Ik zeg het al jaren en zeg het nu opnieuw: ‘ik moet eens tijd vrij maken om de volledige Gundam franchise te bekijken.’ Wel, goed idee. Momenteel ben ik dus halverwege de originele Gundam serie en dan krijg ik daar opeens de kans om Gundam Breaker 4 te testen. Wat kan er fout gaan? Wel, na het horen van meningen over voorgaande games best veel, maar we laten de moed niet zakken. Hoe cool zijn ruimtegevechten, gigantische robots en futuristische wapens immers! Hoog tijd om mezelf te bewijzen als piloot van een ware Mobile Suit.
Welcome to GUNPLA Battle Blaze: Beyond Borders
We kruipen in de huid van een gezichtloos personage dat zijn avatar en eerste Gunpla aanmaakt voor de Beta test van ‘Gunpla Battle Blaze: Beyond Borders’. Dit noemt vanaf nu GB4 doorheen het spel en deze review wat toevallig ook staat voor Gundam Breaker 4 natuurlijk. We zitten dus tijdens dit spel als personage in een ander spel die zich aansluit bij de nieuwste online robotbouwende sensatie, GB4. Tijdens je kennismaking in de lobby met de omgeving en wat de game te bieden heeft, biedt een andere, iets meer ervaren speler, genaamd ‘Tao’ zich aan om je te assisteren. Tao leert je de kneepjes van het vak, leert samen met jou een andere nieuwe speler ‘Lin’ kennen en merkt op dat we met zijn 3 eigenlijk best goed samenwerken en talent tonen.
Een Clan wordt al snel geboren en een verhaal komt tot stand waarin we missies ondergaan en bespreken, nieuwe spelers en clanleden leren kennen en onze talenten verder ontplooien. Het is heel banaal en oppervlakkig hoe ik het nu zeg, maar het verhaal krijgt eigenlijk op een aangename manier vorm. Enkele interessante ontwikkelingen vinden plaats die ik voor niemand wil verpesten. Krijgen we dus een mooie story based game voorgeschoteld? Nee, GB4 richt zich vooral op het ondergaan van missies, het plezier van de strategische hack and slash gevechten en alle bijhorende buit. Het verhaal is toegegeven interessant genoeg om ons bezig te houden, maar zeker niet de kernwaarde van deze game.
This is my Gunpla
Al vanaf je eerste missie krijg je een handvol onderdelen die je kan gebruiken om je Gunpla van andere vormen, stats, mogelijkheden en aanvallen te voorzien. Al snel heb je een rijkelijke hoeveelheid in je inventaris zitten, maar blijft het aanbod aan onderdelen volgen met elke missie. Zie hier geen valkuil of nadeel in want dit is net het genot van het spel. De mogelijkheid om je Gunpla aan te passen, uit te proberen, bij te werken, te personaliseren, verbeteringen op de horizon zien lonken en met het hele proces opnieuw te beginnen vormt al snel het hart en ziel van de game. Je weet dat je goed zit wanneer je langer in het menu zit om je Gundam niet alleen functioneel, maar ook visueel naar je wensen te maken, 2 missies later alles overboord gooit en opnieuw begint en toch niet het gevoel hebt dat je tijd hebt verspilt. En dat is nu net wat GB4 voor elkaar krijgt. Het aanbod aan onderdelen is niet alleen uitgebreid, en voor de fans ook nog makkelijk gelinkt aan de Mobile Suit van herkomst uit de franchise, maar ook uitgebreid personaliseerbaar.
Je hebt de mogelijkheid om van je Gunpla alles aan te passen. Voor de hand liggend is dat je je torso, hoofd, benen en elk arm apart kan veranderen en aanpassen. Daarnaast heb je de kans om voor elke hand een apart wapen te voorzien voor close combat, aan elke arm een long distance weapon kan toewijzen en je schild en backpack kan aanpassen. Verder heb je de kans om over je Gunpla heen verschillende extra uitrusting en wapens te voorzien. Deze voorzien je vaak van extra mogelijkheden en aanvallen die je kan toevoegen aan je arsenaal. Tegelijk heb je de mogelijkheid om al je onderdelen aan te passen in grootte, kleur, slijtage en upgrades. Buiten de upgrades zijn deze keuzes natuurlijk puur esthetisch en is het aanpassen hiervan enkel gericht op je eigen genot. Hoewel het misschien overbodig kan klinken om hier (veel) tijd in te investeren is het net een enorme meerwaarde om je eigen Gunpla te creëren.
