Gran Turismo 7

Gran Turismo 7
Gran Turismo 7

We zitten er al een tijdje op te wachten, maar Gran Turismo 7 is eindelijk een feit. De release kon op geen beter moment komen, want Gran Turismo blaast dit jaar 25 kaarsjes uit. Gran Turismo staat al sinds zijn begindagen bekend als een game voor de auto freak, iets wat in al die jaren nooit is veranderd, want Gran Turismo is en blijft een racing simulator. Daarnaast is de game ook een ode aan de autosport, en auto’s in het algemeen. Het is ondertussen ook alweer 9 jaar geleden dat we nog een main release hebben gezien in de reeks. Enkele jaren terug verscheen natuurlijk Gran Turismo Sport, maar deze had een heel andere opzet dan we gewend zijn. Met Gran Turismo 7 keert de reeks terug naar zijn roots.

De terugkeer naar zijn roots mag je heel letterlijk nemen, want in grote lijnen is Gran Turismo 7 nog steeds dezelfde game als deeltje 1 en zijn vervolgen, hetzij dan met hier en daar wat vernieuwingen en de nodige moderne upgrades. Wie de eerdere games gespeeld heeft, zal meteen overwelmt worden met nostalgische gevoelens, want dankzij de bekende formule voelt het als thuiskomen na een lange trip.

Klasse

Dat Gran Turismo geen doorsnee racing game is, zal wellicht geweten zijn. De presentatie en de menu’s zijn uniek aan deze game. Hier vind je geen schreeuwerige en explosieve menu’s die de aandacht trekken, nee, Gran Turismo voelt op gebied van presentatie erg ingetogen aan. Ik durf zelfs te zeggen dat Gran Turismo eerder klassevol aanvoelt. Alsof je bij een exclusieve autodealer aan het browsen bent naar de nieuwste klassebak met een glaasje champagne in je handen terwijl er klassieke muziek rustig door de aanwezige speakers klinkt. Dat is de toon die Gran Turismo telkens weer opnieuw weet neer te zetten.

Dit gegeven geldt ook voor de gameplay tijdens de races. Het is hier niet de bedoeling om spectaculair en agressief te rijden, want daar zul je niet ver mee komen. De bedoeling in Gran Turismo is om zo mooi mogelijk op de perfecte racing lijn te rijden en op het juiste moment je tegenstanders voor bij te steken zonder deze te storen en te raken. Je moet heel ingetogen en zen racen terwijl je in staat van opperste concentratie verkeerd, want het minste foutje betekend dat je in de grindbak terecht komt of een fatale spin maakt en daarmee de overwinning aan jouw neus ziet voorbij gaan. En geloof mij, die foutjes liggen echt wel aan de chauffeur zelf, en niet aan de game.

Net als de rest van de game straalt ook de besturing een zekere klasse uit. De besturing in de Gran Turismo-games hebben altijd al de juiste snaar geraakt. De reeks biedt een bijna perfecte wegligging, die sterk varieert tussen autofabrikanten, individuele auto’s en de bijna oneindig kleine tuningmogelijkheden die beschikbaar zijn in Gran Turismo 7. Elke auto kan je upgraden met nieuwe onderdelen, en deze vervolgens verder finetunen door de instellingen van elke wagen naar eigen wens aan te passen, om zo onder de motorkap jouw eigen gepersonaliseerd race monster te creëren.

Handling

Elke minieme setting kan een grote invloed hebben op hoe je wagen reageert, en dus ook op diens wegligging. Een klein foutje kan ervoor zorgen dat je racebolide bijna onbestuurbaar wordt, en je dus opnieuw je settings moet gaan aanpassen om deze op punt te krijgen. Zelf ken ik niet veel van motors en settings van wagens, dus ikzelf ben hier zoveel mogelijk van afgebleven. Het is dus niet per se nodig om, buiten nieuwe onderdelen om, te sleutelen aan je wagen. Maar de echte auto liefhebber zal uren kunnen genieten van zijn of haar wagen tot op de puntjes in te stellen. Gelukkig is het perfect mogelijk om een race te winnen zonder zelf je auto te tunen. De game houdt het midden tussen hardcore simulatie en casual racing. Je hoeft niet altijd perfect te rijden, je mag al eens een andere auto strelen tijdens het racen, maar denk eraan dat als je te hard door de bochten scheurt zul je afgestraft worden door lekker uit de bocht te vliegen en van het circuit af te glijden.

