Hands-on Preview: Crash Team Rumble (Closed Bèta)

Hands-on Preview: Crash Team Rumble (Closed Bèta)
Hands-on Preview: Crash Team Rumble (Closed Bèta)
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Afgelopen weekend vond de gesloten bèta plaats voor Crash Team Rumble, van 20 april om 19:00 uur tot en met 24 april om 19:00 uur om concreet te zijn, en ook wij hebben deze kans gegrepen om de game uitvoerig te testen.

Balance is key

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik nog niets gezien of gehoord had over Crash Team Rumble alvorens ik de bèta gespeeld heb. Ik wist uiteraard wel dat de game er zat aan te komen, maar ik had me bewust weg gehouden van enige trailers of ander nieuws. Daardoor is het misschien ook wat mijn eigen fout dat ik eerst een vernieuwde versie verwachte van Crash Bash, waar je met vier spelers mini-game samen en tegen elkaar speelde. Echter is Crash Team Rumble een heel ander beestje en staat competitieve teamplay centraal.

De opzet van het spel is relatief simpel, de bedoeling is om sneller dan het andere team zoveel mogelijk wumpa fruit te verzamelen en in je basis te droppen. Het eerste team dat 200 stukken fruit heeft weten te verzekeren in hun basis wint. Het klinkt vrij simpel, maar er is gelukkig wat meer diepgang dan dat. Je hebt namelijk drie rollen waaruit je kan kiezen om je team te ondersteunen. In de bèta zijn er slechts vijf personages beschikbaar, maar in de volledige game gaan er heel wat meer personages zijn, die elk hun specifieke rol hebben.

Zo hebben we Crash en Tawna, die beide de “Scorer” rol hebben, wat er op neer komt dat zij vooral de taak op zich nemen om zoveel mogelijk wumpa fruit te verzamelen en deze afleveren. Hierdoor hebben zij een hogere limiet van fruit dat ze kunnen dragen alvorens ze deze moeten afleveren om meer fruit te kunnen verzamelen. Coco en Cortex zijn dan weer “Boosters” die score bonussen kunnen activeren naast verschillende vallen en andere items die op de map te vinden zijn. Ten slotte konden we met Dingodile de “Blocker” rol uittesten, welke met zijn sterke aanvallen en een grotere levensbalk de taak heeft om te voorkomen dat het andere team kan scoren, zijn eigen basis beschermen of de “Boosters” voorkomen dat ze een bonus activeren. Ongeacht welk personage je neemt, en hun bijhorende rol, kan je alsnog de andere taken ook uitvoeren, al zal je daar minder efficiënt in zijn en je team waarschijnlijk niet richting de overwinning helpen.

Teamwork makes the dream work

Het zoeken naar matches om te spelen vanuit de lobby ging redelijk vlot, maar toch had ik vaak iemand in mijn team die meerde matches op rij inactief bleek te zijn. Hierdoor moesten we niet alleen lang wachten in de lobby tot het spel uit zichzelf startte, maar we hadden ook een groot nadeel in elke match omdat we met een man minder moesten strijden. Het spel leek ook geen actie te ondernemen tegen zo spelers, door ze te kicken uit de lobby bijvoorbeeld, waardoor het heel frustrerend werd na een paar matches om dezelfde speler daar nog steeds te zien staan. Ook leken veel spelers de tutorial overgeslagen te hebben en maar wat in het wilde weg te doen, wat ook niet voor een aangename ervaring zorgde. Het spel heeft nochtans een heel duidelijke tutorial die eindigt in een oefenmatch tegen enkele bots.

Op vlak van gameplay voelt alles wel goed aan. Alles voelde erg responsief aan en ik had op geen enkel moment last van lag of andere problemen om een match fatsoenlijk uit te spelen, losstaand van andere spelers natuurlijk. Grafisch ziet het spel er ook goed uit en is alles erg duidelijk. De paar levels die je in rotatie kon doorlopen waren niet super speciaal, maar hadden elk hun symmetrische lay-out die gemakkelijk te onthouden en navigeren was. Voor de volledige game verwacht ik wel dat er nog een hoop iconische levels gaan bijkomen, maar wat al getoond werd, maakte mij alvast enthousiast.

Een ander punt waar ik nog wat mijn twijfels over heb, is dat een verschil in level een groot nadeel kan betekenen. Tijdens de bèta verliep het stijgen in level redelijk traag, en ik speelde ook nieuwe traps heel traag vrij waardoor ik in veel potjes merkte dat er toch wat balance issues waren en we vrij gemakkelijk overwonnen werden. Ook de battlepass baart me wat zorgen, iets wat nog steeds in te veel van dit soort games geplaatst wordt. De zaken die je hiermee vrijspeelt zijn voor zover ik kon zien slechts cosmetisch en er waren enkele characters om vrij te spelen, dus het is geen ramp als je deze niet hebt. Het vrijspelen verliep ook tergend traag. Voorlopig zag ik nog niets wat er op wees dat je dit via aankopen sneller zou kunnen vrijspelen, maar ik vermoed dat dit in de uiteindelijke game wel aanwezig zal zijn.

Conclusie

De bèta bevatte maar een handvol levels en personages, maar het volstond zeker om al een goed eerste beeld te kunnen vormen. Qua complexiteit valt het spel zeker heel goed mee, zorg er voor dat je voor het andere team 200 wumpa fruits weet te scoren, en er zijn net genoeg verschillen in de rollen van je characters om een gebalanceerd team aan te moedigen. Aangezien het een online game is, waar je vooral afhankelijk bent van de willekeur van matchmaking, ga je toch vaak met een slecht gebalanceerd team uit kunnen komen. Verder lijkt er nog niets in het spel te zijn dat actie onderneemt tegen mensen die inactief zijn of midden in een sessie het spel verlaten. Toch zijn we redelijk enthousiast over de uiteindelijk game en zijn we enorm benieuwd, ook al bekijken we de battlepass nog met argusogen, wanneer het spel op 20 juni verschijnt.

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password