God Eater 3

God Eater 3
God Eater 3
Release Datum:Genre:, , Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

In games zien ze het vaak groot. Of dat nu wilt zeggen dat de wereld uitgebreid is, schijnbaar onbeperkte opties, diepgang in personages of meer. En dan heb je games waarin jij, als personage, zowat het kleinste bent in de fictieve wereld en alles rondom je 5 tot 100 keer groter en indrukwekkender oogt. Dit is de wereld van de God Eater-serie. Een Anime-style, supernatural, ass kicking, demon-fighting beest van een game!

het opstartscherm van het spel spreekt volgens mij al boekdelen.

De wereld van God Eater

Jammer genoeg ben ik pas later te weten gekomen dat er ook een anime reeks is van/over de God Eater wereld. Deze had ik volgens mij beter eerst gekeken. Waarschijnlijk had dit een betere omkadering van de wereld geschapen. Voor wie de wereld en de serie niet kent, bij deze een kleine schets:

De wereld in God Eater is zowat geruïneerd sinds de komst van de monsters genaamd ‘Aragami’, en is sindsdien gehuld in ‘Ash’. Hier wordt vaak naar verwezen, en aangehaald dat de concentratie ervan in de lucht varieert, hoewel je dit niet kan zien op je scherm en het dus amper merkbaar is tijdens je missies. Verspreid over deze wereld zijn er nog nederzettingen genaamd ‘Ports’ waar mensen samenleven. Om tegen de Aragami te vechten worden sommige kinderen en pubers geïnjecteerd met ‘Oracle Cells’, omgedoopt tot ‘God Eaters’ en voorzien van wapens genaamd ‘God Arcs’. In plaats van dank en bewondering worden ze door medemensen opgesloten bewaard in een cel onder barre omstandigheden. Ook dragen de God Eaters handboeien die enkel los komen voor het uitvoeren van een missie. Er is vanaf het begin al sprake van God Eaters die sterven tijdens opdrachten en kinderen die bij je in de cel zitten zijn ziek maar krijgen geen verzorging.

ahzo…

De game begint simpelweg met het verhaal en gaat er van uit dat je mee bent met de situatie en terminologie van de wereld. Alle termen en situaties worden onmiddellijk gebruikt en uitgezet zonder enig woord uitleg. Dit zorgt ervoor dat er nogal veel op je af komt bij het opstarten van de game. Het is gelukkig niet bijzonder moeilijk om alle termen een plaats te geven maar ik vind het altijd een meerwaarde als er moeite wordt gedaan voor de nieuweling in de reeks.

sta daar niet zo!

Storytime

Maar dan het verhaal van deze game. Je bent een lid van een groep met nog enkele God Eaters die gebruikt wordt voor missies. Natuurlijk ben je, net zoals de andere aanwezige God Eaters, de situatie kotsbeu en hoop je op een verbetering in de toekomst. Na de paar tutorial missies komt het verhaal al snel op gang door een ‘Ash-storm’ die je port vernietigd. Gelukkig slaagde je er in om radiocontact te maken met een passerende ‘Caravan’, wat eigenlijk een soort van rijdende bunker is. Je komt tot de overeenkomst om aan boord te gaan en te helpen bij de reis, als zij de resterende God Eaters uit de cel redden en mee vervoeren naar hun bestemming. Zo gezegd, zo gedaan en vanaf dan heb je de betere levensstandaard waar je al zo lang op hoopte. Aan boord maak je kennis met een gevarieerd publiek en beginnen de avonturen pas echt. Al snel leer je de huidige crew kennen, merk je dat er een speciale levering aan boord is en kom je nieuwe reisgezellen tegen.

zowat het enige moment dat je de ‘ash’ ziet in het spel.

Let’s fight!

Voor wie het nog niet door heeft: God Eater 3 is een actie, role-playing game waarin je het als genetisch gemanipuleerde mens moet opnemen tegen monsters die je kan omschrijven als groot tot gigantisch. Gelukkig doe je dit gewapend met het juiste materiaal, met de juiste teamleden en de juiste skills. Deze skills zijn zeker niet alledaags dankzij de speciale eigenschappen van je God Arcs. De game is duidelijk niet gemaakt om een vlugge en korte game te zijn. De bediening van het spel begint heel simpel maar al snel vragen ze je om strategischer te spelen dan je gewoon bent van een simpele hack en slash of gemiddelde actiegame. De mogelijkheden worden dus al snel erg omslachtig met meters die je moet laten vollopen met bepaalde acties, criteria met je partners waar je aan moet voldoen of acties die je enkel kan uitvoeren na het opstarten van bepaalde andere acties.

