Halo Infinite

Halo Infinite
Halo Infinite

Halo is al jaren een vaste waarde voor Xbox. De allereerste game wist bijna eigenhandig de originele Xbox console op de kaart te zetten. Halo was destijds meteen een hit en is ondertussen al enige jaren niet meer weg te denken uit het gaming landschap. Dit dankzij de campaigns die altijd erg vermakelijk zijn en het zeer geliefde multiplayer gedeelte uit deze games. We hebben er 6 jaar op moeten wachten, maar eindelijk laat onze Master Chief zijn helm nog eens zien in Halo Infinite. We waren dan ook zeer blij dat Microsoft ons de kans gaf om Halo Infinite ruim voor de release te kunnen testen.

Ondertussen is iedereen die met gamen in aanraking komt wel bekend met Halo en Master Chief. Telkens weet Halo zich weer te overtreffen met prachtige graphics en vernieuwingen die daadwerkelijk iets toevoegen aan de gameplay. Halo is opnieuw een feest van herkenning, met hier en daar de nodige vernieuwingen toegevoegd aan de bestaande formule. Halo Infinite bevat trouwens de grootste campaign uit de 20-jarige geschiedenis van de franchise. Dus dat belooft.

Big Green Man

Halo Infinite speelt zich ongeveer 18 maanden na de gebeurtenissen in Halo 5: Guardians af en volgt het verhaal van Master Chief die probeert te ontdekken wat er met Cortana is gebeurd en tegelijk de Banished op Zeta Halo probeert te stoppen. De campagne-ervaring combineert een lineaire missiestructuur die Halo-fans bekend in de oren zal klinken met een open wereld structuur. Als vanouds trek je met Master Chief door prachtige omgevingen terwijl je hordes aan gevarieerde vijanden een kopje kleiner mag maken. Het klinkt bekend, het voelt bekend aan, dit is op-en-top Halo zoals je de reeks herinnerd en zoals we deze graag terugzagen. De campagne van Halo Infinite begint op een typische lineaire manier, waarbij je waves aan Grunts, Brutes en Elites neermaait aan boord van een verwoest ruimteschip. Je maakt echter al snel kennis met een aantal nieuwe gameplay-mechanics die effect hebben op hoe Halo aanvoelt en speelt.

Master Chief start het spel uitgerust met de Grappleshot, waarmee je vlotjes zowel verticaal als horizontaal kan voortbewegen. Je kan hiermee snel op hoger gelegen gebieden geraken om je vijanden van boven te belagen. Je kan dit ook gebruiken om vijandelijk vuur te ontwijken en om snel en goed in beweging te blijven om de vijand geen kans te geven. Gaandeweg de campaign kan je Master Chief zijn armor ook upgraden dankzij Spartan Cores, die je overal in de hoofdmissies en in Zeta Halo kan vinden. Denk hierbij aan betere schields of meer health om maar een voorbeeld te geven. Hoewel we dit niet gewend zijn in een Halo-game voelt het heel natuurlijk en op zijn plaats aan, dus dit is wat mij betreft alvast een mooie toevoeging aan Halo.

Optional

Halo Infinite heeft deze keer ook optionele missies. Een voorbeeld hiervan zijn de High Value Targets, dit zijn in feite moordmissies waarbij je naar een bepaalde locatie moet reizen om een beroemde krijger van de Banished uit te schakelen. Omdat de open wereld van Zeta Halo vrij te verkennen is, ook met de grappling hook, kun de locatie waar het doelwit zich schuilhoudt op allerlei manieren benaderen. Slaag je in je doel, dan krijg je zijn wapen wat telkens een exemplaar is met unieke eigenschappen. Hierdoor kun je het wapen in de toekomst op een van je basissen laten respawnen/summonen.

In het begin van het spel wordt deze game structuur al zeer goed gebruikt om Forward Operating Bases op te ruimen – die dan na verovering fast travel punten worden, waar je ook voertuigen of wapens kunt achterlaten voor toekomstig gebruik. Er zijn ook Banished Outposts, die beloningen opleveren zoals wapens, plus diverse andere interessante punten waar je stukken van de infrastructuur van de Banished kunt vernietigen of upgrades en andere loot kunt vinden.

Desondanks kun je al deze extra’s gewoon negeren en enkel de main missies spelen. De verhaalmissies bevatten genoeg upgrades om te zorgen dat je elke vijand de baas kan. Op geen enkel moment werden de nevenactiviteiten geforceerd, je kan de game dus perfect spelen zoals je zelf wil. Je kan zonder problemen van de ene verhaalmissie naar de andere gaan als dat je voorkeur heeft. De verhaalmissies voelen op vlak van structuur aan zoals de old-school Halo-games, dus fans hoeven geen schrik te hebben dat de game hierdoor volledig anders aanvoelt.

