Hands-on preview: Unknown 9: Awakening

Hands-on preview: Unknown 9: Awakening
Hands-on preview: Unknown 9: Awakening
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Unknown 9, het werd mij ondertussen 4 jaar geleden al geteased. Toen ontving ik een munt, een boek en een begeleidende brief waarin stond dat er een heel universum op me wacht. Dit jaar kreeg ik nog enkele postkaarten met mooie art op, maar het was me nog steeds niet veel duidelijker wat Unknown 9 nu effectief was of inhield, buiten het interessante boek dat ik gelezen had waarna ik nog steeds met vragen zat.

Expansive narrative universe

Verspreid over heel wat mediums kan je verhalen vinden uit het Unknown 9 universum, gaande van een trilogie van boeken (daarom dat ik dus nog met zoveel vragen zat na het eerste boek) en stripboeken tot zelfs een podcast naast de game. Over die laatste wil ik het vandaag nog wat meer hebben, want ik kregen de kans om een deftige hands-on sessie houden met de game van een paar uur. In Unknown 9: Awakening spelen we met Haroona, die vertolkt wordt door Anya Chalotra (beter bekend als Yennefer uit de Witcher reeks op Netflix), die haar mentor wil wreken. Vincent Lichter, de dader en voormalige disciple is het doelwit van haar missie. Op haar toch komt ze op het spoor van de secret societies terecht, die de origine van haar krachten kennen en de gevaren kennen van de Fold, een mysterieuze dimensie die overlapt met de onze.

Short session

Voor deze speelsessie mocht ik een stukje spelen dat zich redelijk in het begin van het spel afspeelde. Zo kon ik de straten van Chamiri alvast eens verkennen, een fictieve stad ergens in India, om daarna in de jungle terecht te komen waar ik vooral de vechtkunsten van Haroona in actie kon zien. De sessie eindigde wanneer Haroona de Morning Star, de zeppelin van Vincent Lichter, probeert te kapen. Voor mij was dat in ieder geval voldoende om toch een goede eerste indruk te krijgen van de game. Om het kort samen te vatten, de game voelde aan als een crossover tussen Uncharted en Infamous, wat dus zeker wel positief te noemen is!

Uncharted 9

Het is mogelijks de setting die me deed denken aan Uncharted, maar ook de visuals en camera plaatsing gaven me dat gevoel. Ook het feit dat je collectibles kan zoeken die redelijk goed verborgen zijn en waar ik geregeld voor moest klauteren, klimmen en hangen hielp daar bij. Sommige hiervan geven je upgrade punten waardoor je Haroona’s Umbric powers kan verbeteren waaronder het naar je toe trekken van vijanden, onzichtbaar worden om vijanden van vanachter in één move uit te schakelen en nog veel meer. Deze moves en manier van progressie in deze setting deed me dan weer enorm denken aan Infamous (vooral de eerste dan).

Metal Gear Haroona

De game legt overigens de grote nadruk op stealthy gameplay, want “guns blazing” (er zijn geen wapens voor zover ik heb gezien, tenzij van de vijand) in vijandelijke gebieden lopen is geen goed idee! Een van Haroona’s skills, naast het tijdelijk onzichtbaar worden, is enorm interessant en helpt je om vijanden en apparatuur, zoals bewegingssensoren, uit te schakelen of om elders lawaai te maken en zo de aandacht weg te trekken van jouw locatie. Deze “Stepping” ability laat je toe om tijdelijk een vijand over te nemen en met deze rond te lopen en acties uit te voeren. In het begin kan je maar één Step overname uitvoeren, maar tegen het einde van mijn sessie kon ik er al twee aan elkaar linken. Je kan dit natuurlijk niet oneindig doen, en je zal vijanden op andere manieren moeten uitschakelen om je metertje weer vol te krijgen alvorens je dit opnieuw kan doen.

Conclusie

Van deze paar uren heb ik toch alvast enorm genoten. Er werd ons ook medegedeeld dat deze story-driven game ongeveer een 15 uur zou duren, wat enerzijds wat kort lijkt voor een game met een prijskaartje van 49,99€ maar tot nu toe zeker en vast wel de moeite lijkt te zijn. We zullen nog even moeten afwachten tot de game verschijnt volgende maand, op 18 oktober, om een definitieve conclusie te bieden!

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password