Hands-on Preview: Kerbal Space Program 2 – Early Access

Hands-on Preview: Kerbal Space Program 2 – Early Access
Hands-on Preview: Kerbal Space Program 2 – Early Access

Doorheen de geschiedenis van de mensheid zijn we altijd al wel gefascineerd geweest door de ruimte en andere hemellichamen. Het mag dan ook niet verbazen dat er talrijke games zijn die zich afspelen in de ruimte, waar je avonturen mag beleven op een ruimteschip of zelfs op een verre planeet. Kerbal Space Program 2 gooit het echter over een andere boeg. Hier moet jij samen met de schattige kerbals zelf raketten en andere bouwsels zien te ontwerpen om zo de ruimte en andere planeten te kunnen bereiken. Heb jij het in je om een rocket scientist te worden? 

Hoewel Kerbal Space Program 2 er dankzij de Kerbals schattig en grappig uitziet, is de techniek en wetenschap achter de game toch serieus. Om een raket in de baan van de planeet Kerbal te brengen zal je echt goed moeten nadenken over hoe je dit gaat doen, hoeveel kracht je raket nodig heeft om de planeet te verlaten, dit terwijl je de raket bestuurd om deze in een juiste hoek de ruimte in te schieten zodat je net iets minder brandstof verspilt om je Kerbals nadien veilig terug op de grond te krijgen. De manier hoe je dit moet doen en de gebruikte technieken zijn identiek aan diegene die in het echte leven gebruikt worden. De game geeft je dus vrij goed zicht tot hoe dit in het echte leven bereikt wordt. Natuurlijk is er ook ruimte om te experimenteren, want je kan ook gewoon de gekste bouwsels de lucht in schieten en kijken wat er gebeurd, of genieten door een geweldige explosie omdat je poging mislukt. Ook dat is Kerbal Space Program 2.

Failure is fun 

Wanneer je in Kerbal raketten bouwt en hiermee experimenteert in alle vormen en maten, zul je merken dat je vaak ook zult falen omdat een ontwerp te zwaar of te instabiel is om zelfs maar in de lucht te raken. Vaak gaat dit gepaard met een raket die gevaarlijk begint te wiebelen en om zijn as begint te draaien om vervolgens zichzelf de grond in te boren met een grote explosie. Of dat je een stage afwerpt terwijl de motor nog draait, met als gevolg dat het onderdeel met een beetje pech zich in de rest van je raket boort en, je raadt het al, de raket vernietigd in een krachtige explosie. Of wat dacht je van onderdelen niet goed bevestigen aan de rest van de raket, waardoor deze uit elkaar valt? Het kan allemaal, en het is hilarisch om deze fails te zien.

Het leuke is dat falen in Kerbal niet frustrerend is, neen integendeel, doordat de meeste mislukkingen ook erg spectaculair mislukken is het juist erg entertainend om een bizarre raket vreemde toeren te zien maken om vervolgens keihard te exploderen. Naast dat mislukkingen erg leuk om zien zijn, zijn ze eigenlijk vaak ook erg handig. Meestal leer je door je raket een beetje aan te passen, wat er net mis ging, waardoor je nadien een aangepast ontwerp kan gebruiken waarna de lancering wel lukt zoals je wil. Het gevolg is dat je door experimenteren, falen en vervolgens te slagen telkens meer en meer bijleert over het bouwen van raketten, waardoor je spelenderwijs leert om grotere en geavanceerdere raketten te bouwen voor je missies.

Lift-off

Wanneer het wel goed gaat, kan je genieten van een spectaculaire launch. De lanceringen van Kerbal Space Program 2 zien er prachtig en heftig uit, raketten stoten erg realistische rook uit, en de vlammen die ze veroorzaken zijn om van te kwijlen. Hierdoor ogen de lanceringen nog indrukwekkender dan ze dat al deden in de originele game. Tel hierbij het opnieuw opgenomen geluid, die de raketten ongelooflijk realistisch doen klinken, en elke lancering is een feest voor je zintuigen. Wanneer je lanceert, zal er effectief een omroeper beginnen af te tellen, waardoor de spanning tot lancering alvast wordt opgebouwd en je als speler hyped zit te wachten, net als een kind die dadelijk een lolly gaat krijgen.

Net als in het originele spel begin je in het Vehicle Assembly Building van het Kerbal Space Center, waar je ruimtevaartuigen, vliegtuigen, satellieten of rovers kunt bouwen. Je beschikt meteen al over een gigantische hoeveelheid onderdelen om hier een zo gebalanceerd mogelijke, of zo gek mogelijke raket te bouwen. Vervolgens mag je deze lanceren om vervolgens een geslaagde ruimtevlucht te gaan vieren. Of genieten van een enorme explosie.

