Ghostwire: Tokyo

Ghostwire: Tokyo
Ghostwire: Tokyo

Al van kleins af aan ben ik enorm gefascineerd door Japan. De anime, folklore, steden, … noem maar op. Het zal je dus niet verbazen als ik zeg dat een reisje naar Japan op mijn bucketlist staat. Jammer genoeg, door de gebeurtenissen van afgelopen jaren, heb ik deze droomreis nog niet kunnen maken. Dus moet ik het momenteel doen met mijn fantasie op de vrije loop te laten gaan in games als Yakuza, Persona en nu ook in Ghostwire: Tokyo. Eens kijken of deze game mijn liefde voor Japan nog verder kan aanwakkeren.

Ghostwire Prelude

Een paar dagen voor we konden beginnen aan Ghostwire: Tokyo, verraste Bethesda ons met een gratis kleine prelude. Hierin leren we KK, een bovennatuurlijke detective, kennen. Samen met zijn groepje onderzoekt hij een vreemde verdwijning in een stadje niet ver van Tokio. Deze visual novel, die niet langer dan een uur duurt, geeft een leuke background story aan KK, maar voor de rest ben je niet verplicht om dit te spelen om de rest te snappen.

Visiting Tokyo

We spelen als Akito, een jongeman die voor zijn leven aan het vechten was na een motorongeluk, wanneer hij wordt bezeten door de geest van KK, een bovennatuurlijke detective. Dit zorgt ervoor dat Akito nauw aan de dood ontsnapt. Al snel beginnen beide te vechten voor de controle over Akito’s lichaam met ieder hun eigen doelen in gedachten. Dit zorgt voor heel wat gekibbel tussen de twee. Maar veel tijd om te bekvechten is er niet, want niet veel later verschijnt er een mist die iedereen in Tokio laat verdwijnen. Deze verdwijningen gaan ook gepaard met de komst van “Visitors”, kwade geesten die de stad overnemen. Wie een beetje van Japan kent, herkent direct verschillende folklore zoals de “onthoofde schoolmeisjes” en natuurlijk de locatie, Shibuya. Tijd dus voor het nieuwe dynamische duo om te onderzoeken wat er allemaal gebeurt, en om te proberen het kwaad te stoppen.

I am the avatar

Om dit kwaad te kunnen stoppen, moeten we natuurlijk een beetje firepower hebben. En hier bedoel ik dat letterlijk. Omdat je bent bezeten door een geest vergaar je de krachten om te vechten met de vier natuur elementen. Zo schiet je hevige windstoten uit je vingertoppen, speel je met vuur of zwaai je water als een zweep. Naast deze krachten beschik je ook nog over pijl en boog. Dit zorgt voor een leuke variatie in de combat. Jammer genoeg gaat het net niet vlot genoeg om het episch te laten lijken en merk je al snel dat het ene element sterker is dan het andere, waardoor je niet snel geneigd bent om veel af te wisselen. Elke vijand die je verslaat, geeft je een xp boost. Heb je genoeg xp verdiend, dan stijg je een level en kan je skillpoints uitgeven om aanvallen sneller of met meer kracht uit te voeren.

The city of opportunity

Na een lineaire start van het verhaal begint de map van Tokio zich meer en meer open te stellen. De eerder ondoordringbare mist verdwijnt beetje bij beetje elke keer je een nieuwe tempel vindt. Dit zorgt voor meer bewegingsvrijheid doorheen de stad, waardoor je op zoek kan gaan naar alles wat Ghostwire te bieden heeft. Van de meest prachtige bezienswaardigheid tot de donkerste steegjes kunnen geheimen en of collectibles bevatten. Maar een scenic route doorheen de stad brengt niet alleen collectibles met zich mee. Ook de tal van sidequest, die elks een eigen verhaal hebben, zorgen voor leven in de brouwerij. Zoek en bid aan verschillende beeldjes om je krachten te versterken. Of ga eens rustig in de shops kijken naar wat ze aanbieden. Elk district heeft een eigen mystery shop die speciale items verkoopt tegen de juiste prijs, dus zorg dat je genoeg geld op zak hebt. Voor de echte liefhebbers onder ons, alle items die je vindt geven ook een kleine funfact mee in hun beschrijving. Zo leer je ook nog wat over de Japanse cultuur tijdens het spelen. Zoals je ziet, is er dus enorm veel te doen in Ghostwire en waarschijnlijk vergeet ik hier en daar nog een paar dingen, zoveel te leuker dus om die zelf te gaan ontdekken.

Technische aspecten

Deze keer valt er heel weinig te zeggen over het technische gedeelte. Je merkt dat de makers enorm veel liefde in hun spel hebben gestoken. Al is het wel de eerste keer dat ik een spel speel, waar de graphics mooier zijn in game dan tijdens de cutscenes. Op een paar kleine mankementjes na (waarbij je personage de richel niet wilt vast grijpen om erover te klimmen en je dus als een halve gare tegen een muur staat aan te springen) speelt het spel heel vlot. Nergens heb ik tot zover last gehad van framedrops op lange laadtijden. De haptic feedback van een PS5 controller voelt heel goed aan en de muziek neemt je helemaal mee naar de straten van Tokio.

Hoewel het verhaal van Ghostwire: Tokyo wat aan de korte kant is (ongeveer 12 uur), zorgt alles wat je er rond kan doen nog voor zeker het dubbele van tijd. Niet dat je mij hierover hoort klagen, want niet elk spel hoeft 100+ uren te duren. Ik genoot ervan om na mijn werk even een paar uurtjes wat rond te dwalen in de stad en toch het gevoel te krijgen dat je vooruitgang maakt. De liefde dat de makers hierin hebben gestoken is echt immens. Op de paar mankementjes na valt er weinig slechts over te zeggen. Een geslaagde game die mijn liefde voor Japan zeker verder heeft doen aanwakkeren. Ik hoop alleen dat het spel niet begraven gaat worden door zijn ongelukkige release date. Want iedereen lijkt nog onder invloed te zijn van games als Elden Ring en Horizon.

• Heel veel liefde in gestoken
  • Prachtige stad
  • Leuke side stories