Guilty Gear -Strive-

Guilty Gear -Strive-
Guilty Gear -Strive-

De Guilty Gear-reeks draait ondertussen al een tijdje mee in de fighting-game scene. De eerste game stamt alweer uit 1998. Met zijn technische gameplay heeft Guilty Gear door de jaren heen alvast een sterke fan-base opgebouwd. Guilty Gear -Strive- is de achtste main game uit deze bekende reeks en meteen ook de eerste die verschijnt op de PlayStation 5.

De beste plek om te starten met Guilty Gear -Strive-  is de tutorial mode. Je kan natuurlijk ook gewoon meteen het gevecht aangaan in arcade mode of online en wat op knopjes gaan rammen, maar geloof me, ver zal je zo niet raken. De reeks staat bekend om zeer technisch te zijn, wat betekend dat je hard zal moeten oefenen om bij de betere spelers te kunnen horen. Gelukkig beschikt de game over een uitgebreide tutorial mode om je de kneepjes van het vak aan te leren. Je kan hier verschillende lessen en missies afgaan, om zo de basic moves of je favoriete personage te leren kennen. Het wordt allemaal zeer duidelijk uitgelegd, waardoor je in een mum van tijd jezelf goed weet te verdedigen tegen andere spelers.

Story mode: Game of Anime?

Op het vlak van de story mode is deze game toch wel een beetje een vreemde vogel.  Het verhaal is namelijk niet speelbaar. In feite ben je hier eerder een 4 uur durende anime serie aan het kijken. Deze serie is volledig gemaakt met de in-game engine, dus niet getekend zoals je zou verwachten. Gelukkig ziet deze er prachtig uit waardoor dat zeker geen storend element is. Echter heb ik toch een puntje van kritiek, persoonlijk vind ik dat het verhaal ook gameplay dient te bevatten. Hoewel ik van een goed verhaal hou, zet ik geen game op om enkele uren naar scenes te kijken in plaats van zelf wat te doen. Gelukkig gaat het hier wel om een boeiend verhaal, maar toch had ik graag zelf wat kunnen vechten tussen de scènes door.

Gameplay

Een game als Guilty Gear -Strive- speel je natuurlijk niet om het verhaal, maar om lekker te vechten.  En op dat gebied zit het echt wel snor met GG -Strive-. Oude fans van de game gaan merken dat Arc System Works de serie heeft proberen te heruitvinden. Het tempo van de game ligt lager dan in diens voorgangers. Het Gatling system is nergens meer terug te vinden net als Danger Time, Blitz Shield, en Dead Angle. De befaamde Roman Cancels zijn gelukkig wel nog aanwezig net als de  Burst en Tension balken. Hoewel de pacing wat anders is en er wat wijzigingen zijn te vinden in de gameplay speelt en voelt de game nog steeds aan als een Guitly Gear game. Dit betekend meteen ook dat de game erg vlotjes speelt, zoals we dat altijd al gewent zijn geweest van een Guilty Gear-game.

Ondanks dat GG -Strive- een heel technische fighter is, mag je je zeker niet laten ontmoedigen. Zelfs als beginner kan je hier heel veel plezier aan beleven. De basic combo’s zijn tenslotte makkelijk uit te voeren, en na wat oefenen in de tutorial mode leer je al snel de geavanceerdere moves van je favoriete personage. Over personages gesproken, de game bevat 15 speelbare personages. Hoewel dit niet als een grote hoeveelheid klinkt, is het roster door het feit dat elk personage op een heel eigen manier speelt zeer divers.

Looks good, Sounds great

Naast de sterke gameplay is er nog een element dat mij helemaal in de game weet te zuigen. Guilty Gear -Strive- oogt en klinkt enorm spectaculair. De game is zonder twijfel de mooiste 2D fighting game die tot nu toe is verschenen. Het lijkt af en toe wel alsof je een anime bestuurd, zo knap ziet de game eruit. En dan is er nog de muziek. Zelden heb ik een soundtrack gehoord die zo goed past bij een game. Dit is voor mij zelfs de eerste keer dat ik een game soundtrack wil hebben om buiten de game om naar te luisteren. De game zit boordevol harde rock en metal, en ik kan eerlijk zeggen dat er geen enkel nummer tussen zit dat slecht klinkt. Natuurlijk is niet iedereen voor dit soort muziek te vinden, maar wat past het prachtig bij wat er op het scherm getoverd wordt.

Next Challenger

Het beste hebben we tenslotte voor het laatst bewaard, de game heeft natuurlijk ook nog een online mode. Hierin kan je het tegen vrienden of de rest van de wereld opnemen om te ontdekken hoe goed je skills zijn. Voor je online kan beginnen te vechten moet je eerst nog even een kleine tutorial doorlopen, inclusief een test gevecht. In dit gevecht gaat de game checken wat je skill niveau is. Dit is belangrijk, want dit zorgt ervoor dat jij in een kamer terecht komt met spelers van hetzelfde niveau. Dit betekent dat je hierdoor nooit tegen spelers met een veel betere skill set zal komen te staan. Daarnaast betekend het ook dat je geen spelers van een lager niveau kan gaan pesten. Hierdoor is de online-ervaring volledig op jouw maat, waardoor het voor iedereen leuk blijft. Verbeterd je skill niveau, dan zal je vervolgens geplaatst worden in kamers van opnieuw een hoger niveau, zodat de online-ervaring altijd gelijk en even spannend blijft.

Het enige minpuntje van de online-mode is in mijn ogen het vreemde lobby systeem. Dit is iets wat Arc System Works ook in hun andere games op dezelfde manier heeft geïmplementeerd. In plaats van dat je een room maakt, of een room van een andere speler kan joinen, moet je hier met je avatar rondlopen in een ruimte met andere spelers. Daar wacht je vervolgens tot een speler jou uitdaagt, of tot jij een speler uitdaagt. Gelukkig duurt het niet snel voor je een gevecht hebt gevonden, maar het werkt wat omslachtig. De netcode is trouwens van een zeer hoog niveau, waardoor ik in geen enkel online gevecht last heb gehad van lag of verbindingsproblemen. Het is dan ook hier waar je de meeste fun uit de game zal halen.

Arc System Works weet met Guilty Gear -Strive- een nieuwe standaard te zetten voor 2D fighting games. De game speelt enorm vlot, heeft prachtige visuals en een indrukwekkende soundtrack. Hoewel de gameplay een iets tragere pacing heeft dan voordien en enkele elementen laat callen, voelt deze nog steeds aan als een rasechte Guilty Gear game. Ondanks dat het hier om een erg technische fighting game gaat, is de game genietbaar voor spelers van elk niveau.

• Ziet er prachtig uit
  • Geweldige soundtrack
  • Complex gevechtssysteem dat ook geschikt is voor beginners