Wanneer een missie toch lukt kan je proberen een Kerbal op de mun (de maan van planeet Kerbal) te zetten, of op één van de andere beschikbare planeten te landen. Zorg er wel voor dat je nog genoeg brandstof hebt om terug te vertrekken, want anders zal je Kerbal voor eeuwig en altijd vastzitten op deze planeet, tenzij je een reddingschip stuurt natuurlijk. Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk in Kerbal Space Program 2.

De game is ondanks zijn looks en de schattige kerbals moeilijker dan je op het eerste zicht zou denken. Dit omdat de game levensechte physics bevat, waardoor je echt moet rekening houden met de zwaartekracht en de balans van je raket of vliegtuig. In de eerste game was het daarom erg moeilijk om voor de eerste keer een stabiele baan rond een planeet te pakken te krijgen. Voor hulp moest je toch echt even op het internet kijken. In Kerbal Space Program 2 heb je nu de beschikking over uitgebreide tutorials die je alle aspecten van het bouwen en reizen en manoeuvreren in de ruimte uitleggen. Hierdoor kan zelfs een leek een landing maken op een andere planeet. Voortaan heb je dus geen excuus meer voor al je mislukte pogingen!

Early Acces

Net als de eerste Kerbal Space Program, lanceert ook deeltje 2 onder Early Access. Dit geeft spelers de kans om de game alvast tijdens de ontwikkeling te spelen, zodat die-hard fans al van de game kunnen genieten. Het zorgt er tevens ook voor dat de ontwikkelaar gaandeweg over een groter budget kan beschikken om de game te ontwikkelen, waardoor de game nog grootser en beter kan worden.

Early Access betekent natuurlijk ook dat de game nog niet klaar is. Dat feit merk je ook aan dat er nog geen campaign of missies aanwezig zijn in de game. Je zal dus zelf doelen moeten kiezen en voor jezelf uitmaken wat je per missie wenst te bereiken. Hierdoor word je voorlopig niet bij het handje gehouden, waardoor je zelf je plan zal moeten trekken met deze game. In de toekomst zullen deze elementen ngo toegevoegd worden aan de game, maar voorlopig zul je het dus bij je eigen fantasie en creativiteit moeten houden. Gelukkig bevat KSP2 wel alle onderdelen uit de vorige game, samen met wat nieuwe spullen, waardoor je je eigen creativiteit nog steeds te volle kunt uiten.

Ook op technisch vlak is te merken dat de game nog in ontwikkeling is. De game loopt desondanks erg stabiel en vlot zonder dat ik zelfs maar één enkele crash ben tegengekomen. Echter is er nog geen ondersteuning voor ultrawide schermen, of althans je kan deze optie niet selecteren. De ene keer had ik hierop wel een volledig scherm, de andere keer kreeg ik een standaard formaat scherm te zien met zwarte balken links en rechts om mijn ultrawide monitor te vullen. Dit is meteen ook de reden waarom de screenshots in deze preview afwisselend widescreen en in HD zijn. Een ander minpuntje is dat het op dit moment nog niet mogelijk is om een flightstick te gebruiken. Goed, de game kent wel de X en Y-axis, maar throttle control en yaw-control herkent de game nog steeds niet. Ik heb dit proberen in te stellen met meerdere flightsticks, maar helaas is de game op dit punt nog niet speelbaar met een flightstick. Gelukkig zal dit in de toekomst wel weer mogelijk zijn.

In de roadmap kan je zien wat er nog op de planning staat in toekomstige updates. Zo zul je in de toekomst weer over een tech tree beschikken, een kolonie kunnen starten op een andere planeet en zelfs interstellair reizen. De leukste toekomstige toevoeging lijkt me trouwens de Co-op-mode. Momenteel is nog niet bekend wanneer deze komt, maar mij lijkt het geweldig om samen met vrienden aan een missie te bouwen.

Conclusie

Kerbal Space Program 2 beloofd een waardige opvolger te worden van de eerste game. Hoewel er momenteel nog geen campaign of coop beschikbaar is, merk je al wel dat alles aan deze game gewoon juist zit. Gaandeweg de ontwikkeling zullen een campaign, tech tree, coop, nieuwe onderdelen en andere gameplay elementen krijgen bij toekomstige updates. De volledige release zal dus in de toekomst een heel andere en vooral veel uitgebreidere game worden dan wat KSP2 nu al weet te bieden. Zelfs met de beperkte inhoud die bij de launch van de Early Access versie beschikbaar is, kan KSP2 nu al een topper genoemd worden voor iedereen die gek is van ruimte- en luchtvaart. Het mag duidelijk zijn, de ontwikkelaar heeft met Kerbal Space Program 2 goud in handen. We gaan ongetwijfeld een mooie toekomst vol spectaculaire crashes en ruimtereizen tegemoet.

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Lost Password