Multiplayer

Dan zijn we nu aanbelandt bij een ander belangrijk deel van de Halo-franchise, want een Halo-game is natuurlijk niet compleet zonder zijn multiplayer-component. Dit is natuurlijk niet anders met Halo Infinite. Sterker zelfs, het multiplayer gedeelte is volledig free-to-play. Dit terwijl alle bekende modi zonder paywall beschikbaar zijn. Je kan dus meteen gratis aan de slag met alle populaire spelmodi. Klassiekers zoals, onder andere, Deathmatch en Team Deathmatch zijn weer enorm leuk om te spelen samen met Capture the flag en alle andere modi die eerdere games rijk waren. Ook online geldt dat de besturing heerlijk aanvoelt waardoor je al snel erg mooie kills kan halen. Hier valt dus weer uren plezier te beleven voor zowel nieuwkomers als oude rotten die terugkeren naar Halo.

Omdat de multiplayer nu gratis is moet het geld natuurlijk ergens anders vandaan komen, en dat gebeurd deze keer door de ondertussen welbekende Battle Pass. Wanneer je goed speelt en levelt in deze game zul je nieuwe dingen unlocken via de Battle Pass. Je moet trouwens niet denken dat er hierdoor spelers zullen zijn die een voordeel hebben vanwege deze Battle Pass, want het gaat hier enkel om cosmetische items. Echter moet ik toegeven dat de Battle Pass op dit moment niet heel veel soeps weet te bieden. Je kan hier nieuwe kleurtjes verdienen voor je armor, of nieuwe helmen en onderdelen. Echter zijn de verschillen in het ontwerp zo miniem dat je amper verschil ziet met de originele onderdelen van je armor. Het moet natuurlijk ook niet absurd worden met kitscherige items, maar een iets duidelijker verschil had welkom geweest.

Waar we wel op dit moment rekening mee moeten houden is dat de Battle Pass op dit moment natuurlijk een pre-season pass is, dus de echte interessante items zullen hopelijk vanaf het eerste seizoen via deze te unlocken zijn. Er zijn trouwens ook items vrij te spelen uit de Battle Pass zonder deze aan te kopen, dus iedereen die de game speelt zal bepaalde dingen kunnen unlocken, zelfs als je niet betaalt.

Cross-Gen

Halo Infinite is deze keer trouwens een cross-gen release. Dit betekent dat spelers op zowel Xbox Series X|S als op Xbox One kunnen genieten van deze game. Wat hierdoor wel een feit is, is dat de game minder mooi oogt op de Series X|S dan je zou verwachten van één van Microsoft’s parade paardjes. Desondanks is de game ook niet lelijk. Integendeel, Halo Infinite ziet er nog steeds prachtig uit. Echter merk je wel dat als deze enkel was ontwikkeld voor de huidige generatie, de graphics echt indrukwekkend hadden geweest. Gelukkig ziet het er nog steeds erg mooi uit.

Ook het geluid heeft men zeer goed verwerkt in de game. De stemacteurs waren duidelijk in vorm. En ook de explosies en geweerschoten klinken als muziek in je oren. Wat ik bijvoorbeeld geweldig vond, is hoe je vijanden onderling communiceren over onze grote groene meneer, waardoor je dus duidelijk merkt hoe berucht hij is geworden in het heelal. Je merkt duidelijk dat de kleinere zwakke vijanden schrik hebben van Master Chief, en dat grote vol testosteron (of een alien versie hiervan) opgepompte vijanden hem als een leuke uitdaging zien. Heerlijk om te horen en zien.

Halo is terug, en hoe! Halo Infinite draait tijdens zijn campaign volledig rond Master Chief en zijn avonturen op Zeta Halo. De game voelt ondanks zijn open wereld in de kern nog steeds zoals de klassieke Halo-games aan. Dit zorgt hierdoor tijdens de campaign voor een feest van herkenning gevuld met enkele nieuwe en welkome elementen. Dankzij de gratis multiplayer kan elke Halo fan mee genieten van de talrijke online modi die de game rijk is, en dankzij de cross-platform functionaliteit wordt de player base niet verdeeld onder Series X|S, Xbox One en PC-spelers, maar kan iedereen gezellig samen spelen. Halo Infinite is voor mij in ieder geval ongetwijfeld DE Halo-game waar iedereen op zat te wachten.

• Sterke campaign
  • Verslavende multiplayer
  • Master Chief is weer helemaal terug