteschepen een unieke twist geven! Het spannende en coole aan Ruimteschepen is het moment waarop je verschillende onderdelen kunt combineren en dit overdreven krachtige minion kunt lanceren. We hebben de Ruimteschipstukken zo ontworpen dat ze op zichzelf sterk zijn, maar ook spelers aanmoedigen om ze te verzamelen en te combineren voordat ze worden gelanceerd. Het kostte veel aanpassingen om die balans precies goed te krijgen, maar we denken dat spelers veel plezier zullen hebben met het samenstellen en lanceren van deze epische schepen!”
Vraag: The Great Dark Beyond brengt een “onstuitbare demonische dreiging.” Hoe wordt dit visueel weergegeven in het spel?
Mason:
“De onstuitbare demonische dreiging van de uitbreiding wordt visueel weergegeven op manieren die de grenzen van wat spelers eerder hebben gezien verleggen. Xor’toth, een nieuw legendarisch personage, als voorbeeld, laat spelers twee kaarten aan weerszijden van hun hand plaatsen, die geleidelijk samenkomen voor een gigantische, sterrensplijtende beloning. Dit visuele effect is een van de meest indrukwekkende in de set, met twee kosmische lichamen die op elkaar botsen, waardoor de vernietigende kracht van het Burning Legion wordt vastgelegd. Spelers zullen sterren zien botsen, vonken zien vliegen, en een uiteindelijke explosie zien die de kracht van Xor’toth symboliseert.
Draenei-ruimteschepen worden ook aangedreven door de mysterieuze ‘Naaru’-energie, wat een unieke visuele touch toevoegt. Het zijn geen draden en bouten, maar een verfijnde kristallijne technologie die magisch en geraffineerd aanvoelt, terwijl het ruimteschip van de Warlock een rauwe, demonische sfeer uitstraalt. Deze mix van magie en sci-fi bepaalt echt de stemming van de uitbreiding. We wilden dat elk schip er net zo episch en uniek uitzag als de krachten van elke klasse.”
Gonzalez:
“We wilden echt dat spelers de unieke en donkere energie van deze uitbreiding zouden voelen. Met Ruimteschepen als een belangrijk element, hebben we de kans benut om elk klasse-specifiek Ruimteschip onderscheidend te maken. Een van de opvallende ontwerpen is het Warlock Ruimteschip, een creatie van het Burning Legion, die visueel contrasteert met de andere schepen die meer door Draenei zijn geïnspireerd. Dit Warlock-schip heeft een donker, demonisch uiterlijk, terwijl andere schepen die worden aangedreven door Draenei-kristalmagie hun arcane, heilige energie weerspiegelen. Dit contrast beïnvloedde hoe we de visuele effecten voor de hele set hebben aangepakt. Aangezien we vijf of zes Draenei-stijl schepen hebben en slechts één demonisch Burning Legion-schip, hebben we hard gewerkt om ervoor te zorgen dat elk ontwerp niet misplaatst aanvoelde. Elk Ruimteschip put uit verschillende elementen van Draenei-cultuur. Het uiteindelijke ontwerp laat de unieke stijl van de Draenei zien: arcane, kristallijne magie in plaats van mechanisch.”
Vraag: Wat inspireerde de terugkeer van Spellburst als een keyword, en welke impact denken jullie dat dit zal hebben?
Gonzalez:
“De terugkeer van Spellburst is iets waar het ontwerpteam echt enthousiast over is. Nu Hearthstone onlangs zijn 10-jarig jubileum vierde, grijpen we de kans om aspecten van het spel waar spelers van houden opnieuw te bekijken en te vernieuwen, zoals Spellburst. Spellburst was een uitblinker, zowel qua gameplay als hoe spelers ervan genoten. Visueel past het ook perfect bij het kosmische thema van deze set, omdat Spellburst-effecten een sterachtige animatie bevatten die precies past bij The Great Dark Beyond.
We introduceren Spellburst op nieuwe en interessante manieren. Bijvoorbeeld, specifieke minions zoals Tuure en Kara, één voor Priest en één voor Warlock, hebben Spellburst-effecten die actief blijven als ze door een bepaalde spreukschool worden geactiveerd. Dit stimuleert unieke deck-bouwstrategieën waarbij spelers nadenken over welke spreuken ze willen combineren met bepaalde minions. We hebben ook Nexus Prince Shaffar, een minion waarvan het Spellburst-effect naar een andere minion in de hand van de speler springt zodra het wordt geactiveerd, wat een strategische gelaagdheid toevoegt die fris en boeiend blijft. We houden van Spellburst, en we zijn benieuwd hoe spelers gaan experimenteren met deze nieuwe ontwerpen die de grenzen van wat de mechaniek kan doen verleggen.”
Vraag: Waar kijken jullie het meest naar uit in de set waarvan jullie denken dat spelers ervan zullen houden?
Mason:
“Zowel de ontwerp- als de kunstteams hebben veel om trots op te zijn met deze set, vooral de Draenei- en Ruimteschipthema’s, en hun unieke synergie in gameplay en visuals. Vanuit een artistiek perspectief hebben de kenmerkende kunstwerken van deze set echt een nieuw niveau bereikt. We hebben verschillende stijlen verkend, zoals glas-in-lood en Art Nouveau, zelfs inspiratie gehaald uit retro-geïnspireerde werken van kunstenaars zoals Drew Struzan, bekend van zijn iconische posters voor Star Wars en Indiana Jones, totdat we uitkwamen op de epische stijl die je zult ervaren in The Great Dark Beyond. Een opvallend personage is Yrel, leider van de Draenei, die een episch, ruimte-fantasygevoel naar haar kaart brengt, met een levendig, sterrenhemel-achtig slagveld dat het grootschalige avontuurgevoel vastlegt waar we naar streefden.”
Gonzalez:
“We zijn echt enthousiast over alles in deze nieuwe uitbreiding! De Draenei zijn hier om te blijven en voegen een rijke laag toe aan het Hearthstone-universum. We zijn benieuwd hoe spelers de kracht van zowel Draenei als Ruimteschepen in hun decks gaan gebruiken in The Great Dark Beyond. Er is zoveel te ontdekken in deze uitbreiding, en we kunnen niet wachten tot spelers het zelf ervaren.”
De uitbreiding The Great Dark Beyond is nu beschikbaar in Hearthstone. Ga naar de Hearthstone-website of volg de laatste updates op het officiële Hearthstone X-account om meer over deze uitbreiding te leren.