GrimGrimoire OnceMore

GrimGrimoire OnceMore
GrimGrimoire OnceMore
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Als je het mij vraagt, heeft Harry Potter tovenaars, magie en lezen terug modern en populair gemaakt. Deze rage is misschien grotendeels gaan liggen, maar de wereld is er duidelijk door beïnvloed en gevormd. Natuurlijk bestaat magie en tovenarij al veel langer in boeken, films en games en zal dit ongetwijfeld voor altijd zo blijven. Er bestaan natuurlijk enorm veel soorten heksen en magiërs met nog meer variatie in spreuken en krachten die niet allemaal evenveel in de smaak vallen bij het grote publiek. Een bekendere formule is het gebruik van een ‘Grimoire’, wat eigenlijk een spreukenboek is waar een hoop kracht aan is gebonden en laat dat nu net de kern zijn van een game genaamd ‘GrimGrimoire OnceMore’. Wie zag dat aankomen zeg. Wel, ik alvast wel en ik zal dat boekje eens even voor jullie open doen.

Time to start again

Welkom Lillet Blan, dit ben jij dus, in de Silver Star Tower. Je speelt als de nieuwe studente van deze magische plek waar je het gebruik van allerlei soorten magie onder de knie hoopt te krijgen. Verhaal gebonden leer je uiteraard al snel wat medestudenten en leerkrachten kennen die je een rondleiding en inleiding geven en waarna je eerste lesdagen van start gaan. Op de vijfde dag slaat het noodlot echter toe en sneuvel je in een brutale ontsnappingspoging van een machtig wezen dat opgesloten zat in de toren. Opeens word je echter terug wakker op je eerste avond in je toren en lijkt niemand, buiten jijzelf, zich hier iets van te herinneren. Met dit verhaal zoek je steun in je omgeving en herbegin je elke 5 dagen opnieuw om te achterhalen wat er juist gaande is, wie het veroorzaakt en waarom jij in deze cyclus bent geraakt. Natuurlijk onthou je al je lessen en vrijgespeelde vaardigheden die erbij horen en bied je zo meer en meer weerstand tegen alle gevaren van de toren terwijl je dichter bij de waarheid komt.

I need more power

Nee, niet zoals dokter Frankenstein, maar wel in de vorm van mana. Je objectief is eigenlijk altijd simpel en hetzelfde. Verspreid over je 2D map, die altijd in de vorm van een trappenhal is, zijn mana verzamelpunten en locaties waar je summoning runes kan plaatsen. Deze mana dient als grondstof om acties uit te voeren zoals verschillende soorten minions maken of upgrades te voorzien van je installaties. Al snel ben je aan de lopende band allerlei wezens aan het maken die deze mana voor je verzamelen terwijl je anderen laat verkennen en nog anderen je constructies laat beschermen. Ook zal je snel allerlei locaties fabriceren die verdedigende of aanvallende functies hebben die vaak de kern zijn tot het winnen of verliezen van de match. Natuurlijk hebben alle wezens en locaties hun eigen snelheid, voor- en nadelen en algemeen nut waardoor uitproberen en strategisch positioneren een onmiddellijke must wordt in de game. Zeker een bekende formule dus wat niet onlogisch is aangezien deze game eigenlijk een remastered game is van GrimGrimoire uit 2007. Deze game steekt dan wel in een nieuwe jasje, maar de kans is groot dat je door de gekozen mechanics en opties dit wel zal aanvoelen en erkennen.

Next match please

Het verhaal draait dus telkens om 5 dagen die zich telkens opnieuw afspelen maar hier zit eigenlijk enorm veel vooruitgang in. De game neemt je mee op avontuur en zal je, verhaalgewijs, meermaals verrassen. De lessen die je volgt, waardoor je nieuwe aanvallen en magie aanleert en de bijkomende matchen die je speelt zijn echter veel eentoniger te noemen. Zoals gezegd speelt elke match zich in een trappenhal af, wat een jammere eentonige omgeving en sfeer met zich meedraagt, maar ook de gameplay zelf is heel vaak hetzelfde. Ja, je leert aan een vlot tempo magie en mogelijkheden bij en elke match is in feite anders door wat bijkomende doelen, zoals een tijdslimiet en andere positioneringen, maar het breekt de sleur niet.

Persoonlijk dacht ik een letterlijke heruitgave van de originele game te spelen tot ik ging opzoeken of er extra opties zijn toegevoegd. Één hiervan is de toegevoegde mogelijkheid om het spel te versnellen. Dit is zo’n veelgebruikte functie voor mij geweest dat ik me niet kan inbeelden dat de game ooit is uitgebracht zonder deze optie. Daarnaast is er de skill tree waarmee je magie van upgrades kan voorzien om zo meer impact te hebben en het gebruik van Grand Magic, die je in staat stelt om een match te herstarten vanaf een zeker punt om een andere afloop te behalen of om, eens per match, een zware aanval uit te voeren waarmee je het tij hoopt te keren.

Conclusie

RTS-games zijn door de jaren heen enorm geëvolueerd, maar ook games die gebruik maken van de basics kunnen nog in de smaak vallen. GrimGrimoire OnceMore is zo’n game, hoewel kritische gamers het repetitieve in deze 2D game wel zullen erkennen. Desalniettemin is de game zeker een aangename RTS game die de originele game absoluut eer aandoet. Voor mij zat er, jammer genoeg, net dat beetje te weinig variatie in de gameplay om me volledig te overtuigen. Grotere fans van het genre zullen dit echter niet zo aanvoelen en het is dan ook aan hun dat ik deze game zeker aanraad, en al zeker voor het verhaal.

Good

  • gevarieerd aanbod aan magie en elementen
  • aangename 2D RTS game
  • trouw aan originele game maar genoeg upgrades en nieuwe opties

Bad

  • missies zien en voelen wat eentonig aan
7.5

Goed

Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password