Ik ben niet de grootste fan van racegames, dus groot was mijn verbazing ook toen ik Grip in de post vond. Maar het werd me al heel snel duidelijk dat dit geen gewone race game zou zijn. Ik ben wel altijd fan geweest van games zoals Mario Kart en F-Zero. Laat die laatste nu een reeks zijn waar ik al jaren naar uitkijk om een vervolg van te kunnen spelen. Kan Grip mij eindelijk nog eens een supersnelle futuristische race game bezorgen, om mij die hardnodige fix te geven?
Get a grip, and be true to the game
Misschien eerst kort een kleine geschiedenisles voor we door gaan. Grip is de spirituele opvolger van een game waar ik vroeger ook al heel wat uren op gesleten had, namelijk Rollcage voor de PS1 uit 1999. Deze game werd toen geprezen voor zijn unieke physics, voornamelijk het rijden tegen de muren en plafonds dankzij de extreem hoge snelheden. Gedaan met de geschiedenisles en fast forward naar 2018, en we merken dat Grip dit concept omarmt en het naar nieuwe hoogtes brengt. We kunnen zelfs zeggen dat het het race & actie genre hiermee op zijn kop zet! De hoge snelheden zijn terug, en zowel jij als je tegenstanders kunnen elke ondergrond benutten om als eerste over de eindstreep te geraken. Elke muur en zelfs het plafond is bruikbaar, en overal zijn power-ups te vinden. Deze power-ups bestaan uit tijdelijke boosts of wapens om je tegenstanders te beroven van hun positie. Je kan 2 wapens tegelijkertijd hebben, en deze stacken ook waardoor je een upgraded versie kunt gebruiken. Tijdens het rijden vult zich ook nog eens een aparte meter, die je ook kan gebruiken om een kleine boost te krijgen.
In deze game zijn er natuurlijk ook meerdere modi beschikbaar om te spelen, maar laten we starten met de campaign mode. In deze mode kan je deelnamen in verschillende niveau’s, en elk niveau bestaat uit meerdere tornooien. Tijdens het voltooien van de tornooien en niveau’s zal je nieuwe wagens, onderdelen en skins vrij kunnen spelen. Deze onderdelen zijn overigens puur cosmetisch, en gaan niets veranderen aan de prestaties van je wagens. Toch is het best leuk om je wagen zo uniek mogelijk te maken, en om rond te rijden in een wagen die jij naar eigen smaak hebt samengesteld. Ook nieuwe wapens en banen worden gaandeweg vrijgespeeld. In het begin is het enige “wapen” dat je kan krijgen de boost power-up, later krijg je dan raketten om wat meer chaos op de baan te brengen. Wat overigens vrij fel opviel, was dat je bij grotere achterstand plots wel telkens de betere wapens kreeg. Een beetje vergelijkbaar met Mario Kart, waardoor je je achterstand vrij snel goed kan maken. Maar het is natuurlijk een mes dat aan twee kanten snijdt, want je voorsprong kan hierdoor ook snel tenietgedaan worden. Wat best wel jammer is, want je wordt hierdoor niet echt beloond als je perfect navigeert over de banen en je skills getraind hebt.
Don’t lose your grip
Zelfs met de duizelingwekkende snelheden waarin je over het scherm scheurt, verlies je het overzicht niet heel gemakkelijk en blijven de actie en gameplay erg vloeiend verlopen. Helaas zorgen deze snelheden, tot wel 600 per uur, er wel voor dat de omgevingen minder mooi overkomen dan dat het zou kunnen. Want als je ergens tegenaan knalt, en even tot stilstand bent gebracht, kan je kort genieten van de mooie locaties. En er zijn toch wel wat mooie locaties bij. Zo race je op een bepaald moment in een of andere industriële zone, terwijl je op het ander moment over een grote ijsvlakte scheurt om dan een verlaten mijn in te vliegen en weer gebruik te kunnen maken van de omgeving om eender waar je tegenstanders voorbij te kunnen steken. Vlieg je op je kop? Geen probleem, want je auto is ook nog eens heel flexibel en kan zowel gewoon als op zijn kop blijven rijden. Wat ook erg cool is, zijn de verschillende schansen die je her en der kan tegenkomen. Deze kunnen je richting het plafond of ander deel van de track lanceren, maar hier steekt een probleem zich de kop op. De camera doet namelijk soms wat gekke sprongen hier, en kan er voor zorgen dat je auto gewoonweg van de baan gekatapulteerd wordt, of dat je zijdelings ergens tegenaan knalt. En dit kan een zware domper zijn, want je auto terug resetten kost namelijk wat tijd in het spel. Voor jou is het simpelweg een druk van de knop, maar je zal je positie snel naar achter zien gaan als je dit doet.
Maar goed, dit valt best nog mee vond ik, het werd pas een groter probleem op de latere niveau’s. Iets wat je overigens hier ziet, wat niet snel gedaan wordt in race games, is dat alle tijden tot in detail worden bijgehouden na elke rit. Dit zorgt er voor dat er bij gelijkstand op het einde van een tornooi alsnog een winnaar uit de bus kan komen, kijkend naar alle beste tijden. En je kan ook perfect zelf zien op welke banen je tekort geschoten hebt, en waar je dus best nog een beetje op oefent. En dit hoeft daarom niet enkel in de campaign te gebeuren. Je kan ook losse ritten spelen alleen, maar ook met meerdere mensen. Wat niet weg te denken valt in deze tijden, is hier ook aanwezig natuurlijk. Namelijk de online multiplayer. Ik nam het meermaals op, in meerdere modi, tegen 9 andere racers maar moest toch geregeld mij tevreden stellen met brons of zilver. En jawel hoor, iets wat ik meestal mis, is hier toch aanwezig. Je kan gezellig met vrienden thuis samen spelen. Ouderwets co-op spelen, op elkanders scherm snel loeren om te zien waar ze zitten en zo tactische voordelen behalen. Afsluiten doen we dan nog met de mode waarin je je wagen kan aanpassen naar eigen smaak met alle gewonnen items. Niet echt erg spannend, maar ik vind zo dingetjes altijd leuke extra’s die wel een bonuspuntje verdienen!
Conclusie
Zoals het wel vaker gaat met race games, zal je het moeten doen met enkele modi die je in de meeste games tegenkomt. Gelukkig hebben ze hier wel een lokale multiplayer in verwerkt, wat ik vaak mis bij race games dezer tijden. Maar het spel weet zich wel uniek te maken door het gebruik van de extreme snelheden en super snelle actie waar gelukkig de controls niet onder lijden. Grafisch oogt het mooi, hoewel het door de snelheid vaak uitziet als een blur waar je doorheen knalt. De muziek, verzorgd door meerdere artiesten onder het label van Hospital Records, was alleszins niet de muziek die mij wist klaar te stomen om te racen. Begrijp me niet verkeerd, ik vond de tracks zeker iets hebben, maar het was meer passend voor een underground drum & bass club ergens in een donker steegje. De sound effects daarentegen waren wel erg toepasselijk en goed gedaan.