Nadat de cinematische aankondigingstrailer voor Overwatch 2 in 2019 werd onthuld, was er een lange periode van stilte. Gelukkig hebben we de afgelopen maanden updates en onthullingen te zien gekregen, zoals Overwatch’s nieuwe held Sojourn. Dankzij de bèta van Overwatch 2 krijgen we nu een betere kijk op de game, en dan met name op Sojourn, nieuwe maps en de nieuwe 5v5-gevechten. Ook wij speelden de bèta en kunnen melden dat we alvast erg enthousiast zijn op wat gaat komen met dit tweede deel.
Het eerste wat opvalt aan Overwatch 2 is dat de game een stevige grafische upgrade heeft gekregen. De Overwatch 2 bèta ziet er absoluut prachtig uit, zeker vergeleken met het eerste deel. Wanneer Overwatch 2 lanceert, komen er zes nieuwe maps, drie nieuwe helden, meer dan 30 nieuwe skins en heel veel cosmetic items uit. Met de Battle Pass van elk seizoen kun je speciale unlockables verdienen, waaronder nieuwe dynamische Mythic-skins. Het team bereidt zich voor op het uitbrengen van meer nieuwe content met het seizoensschema, waarbij elk seizoen negen weken duurt.
Nieuwe helden
De eerste nieuwe held die we hebben mogen bewonderen en testen is Sojourn. Sojourn werd onthuld in de aanloop naar de eerste bèta van Overwatch 2, en spelers krijgen de kans om haar opnieuw uit te proberen tijdens de tweede bèta van Overwatch 2 op zowel pc- als consoles. In de bèta kunnen fans ook de nieuwe tank held Junker Queen uitproberen. Zij zal meer een offensieve tank zijn die zichzelf kan helen terwijl ze kolossale schade toebrengt. Een van haar andere vaardigheden zal ook voorkomen dat vijanden genezen, een vaardigheid die voorheen exclusief was voor Overwatch support hero Ana.
Goed, terug naar Sojourn. Sojourn kan in één zin beschreven worden: ze schiet een machinegeweer af met de linkermuisknop/linker trigger om met de rechtermuisknop/rechter trigger railgun-schoten op te laden. Het is een heerlijk machinegeweer dat snel schiet en dat perfect is om HP af te pikken en helden te verzwakken. Zodra Sojourn’s energy lading 80-100 bereikt, is de onmiddellijke impact van het railgun genoeg om de meeste helden met één groot schot af te maken.
Het is duidelijk dat de dreiging van een volledig opgeladen Sojourn nogal uhm, hoog is. Een railgun headshot is vaak een one-hit-kill vanaf volle gezondheid. Ze heeft in wezen de kracht van een sluipschutter in een wapen waarvoor ze niet hoeft te richten zoals Widowmaker of te vertragen zoals Hanzo. Haar railgun is even accuraat wanneer ze stilstaat als wanneer ze rent, glijdt of springt, maar dat is ook wat haar zo uitdagend maakt. Een Sojourn die elk railgun-schot mist, is gewoon een slechtere Soldier, dus haar nut hangt af van regelmatige skillshots.
Sojourn’s andere hoofdvaardigheid is de Power Slide. Je kan Sojourn een krachtige slide laten maken, in welke richting ze ook kijkt. Glijden is handig om de actie in te halen, maar het is een nog beter ontsnappingsmiddel dankzij de omnidirectionele besturing. Je hoeft je camera niet om te draaien om je terug te trekken, zoals bij de sprint van Soldier. Sojourn kan ook op elk moment de slide cancelen door te springen en een mega-sprong maken. Ze kan niet zo hoog komen als Baptiste met volledig opgeladen laarzen, maar het is hoog genoeg om op vrijwel elk stukje hoge grond te komen of over een Reinhardt-schild te gluren voor een brutaal railgun-schot.
Sojourn’s ultimate, Overclock, is misschien wel het eenvoudigste onderdeel van haar hele arsenaal. Gedurende een paar seconden bouwt Sojourn snel en automatisch energie op, waardoor ze na een seconde of twee volledig opgeladen railgun-schoten kan afvuren. Overclock is meteen veel interessanter dan bijvoorbeeld de aimbot-modus van Soldier, die eigenlijk gewoon de linkermuisknop ingedrukt houdt. Blizzard beschrijft Overclock nauwkeurig als “Genji’s Dragonblade als het een geweer was”. De Ultimate is een moment voor Sojourn om helemaal los te gaan en het halve team te doden. Met andere woorden, een sterk nieuw personage.
Overwatch 1.5
Eerder had ik het over het feit dat de grafische upgrade mij meteen opviel, echter viel er mij meteen nog een ander punt op. Namelijk dat Overwatch 2 voor mij eerder aanvoelt als een grote patch voor het eerste deel. Buiten nieuwe helden en betere graphics om voelt en speelt de game nog steeds hetzelfde. In alle eerlijkheid heb ik geen enkel moment het gevoel gehad dat ik een nieuwe game aan het spelen was. Dit komt mede doordat de mappen uit het eerste deel hier opnieuw hun opwachting maken, met slechts kleine aanpassingen. Zo zullen veel mappen die eerder overdag speelbaar waren nu ’s nachts speelbaar zijn, of zullen nachtelijke mappen in deel 2 tijdens de dag afspelen. Op zich is dit allemaal ook geen ramp, want de gameplay van Overwatch zat al erg goed. Maar buiten enkele kleine gameplay aanpassingen moet je hier verder geen vernieuwing verwachten.
Wat wel vernieuwd is, is de flow van de matches, waar je voorheen in matches van 6V6 terecht kwam, zijn het voortaan 5v5 matches, wat de dynamiek uiteraard toch wat veranderd. In Overwatch 2 worden teams gedwongen te spelen met twee damage heroes, twee healers en slechts één tank. Het heeft de gevechten veel dynamischer gemaakt. Spelers flankeren hierdoor vaker en ik merkte dat ik minder goed kon voorspellen waarvandaan mijn tegenstanders zouden aanvallen., wat dan weer uitnodigt om nog strategischer te spelen.
Overwatch 2
Mijn tijd met Overwatch 2 is alvast een zeer positieve ervaring geweest. Overwatch 2 is erg leuk, en na elke match heb ik weer zin om er meteen een nieuwe te starten. Dat is alvast een erg goed teken voor de toekomstige full release. Hoewel ik de eerste game ondertussen alweer een jaartje links heb laten liggen, wakkert de bèta mijn interesse toch weer enorm aan. Ik kijk bijgevolg erg uit naar de volledige game, en kan al bijna amper wachten om deze onder handen te nemen. Overwatch 2 zal ongetwijfeld weer uren schiet plezier opleveren.