Er zijn zo van die dagen dat je eens graag te horen krijgt dat je goed bezig bent. Het begint ook al vanaf je geboorte dat je die aanmoedigende woorden te horen krijgt. Later hoop je deze ook te horen op school en nog liever natuurlijk als je eenmaal aan het werk bent. Want weten dat je je werk goed doet, kan wel eens duiden op een aankomende promotie. Laat deze nieuwe Nintendo titel “Good Job” nu net dat gevoel proberen tot leven te roepen. Eens kijken of we ook hier kunnen zeggen dat ze goed werk geleverd hebben.
Rising to the top
Het spel begint met een kort intro filmpje waarin je een vader en zijn zoon ziet. Jij zal de rol van deze stuntelende zoon opnemen in dit spel. Het filmpje eindigt met een uitzicht op een groot gebouw, en je vader staat helemaal bovenaan. Niet enkel letterlijk op de top van het gebouw, maar ook als baas van het bedrijf. Het is best leuk dat ze hier dus metaforisch weergeven dat je je letterlijk zal moeten gaan opwerken in het bedrijf om tot de top te geraken en zo dus bij je vader. En dat is heel de opzet wat betreft het verhaal. Niets schokkends, maar veel hoeft dat ook niet te zijn voor een lichte puzzel game.
Het spel speelt vanuit een isometrisch perspectief met een vrij simpele grafische stijl. Geloof me, de stijl ga je meer en meer smaken als je even bezig bent met het spel. Alles ziet er erg kleurrijk uit en de simpliciteit van de personages en objecten straalt toch een zekere charme uit. Er is ook best wat oog voor detail geweest in deze game, wat snel merkbaar is tijdens het spelen. Stoot je een glas of koffiemok om, dan zal er ook een plasje water op grond liggen. Ik vermaakte me al in de inkomhal, de eerste laag van de hub wereld om het zo te zeggen, waar ik water morste en merkte dat iemand van het personeel als de bliksem kwam schoonmaken. Natuurlijk bleef ik dat mannetje nog wel even bezig houden door overal in de gang water te morsen.
Nog even het vermelden waard: voor mensen met een visuele beperking, namelijk kleurzinstoornis, is er de mogelijkheid om kleur assistentie aan te zetten. Hierdoor gaat het spel over in een visualisatie met grijstinten in plaats van de gewoonlijke kleurrijke voorstelling van het spel.
I came in like a wrecking ball
Genoeg gelachen met dat arme kereltje, tijd om aan onze eerste job te beginnen! Ons doel is immers om ons op te werken tot op het hoogste niveau. Je doet dit door op elke verdieping drie levels uit te spelen. Zo een verdieping dient als hub level waarin je door deuren naar die drie levels gaat. Na deze drie levels speel je een vierde vrij op de huidige vloer, je promotie level. Weet je deze te voltooien, dan promoveer je naar de volgende verdieping. Elke verdieping heeft zo zijn eigen thema, waaronder logistiek, IT en zelfs een afdeling robotica. Hierdoor krijg je op zowat elke verdieping dan ook nieuwe mechanics waarmee je je puzzels kan oplossen. De controls zijn overigens ook enorm gemakkelijk om te leren. Met de linker joystick, of de pijltjes toetsen, beweeg je je personage. Met de A knop kan je dingen opnemen of vasthouden om te duwen/trekken. Dat is het, meer knoppen en acties heb je niet nodig.
Elk level is een kleine puzzel. Deze zijn vrij uiteenlopend van het brengen van een nieuwe projector naar een lokaal, het samenbrengen van collega’s naar een vergaderruimte, bezorgen van pakjes en zoveel meer. Je wordt tijdens je puzzels getimed en er wordt gekeken naar hoeveel schade je aanricht. De uitkomst van het aantal stuk gemaakt voorwerpen, bedrag aan schade en de duur van je opdracht vormen samen je score voor het level. Geen paniek, er zijn geen straffen en je mag zelfs door naar het volgend level met de slechtste scores. Deze scores zijn puur voor jezelf, dus het is aan jou of je voor de S-score wil gaan. Tijdens het level kan je ook onderdelen voor outfits vinden. Deze zijn enkel cosmetisch, maar wel leuke collectibles die je wat langer laten rondspeuren in de levels.
Wat maakt deze puzzel game dan anders dan de zovele puzzel games. Waarom heb ik dit spel toch zo een hoge score gegeven? Het leukste aan dit spel is dat je puzzels op meer manier kan oplossen. Niet zomaar gewone manieren, je kan er voor kiezen om geen zier te geven om de schade die je veroorzaakt in het level om je doel te bereiken. En laat nu net daar de grote fun van dit spel zitten. Geloof me, ik heb geprobeerd om het op de correcte manier te doen, en dat lukte vaak wel. Toch waren er levels die het slechtste in mij naar boven haalden. Er zijn namelijk levels met vorkheftrucks en kranen met een sloopbal. Het spijt me, maar ik kan er dan niet aan weerstaan om te kijken hoe ver ik kan gaan in het spel hier mee. Al snel sloopte ik muren en deuren om sneller tot aan mijn doel te geraken. Soms was dat ook onbewust, een beetje door mijn geklungel. De mooiste ontdekking was toen ik plots een kast voorbij een ingestoken stekker wou schuiven, en die kabel per ongeluk als katapult gebruikte. Daar ging mijn kast, los door de muur en op het bureau waar ik het naartoe moest brengen. Maar ik zeg het, daar zit dus dé charme van dit spel. Het toont aan dat je zelfs door klungelig gedrag toch iets kan voltooien en nooit mag opgeven. Neem dit gewoon niet te letterlijk zou ik zeggen, veel bedrijven tolereren dit soort schade niet zo zeer…
It takes two
Voor de mensen die graag nog eens iets lokaal met 2 spelers spelen, deze game heeft een lokale co-op stand! Schuif je Joy-Con controllers van je Switch af en geef eentje door aan je broer, zus, lief of wie er ook in de buurt is om mee te spelen. Dankzij de simpele controls van het spel kan iedereen het snel oppikken en mee doen. Je kan elkaar dan helpen door zware zaken met twee te dragen, iets waar je in de single player mode dus wat creatiever mee moet omgaan. Ook zijn er bepaalde puzzels die je enkel op de goede manier kan oplossen met twee. Speel je alleen, dan zijn er op zo momenten wel andere alternatieven om de puzzel op te lossen. Maar bepaalde collectibles zal je enkel kunnen scoren als je met 2 bent. Of als je zodanig goed bent in het slopen van het level.
Conclusie
Dit charmante, maar toch wel korte, puzzelspel is een waar genot om te spelen. Je krijgt 32 levels voor de kiezen waarin je geregeld nieuwe elementen krijgt om mee te spelen experimenteren. Dat er niet zo heel veel levels zijn, mag de pret niet drukken. Zo waren er levels waar ik al snel langer als een kwartier rondliep tot ik mijn “Aha”-momentje kreeg en richting de oplossing kon werken. Vooral het kijken hoeveel schade ik kon aanrichten gaf mij de zin om de levels meermaals te doorlopen. Minstens een keer om het zo goed mogelijk te doen voor een hoge score, nog een keer om alle collectibles te verzamelen en daarna een keer om te kijken dus hoeveel ik stuk kon krijgen in het level.
Voor deze leuke puzzelgame tel je €19,99 neer op de Nintendo Store. Maar zoals je ziet krijg je er toch wel een fijne game in je handen. Ik zou er absoluut niets op tegen hebben om meer van dit te kunnen spelen, al is het maar in de vorm van extra level pakketten!