Desondanks is het weggedrag van de auto’s fantastisch, zeker met de DualSense-controller van de PS5 in je hand. Elke auto die ik heb bestuurd, heeft merkbaar zijn eigen gewicht, je voelt de grip zodra de wielen beginnen te draaien, wanneer je remt, voel je zelfs de druk op je remmen en telkens je schakelt, voel je deze trillingen door je controller gaan. Wat nog indrukwekkender is, is het feit dat dit bij elke auto anders aanvoelt. De DualSense-controller draagt in mijn ogen sterk bij tot één van de beste rijervaringen die ik ooit in een game heb mogen ervaren.

Café

Nieuw in de campaign van Gran Turismo 7 is het Café. Dit onderdeel van het menu fungeert als een soort thuisbasis voor progressie. Hier dien je, in plaats van toernooien, menu’s uit het café af te werken. Hier worden verschillende soorten auto’s geïntroduceerd samen met wat uitleg over diens geschiedenis. Gaandeweg zul je hier ook meerdere auto’s mee unlocken die je vervolgens weer kunt gebruiken in het volgende menu dat het café aanbiedt. Het café creëert een natuurlijk gevoel van progressie, zodat je vertrouwd raakt met de rij- en handelingtechnieken van de game voordat je overgaat op snellere auto’s en andere soorten circuits. Het zorgt ook ervoor dat nieuwe spelers wat begeleid worden door de vele menu’s en mogelijkheden van de game en dat je een doel hebt buiten het afwerken van events en kampioenschappen. Elk menu uit het café heeft een bepaald thema en als je alle opdrachten hebt voltooid, vertelt GT Café-eigenaar Luca over de auto’s die je net aan je garage hebt toegevoegd en wat ze zo relevant maakt.

Het café moedigt spelers aan om verschillende auto’s te verzamelen van fabrikanten uit een bepaald land of werelddeel, auto’s te racen met een bepaald aandrijvingstype en om bepaalde aspecten zoals de car wash en het vervangen van olie en het upgraden van auto’s uit te proberen. Voor wie bekend is met de reeks kan het café wat omslachtig aanvoelen, maar het zorgt in ieder geval wel voor structuur voor nieuwkomers zodat deze niet meteen overweldigd worden door alle mogelijkheden die de game biedt. Alle elementen worden hier heel natuurlijk geïntroduceerd, zonder dat het storend aanvoelt. Het café introduceert spelers ook aan de rijbewijzen die ook weer terug zijn. Voor wie dit niet kent uit de oudere games, dit zijn kleine challenges die je alle rijtechnieken aan leren om alle events de baas te kunnen. Zie het als kleine uitdagingen waarbij je meteen ook kunt proberen om op alles goud te halen en om je vriendenlijst te overtreffen door op elke challenge de beste tijd te behalen.

Ook buiten het GT Café om valt er genoeg te beleven in GT7. Je kan ook races en kampioenschappen spelen zonder dat je hiervoor de opdracht krijgt. De game bevat naast de singleplayer ook online races en een volwaardige GT Sport-modus. Zelfs local split-screen is aanwezig. Je kan Solo missies uitrijden om beloningen vrij te spelen. Er is een heus museum aanwezig waar je alles vind over alle automerken en hun auto’s. Kortom, GT7 is een game waarin je zonder problemen honderden uren kunt investeren.

Een vreugde om naar te kijken.

Neem tijdens het spelen ook maar een slabbetje en kwijl bakje bij de hand, want de game ziet er belachelijk goed uit. Auto’s komen in GT7 op PS5 bijzonder dicht in de buurt van fotorealisme en zijn af en toe bijna niet van een echte auto te onderscheiden. Ook de omgevingen zijn met liefde ontwikkeld en ogen hierdoor prachtig. Meer dan eens verdwaalde mijn oog in de verte dankzij de mooie omgevingen, met een kusje van de reling of een bezoekje aan een grindbak tot gevolg. De licht en weerseffecten van de game zijn enorm indrukwekkend te noemen. Tijdens lange races kan het van dag, naar schemeren naar nacht gaan. Dit gebeurt geleidelijk en heel natuurlijk zoals in het echt. Je ziet het niet letterlijk donkerder worden omdat je gefocust bent op de race, maar plots merk je wel dat het bijna nacht is en zullen alle wagens hun lichten aan doen, het ziet er prachtig uit en draagt bij tot het gevoel dat je een lange intense race aan het uitrijden bent.

Ook voor de weerseffecten heb ik niets dan lof. Je kan een race beginnen met zonneschijn en slechts enkele wolkjes in de lucht, maar gaandeweg de race kan de lucht overtrekken en kan het zelfs daadwerkelijk beginnen te regenen. Dit verandert meteen ook de dynamiek van de race, want plots is de visibiliteit stukken minder en moet je rekening houden met minder grip en langere remafstanden dankzij het natte wegdek. Het zorgt ervoor dat de races alles behalve statisch aanvoelen, want je moet hierdoor je rijstijl tijdens de race grondig omgooien. Daarnaast oogt het ook nog eens prachtig.

