Grand Theft Auto V – PS5/Xbox Series X|S

Rockstar springt dezer dagen vlot mee op de remaster-kar. Na pover onthaalde versies van GTA 3, Vice City en San Andreas krijgt GTA 5 de kans om beter te doen. Of Rockstar er in geslaagd is om de monsterhit uit 2013 voldoende te doen heropleven op current-gen kom je zo te weten.

Los Santos… Here we come… Again.

… And again

Voor wie GTA 5 nog nooit gespeeld heeft, ligt met deze remaster uiteraard de beste versie voor console op je te wachten.  Maar sinds de eerste versie voor X360/PS3 hebben we nu al drie generatie consoles de kans gehad om deze game grondig aan de tand te voelen.

Ik denk dat ik met de nodige zekerheid mag zeggen dat het merendeel van de gamers perfect weet wat er allemaal te beleven valt in Los Santos. Misschien had deze remaster ook gewoon een gratis current-gen upgrade mogen, misschien wel moeten zijn. Xbox Series X|S-spelers betalen wel 10 euro meer dan PS5-bezitters. Erg jammer!

Wat is er nieuw?

Allereerst valt vooral op dat de focus met deze remaster lijkt te liggen op het onlinegedeelte. In het startscherm vind je eerst GTA online en dan pas de story mode, die overigens tijdelijk gratis te downloaden valt. Mooi toch? Rockstar gaat er dus ook vanuit, net als ik, dat de meeste gamers het verhaal van Trevor, Franklin en de overjaarse uitgebluste Michael wel kennen.

Maar misschien wil je het hele verhaal nog wel eens opnieuw beleven in een van de drie grafische opties. Zo heb je de keuze uit drie mogelijkheden. Fidelity, performance RT en performance.  In fidelity mode krijg je een 4K-resolutie voorgeschoteld met ray tracing maar helaas aan 30fps. Performance mode laat je dan weer toe om met 60 fps te spelen en een geupscalede 4K-resolutie. En je raad het al… Performance RT is een combinatie van de twee vorige waarbij de framerate vaak tegen de 60 aanleunt.  Best is dat je even deze drie modi zelf test en beslist wat jou het meest bevalt.

Welke modus je ook verkiest, je zal kunnen genieten van verbeterde lichteffecten, meer npc’s zowel te voet als per auto en dichter begroeide vegetatie. Ook kent deze remaster een verbeterde anti-aliasing. Speel je de game op PS5 dan voegt haptic feedback ook nog wel enkele leuke dingen toe zoals bv. regen en hobbelige wegen die je voelt via de controller.  Ook de laadtijden van deze remaster zijn aanzienlijk korter dan op last-gen consoles. Maar daar zit vooral de rekenkracht van de nieuwe consoles voor veel tussen en kunnen we niet geheel aan het werk van Rockstar toeschrijven maar mooi mee genomen is het natuurlijk wel.  Ook het schakelen tussen de drie hoofdpersonages gaat zeer vloeiend.  Al deze dingen zijn leuke toevoegingen en geven een frisse schwung maar wereldschokkend is het zeker niet en de gameplay zelf is minder fris en nieuw als in 2013.

Gemiste kans

Een game bestaat naast een grafisch aspect ook uit gameplay. Als die niet goed zit dan mag het plaatje nog zo mooi zijn maar dan blijft er nog maar weinig van een game over. Nu is dat bij GTA 5 geen enkel probleem. Rockstar weet hoe je een sandbox tot leven brengt. Interacties met npc’s zijn vaak komisch en voelen realistisch. Loop je tegen iemand aan met een beker koffie in de hand dan laat die zijn beker vallen en vloekt wat in het wilde weg. Voelen npc’s zich wat bedreigd door jou dan zetten ze het op een lopen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Aan een interactieve, geloofwaardige sandbox ervaring geen gebrek.

Helaas voelen enkele dingen na al die jaren toch lichtjes gedateerd. Zo beweeg je niet helemaal soepel, is combat wat stijfjes en voelt je gunplay meer als een licht klunzige schietoefening i.p.v. een waar knalfestijn.  De 60fps zorgt er wel voor dat elke handeling soepeler verloopt dan voorheen, maar bij een game als deze verwacht je toch meer.

Grand Theft hoe zeg je?

Mocht je GTA 5 nog nooit gespeeld hebben en wil je deze, nu hij de eerste drie maanden goedkoper op te pikken valt na al die jaren eindelijk de kans geven die het verdient dan ga je je zeker niet vervelen.

Want naast de missies met de drie hoofdrolspelers is het gewoon leuk om dingen te ontdekken, het nodige virtuele kattenkwaad uit te steken enz. Je kan dan genieten van verbeterde graphics en misschien vallen de wat stroevere controls jou ook iets minder op.

GTA online

Voor wie de story niet nog eens wil spelen, maar geen genoeg kan krijgen van de online-mode zijn er ook enkele nieuwigheden. Zo start je jouw criminele walk of life niet meer helemaal onderaan de ladder, maar krijg je meteen een aardige starts om op je rekening gestort. Een aardig zakcentje dus. Je kan ook de voortgang van last-gen meenemen in deze versie.  Je auto’s tune je in de nieuwe Hao’s Workshop.

Persoonlijk ben ik meer fan van het story gedeelte van de game, maar fans van de online modus zetten hun criminele activiteiten gewoon verder in betere omstandigheden dus aan gevuld met enkele kleine nieuwigheden zoals extra races.

Deze remaster is niet helemaal geworden waar velen op hoopten. De vele PC-mods die in de loop der jaren de game naar een hoger niveau getild hebben zien we helaas niet echt in deze console versie. Toch is deze current-gen editie beter dan de vorige reeks GTA-remasters. Grafisch zie je toch wel de nodige verbeteringen. Hier en daar zijn schaduwen of lichtinvallen wat bizar en geven een vlekkerige indruk maar in het algemeen is er grafisch toch het nodige opgepoetst.  Het onderste uit de grafische kan is er nu ook weer niet uitgehaald. Qua controls is er weinig tot niets aangepakt wat ik toch wel een gemiste kans vind. Zo beweeg je iets te stroef, zeker de eerste meters, en brengt de 60fps geen volledig soelaas. Ook de combat en gunplay voelt na al die jaren wat houterig.

De prijs van deze remaster verschilt tussen de Sony en Microsoft consoles. Playstation eigenaars hebben het meeste geluk en krijgen deze remaster voor 10€ goedkoper. Duur is GTA 5 sowieso niet maar vermits de meeste onder jullie deze game in de loop van de jaren al wel gespeeld zullen hebben lijkt het me toch eerder iets voor de echte fan en de online liefhebbers.

• Kortere laadtijden
  • Verbeterde grafische kwaliteit
  • Blijft een goede game