Taste my steel
Het spel zou nergens staan zonder een deftige gameplay tijdens de missies en ook daar worden we niet teleurgesteld. We krijgen een deftig auto-lock systeem waardoor we niet nodeloos en belachelijk in het rond zwaaien en vuren met onze wapens en een bediening die erg soepel en vlot in de hand ligt. Voor de Playstation wil dit zeggen dat ik met mijn square en triangle afzonderlijk mijn 2 close combat wapens gebruik en met mijn L2 en R2 mijn linker en rechter vuurwapens bedien. Hier zijn de mogelijkheden en combinaties al erg uitgebreid en soepel mee, maar GB4 biedt ons meer. Zo open ik met mijn L1 een menu waarmee ik tot 8 Ex-Skills kan instellen. Deze zijn gelinkt aan de onderdelen van mijn Gunpla dus moet ik telkens als ik mijn Gunpla her-bouw, terug instellen. Met R1 kom ik dan weer op OP Skills uit. Dit zijn eigenlijk rechtstreekse aanvallen die mogelijk zijn dankzij je gebruikte onderdelen. Deze skills zullen, voor trouwe fans van Gundam series, vaker bekend voorkomen omdat ze de unieke kwaliteiten van de originele Mobile Suits gebruiken. Gebruik je bijvoorbeeld het hoofd van de allereerste Gundam, dan krijg je de kans om de vuurwapens die in zijn voorhoofd zitten te gebruiken. Nieuwkomers zullen er enkel het praktisch gebruik van herkennen, maar ik vind het een fijne toets voor trouwe fans die er een stukje eerbetoon aan de series in terugzien.
Let’s do this mission…. Again
GB4 speel je niet eens even door. Je wilt al snel meer onderdelen, hogere levels, materiaal voor upgrades en meer ontdekken tijdens je missies en avonturen. Hierdoor ga je al snel terug en opnieuw missies spelen, misschien op een andere moeilijkheidsgraad, om zo je gewenste onderdelen van je tegenstanders af te hakken. Dit is immers één van de manieren om aan onderdelen te komen. Je hakt het van een ander af en raapt het op, finders keepers. Een andere manier is om een missie te voltooien met als resultaat een ‘S’-score. Doorgaans biedt GB4 wat te weinig uitdaging waardoor deze score zowat altijd mogelijk is en zelfs van de eerste poging wordt behaald op enkele uitzonderingen na. Niet getreurd want, zoals ik zei, je zal al snel motivatie vinden om je missies vaker uit te spelen. Het zal niet voor iedereen evenveel genot bieden om missie na missie te herhalen, maar gelukkig kan je het verhaal gebonden dialoog voor- en achteraf probleemloos overslaan en gewoon je ding doen. Kan het spel wat repetitief aanvoelen hierdoor, ja waarschijnlijk wel, maar persoonlijk ben ik nog lang niet op dat punt gekomen. De beloning in de vorm van onderdelen en mogelijkheden blijft me nog steeds uitgebreid prikkelen waardoor ik er geen erg in heb om uitgebreid te blijven gaan in het missieaanbod. Gelukkig biedt de game ook wat variatie in zijn missies en mogelijkheden om te spelen. Zo heb je bijvoorbeeld de kans om aan een ‘Bounty Hunter’ missie deel te nemen. Hier krijgt iedereen een waarde toegewezen die toeneemt voor elke andere speler die je vernietigd. Natuurlijk maak je hierdoor jezelf een doelwit en is het aan jou om te overleven terwijl je de rest uitroeit.
Conclusie:
GB4 biedt het helemaal. De gameplay, de mogelijkheden, de vrijheid, de links naar de series en films,… alles is aanwezig. Het enige wat ik wat mis is een intensievere moeilijkheid en bijhorende spanning. De game is verder alles wat een fan kan wensen maar biedt ook alle instapmogelijkheden die een nieuwkomer maar wil. GB4 biedt je uren en uren aan ontspannen gameplay en gunt je een uitmuntende vrijheid in je bouwmogelijkheden. Liefhebbers van een samengesteld gedrocht zonder enige liefde voor esthetische waarde vinden evenveel waarde en genot in de game als de liefhebbers van gedetailleerde samenhangende Gunpla’s die je in een indrukwekkende diorama kan zetten in de game. De game biedt je alle mogelijkheden die ik me kan bedenken en straalt daarmee als toptitel tussen mijn collectie.