Het enige dat ik weer jammer vind, is dat er weer bijna geen schademodel aanwezig is. Af en toe krijg je wel minikrasjes of een klein deukje te zien op je wagen of een beetje lak dat afgeschuurd is, maar daar blijft het ook bij, zelfs na een enorm zware crash. Dit zorgt ervoor dat de game toch net iets inboet aan realisme. Ik begrijp dat niet elke constructeur zijn auto’s in een game beschadigt ziet worden. Maar iedereen beseft denk ik wel dat een crash schade veroorzaakt. Hierin staan andere games zoals Forza toch al stukken verder. Het feit is natuurlijk wel zo, dat Gran Turismo een klassevolle racer is en geen over-the-top spektakel game. Dus in dat opzicht kan ik er nog wel mee leven, de auto’s zijn mooi genoeg waardoor je ook zonder schade blijft genieten van het zicht. En laat ons eerlijk zijn, in Gran Turismo is het de bedoeling om zo clean mogelijk te rijden, dus zulke schade wil je in de eerste plaats sowieso al vermijden. Maar toch is het een detail dat voor mij persoonlijk een gemis is in een game die zo realistisch wordt weergegeven.

Er is trouwens ook een mode aanwezig die voor fotografen in spe erg interessant is. In het menu vind je de Scapes modus terug. Hierin kan je een real world locatie kiezen, in essentie een foto van die locatie, waarop je 1 of meer van je virtuele wagens op plaatst om daar een foto van te maken. De auto’s zijn zo realistisch weergegeven dat het bijna onmogelijk is om deze van een echte te onderscheiden. Het leuke is wel dat Polyphony Digital de moeite heeft gedaan om de fotomodus echt uit te werken zoals het werkt met een echt fototoestel. Je kan zelf het diafragma en de sluitertijd instellen, om net als in het echt een foto te nemen. Voor wie niet met fotografie bezig is klinkt dit natuurlijk maar als bijzaak, maar iemand die net als ik beroepsmatig met fotografie bezig is wordt hier natuurlijk wel warm van.

Microtransacties

Helaas blijft in deze moderne tijden ook een game als Gran Turismo 7 niet bespaart van microtransacties. Het is in GT7 mogelijk om credits bij te kopen met echt geld. Op zich is het niet enorm storend, credits rollen traag maar zonder problemen binnen. Het is echter wel zo dat vele wagens enorm duur zijn, en ook de high end onderdelen om je auto te upgraden zijn nogal hoog geprijsd. Toegegeven, dat is in het echt ook zo, maar je kan makkelijk 100.000 credits kwijtspelen aan upgrades om je wagen sterk genoeg te maken voor een event. Het helpt ook niet dat je aangekochte of gewonnen wagens niet kan verkopen om wat credits bij te krijgen. Ook onderdelen die je hebt aangekocht kan je niet terug verkopen. Dus zelfs als je een verkeerde aankoop doet hang je hieraan vast, jammer.

Gelukkig verdien je wel genoeg credits als je genoeg speelt, het is ook mogelijk om races eindeloos opnieuw te doen om zo credits bij elkaar te grinden. Voorheen in bv Gran Turismo Sport kon je voor enkele euro’s een wagen unlocken, handig voor wie niet veel tijd heeft, maar dat vond ik persoonlijk ook al een beetje overdreven voor iets dat je in de game kan unlocken. In GT7 is het nog een stapje verder, want deze optie is niet meer beschikbaar. Je kan enkel credits kopen. Dit betekent in dit geval ook dat als je echt een auto wil aanschaffen met echt geld, dus door credits te komen, dat er exemplaren bij zijn waarin je toch echt wel bijna €40 van je hard verdiende geld moet instoppen om deze te unlocken als je geen of weinig credits hebt.

Gran Turismo 7 is een liefdesbrief naar auto’s en de autosport geworden. Daarnaast is het ook een beetje een ode naar zichzelf toe, want de game brengt het beste uit de main releases gecombineerd met een snuifje gran Turismo Sport. GT7 is een mooi feestje geworden voor diens 25ste verjaardag, daarnaast zorgen de bijna perfecte besturing en de feedback van de DualSense-controller samen met de prachtige graphics voor een echt feestje tijdens het gamen. GT7 zit boordevol inhoud, waardoor je nog maanden en potentieel jaren zoet zult zijn met de nieuwe Gran turismo.

• Prachtige visuals
  • Toegankelijke en boeiende campagne
  • Uitstekende bediening met PS5 DualSense-controller