Enkele maanden geleden had ik al het geluk om een van de eerste builds van Dragon Ball: Sparking! Zero te testen. Over het algemeen zag de game er al heel goed uit en speelde het ook best vlot, maar de AI liet best nog te wensen over. Ook was ik gelimiteerd tot 3 vs 3 CPU battles, terwijl de game zoveel meer te bieden heeft. En dat mocht ik afgelopen week dan ook first-hand ontdekken. Zullen we er even samen door gaan?
Back to the basics
We kregen eerst een korte presentatie waarin alle features kort aangehaald werden, waarin we gewezen werden op bepaalde zaken die we nog niet konden testen (dat was gelukkig niet veel) en waar de nadruk op de Custom Battles lag. Daarna mochten we ons enkele uren verdiepen in de game en de vele modi die deze te bieden heeft. Alvorens we daar in duiken, kan ik wel zeggen dat de AI een pak beter werkt en ik deze keer veel meer moeite moest doen in de gevechten om niet in het stof te bijten. Grafisch zag ik zo op het eerste zicht geen verandering, maar vorige keer zag het er ook al gewoonweg prachtig uit en kreeg je het gevoel dat je naar gevechten uit de anime zat te kijken.
De bedoeling was dat we eerst door de tutorial gingen om ons op te frissen, maar ik wilde geen tijd verspillen en sloeg deze over. Ik had immers de tutorial vorige sessie ook al gespeeld, en het zat nog best vers in het geheugen. De game speelt ook grotendeels zoals je gewoon bent van de Budokai Tenkaichi games, dus dat hielp me ook wel. In het kort: je vecht in een driedimensionale omgeving waar je ook vrij kan rondvliegen. Je kan dalen of stijgen, dashen naar of weg van je vijand en uiteraard vechten door combo’s te doen van lichte en zware aanvallen in combinatie met je special moves en Ki blasts. Hiervoor heb je Ki nodig, die je (best vanaf een veilige afstand) kan chargen. Je kan ook “overchargen” om zo de Sparking State te betreden waardoor je toegang hebt tot nog sterkere special moves. Sommige characters kunnen ook transformeren, en je kan wisselen tussen je characters als je in een battle zit met een team.
The battle of your dreams
Zijn we een beetje mee? Goed, dan kan ik onmiddellijk de “flagship” feature van deze game overlopen. In de Custom Battle mode kan je dus zelf battles gaan maken die je eigen scenario volgen. Om te beginnen kan je kiezen uit de opties “Normal Edit”, “Simple Edit” en “Copy Edit”. In de “Normal Edit” kan je gevechten en event scenes volledig samenstellen, met best veel kleine details zoals camera hoeken, welke personages wat zeggen, welke poses ze aannemen en zo veel meer. In “Simple Edit” kies je gewoon een battle type en de editor doet al het werk voor jou. Effecten en event scenes zijn hier niet beschikbaar. De “Copy Edit” laat je, zoals de naam al suggereert, een van je custom battles kopiëren om daar verder aan te tweaken of een Bonus battle (de custom battles die door de devs al voorzien zijn) naar je eigen voorkeuren aanpassen. Achteraf kan je deze ook delen met andere mensen online, wat er voor zorgt dat er eindeloze creativiteit en mogelijkheden voorhanden zijn.
Toch heb ik in deze sessie wat tijd gespendeerd om een gevecht op te stellen, alle details wijzigend om het volledig naar mijn hand te zetten, tussen SSJ4 Goku en SSJ4 Vegeta die het opnamen tegen Omega Shenron en Super Baby 2. De introductie heb ik aangepast zodat de juiste challenges geuit werden door beide teams, ze een indrukwekkende pose aannamen en meer. Maar hoe spannend dit ook is en kan zijn, door de kleine quirks in de menu navigatie, zoals de filter voor alle characters die geen alfabetische sortering bevat, waardoor je soms nog manueel door honderden namen moet gaan nadat je al andere filters hebt toegepast, en de beperkte content op dit moment zie ik mijzelf hier niet al te veel tijd in spenderen. Maar goed, het was fijn om eens gedaan te hebben. En net zoals bij bijvoorbeeld Super Mario Maker ben ik gewoon iemand die liever het creatief proces aan anderen laat en geniet van hun content omdat ik er gewoon de tijd niet in kan stoppen.
Next time on Dragon Ball Sparking Zero…
Nu komen we aan de, voor mij althans, belangrijkste mode van de game: de Episode Battle. Dit is de story mode waarin je enkele van de meest epische gevechten herbeleeft, de kans hebt om “What-if” scenario’s te triggeren én we voor de eerste keer door Dragon Ball Super verhalen kunnen spelen. Er gaan op release acht scenario’s zijn, maar ik kon enkel de scenario’s van Goku, Frieza en Goku Black testen. Nog steeds voldoende, want ik heb selectief enkele gevechten gedaan omdat er gewoon zoveel content aanwezig was. Je kan per scenario naar een overzicht terugkeren waar je op een map tussen de verschillende gevechten kan kiezen en waar je ook ziet waar een “What-if” scenario kan plaatsvinden. Soms trigger je deze per ongeluk, door een gevecht te verliezen of er te lang over te doen, terwijl je soms pas dit kan unlocken door een schijnbaar onwinbaar gevecht toch te winnen doordat je proficiency met je fighter hoger is, je items etc hebt geassigned om je stats te boosten en meer. Vooral het Goku Black scenario vind ik enorm interessant, mede omdat het de eerste keer is dat we in een game door deze arc kunnen spelen, maar ook omdat dit een deel van de anime is wat ik nog geen duizend keer gezien, gelezen of gespeeld heb!
But wait, there’s more
Ik heb het dan nog niet over de Shop gehad waar je je zuurverdiende Zeni kan uitgeven om je characters te customizen of er nieuwe te kopen (yes, eindelijk nog eens een game waar je niet gewoon alles vanaf het begin krijgt). Er is nog een meer geavanceerde training, je kan Zen-Oh’s orders doen of Whis’s Stamp book aanvullen door kleine hapbare achievements te vervullen zoals een aantal keren met een bepaald personage spelen. Er zijn Dragon Balls te verzamelen om Shenron op te roepen en er is nog de Time Chamber waar je lokale battles kan doen, oldskool style.
Conclusie
Ik was al redelijk hyped na mijn vorige speelsessie, maar ik voel dat voor mij de hype toch nog net dat beetje groter is geworden! Deze game voelt echt als een volwaardige terugkeer aan naar een van mijn meest geliefde fighting series en ik kijk er enorm naar uit om de game tot in het kleinste detail te ontdekken volgende maand! De game verschijnt op 8 oktober voor PC, Playstation 5 en Xbox Series X.