Gravel

Gravel
Gravel

Ken je Sega Rally nog van ’94? Dan is Gravel zeker een game dat je moet gespeeld hebben! Laten we het een update noemen van Sega Rally. Aangezien het een ‘budget titel’ is gaan we deze titel dus niet vergelijken met een Need For Speed of een Gran Turismo. Het is een arcade racegame waar de studio Milestone best trots op mag zijn.

3,2,1 GO

Wanneer je Gravel opstart vlieg je al meteen in de story mode waar je verschillende arena’s moet uitspelen om wagens en tracks vrij te spelen. Tijdens elke race kan je sterren verdienen door uitdagingen te voltooien. Deze sterren heb je nodig om nieuwe hoofdstukken vrij te spelen. Elk hoofdstuk bestaat uit enkele races en leidt uiteindelijk tot een champion die je moet verslaan om zo de nieuwe champion te worden. Stadium, sprint, laps, … het is allemaal aanwezig.

Het verhaal wordt verteld door middel van een TV show met de bijhorende commentator die elke race inleidt. Niet de meest originele manier maar wel een leuk extraatje. Wat wel een zeer leuke toevoeging is aan de game is dat je kan terugspoelen op eender welk moment in de race. Dus als je een bocht een beetje verkeerd hebt ingeschat en je knalt ergens tegenaan kan je met 1 druk op de toets opnieuw proberen.

Budget titel

Zoals eerder gezegd is Gravel een budget titel. Dit wilt zeggen dat in vergelijking met AAA race games er niet zoveel geld in is gepompt. Desondanks het beperkte budget is Gravel best grafisch een mooie game, qua omgeving dan toch. De afwerking van de wagens en effecten zijn niet om over naar huis te schrijven. Om een voorbeeld te geven: als je door water rijdt dan spettert er wat water op je scherm maar het water zelf beweegt helemaal niet. De wagens zelf zijn heel basic modellen, dit valt vooral op als je naar de onderkant kijkt.

Voor ieders wat wils

Gravel is toegankelijk voor elk soort gamer. Hou je van een uitdaging? Geen probleem, de moeilijkheidsgraad kan tot zeer moeilijk worden ingesteld. Deze moeilijkheidsgraad is dan ook écht zeer moeilijk, voor je het weet ben je voor een tweede keer ingehaald. Ook de gamers die liever vlotjes door de game gaan kunnen het op zeer makkelijk instellen. De verschillende modi houden de game ook interessant genoeg om te blijven spelen.

Het racen zelf is ook makkelijk onder de knie te krijgen. Het is een gezonde mix van een simulatie racegame en tegelijk kan je ook racen zonder al te veel te moeten nadenken.

Een all-round racegame die elke gamer wel kan bekoren. Geen grafische hoogvlieger maar dat neemt niet weg dat Gravel best zijn geld waard is voor een budget titel.

• Voor iedereen toegankelijk