Gelukkig werkt wel alles best vlot en is het niet onmogelijk om je acties en bewegingen onder de knie te krijgen. Simpel is het echter niet maar zoals ik al zei: dat hoeft eigenlijk ook zeker niet. Wat mij altijd duidelijk maakt dat een game een gevarieerd aanbod aan controls heeft, is het blokken. Als je voor simpelweg te blokken al R2 en de cirkel knop moet indrukken weet je dat al je buttons gebruikt gaan worden.

laten we eerlijk zijn: er staat nogal veel informatie op je scherm

Opties, opties en nog meer opties

Ik heb het juist ook al gezegd, de bediening is gevarieerd. Natuurlijk heeft de game dus rekening gehouden met verschillende soorten spelers. Je moet onthouden dat ieder wapen kan transformeren naar 3 versies. Je effectief wapen, een schild en een geweer. Er is daarbij ook nog een uitgebreid aanbod aan soorten wapens, ieder met eigen sterktes, zwaktes en mogelijkheid tot upgraden, maar ook een even grote waaier aan skills, mogelijkheid om teamleden te wisselen en een mooie keuze aan combinaties die je met ieder teamlid kan doen. Iedere speler kan gegarandeerd zijn personage aanpassen zoals hij zelf wilt. Het enige wat ik jammer vind, is dat je allemaal op dezelfde manier begint. Er wordt je geen keuze gegeven rond het wapen waarmee je start. Je begint met een dubbel zwaard dat kan omvormen tot een rond schild (ja, ook hier zijn er alternatieven in het spel). Alleen de opties in de dialogen geven de indruk geen verschil te maken in het verhaal. Ik snap natuurlijk wel dat dit gewoon een poging is om je geboeid en betrokken te houden bij de situatie.

Na iedere missie volgt een waardering. Deze wordt aangegeven, zoals in zovele games, met een letter. Natuurlijk is het de bedoeling de missie telkens zo hoog mogelijk te scoren. Hierdoor beïnvloed je immers de groei van jezelf, je teamleden maar ook welke items je overhoudt aan de missie. Dit varieert van bruikbare items en grondstoffen voor upgrades naar blueprints voor nieuwe wapens.

bij een goede waardering na de missie kan je soms onverwacht veel buit binnen krijgen.

Anime rules

Wie nog reviews van me leest weet dat ik al eens graag naar anime kijk. Ik hou van de stijl, ik hou van de vrijheid en ik hou al helemaal van de typische sfeer. Bij GE3 is dit niet anders. Je krijgt als openings-scene van de game een zeer indrukwekkend filmpje te zien. Kleurrijk, gevarieerd, bomvol actie en opzwepend tot en met. Je voelt vanaf het eerste moment dus al dat de game elke actieliefhebber zal bekoren. Doorheen de game blijft de stijl en sfeer datzelfde. Er is continue wel iets aan het gebeuren in de missies of in het verhaal waardoor je verder wilt gaan.

een gedeelte van het hoofd niet op het scherm zetten maar de borsten staan centraal. Oh anime!

Conclusie

Dit is een game die ik nog lang zal spelen tot na de review. Zonder twijfel zul je me hier nog vaker over bezig horen in ons ‘weekend van Gamebrain’ tot ik hem platinum heb uitgespeeld en misschien zelfs nog tot daarna. De game is meeslepend en gevarieerd genoeg om mij, en zonder twijfel zowat elke andere speler, optimaal mee te nemen op een actievol avontuur. Je scherm staat eigenlijk overvol informatie en dit kan soms wat overrompelend zijn. Zeker als je tegen een tegenstander uitkomt die je aandacht volledig opeist. Persoonlijk heb ik de hele tutorial missies nog eens herhaald na een drietal missies. Eenmaal alles onder de knie varieer je automatisch meer en merk je dat je inzicht in gevechten aanzienlijk verbeteren, waardoor de uitgebreide mogelijkheden in de combat eens zo goed in de verf gezet wordt.

geen probleem mee

Good

  • veel variatie in zowat alles
  • mooie animestijl

Bad

  • missies niet erg gevarieerd.
7.9

Goed

Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Lost Password