Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Net wanneer we halsreikend uitkijken naar de volgende generatie consoles brengt Sony een nieuwe exclusive op de markt. Ghost of Tsushima van ontwikkelaar Sucker Punch moet het inmiddels indrukwekkende rijtje steengoede exclusieve Playstation-titels nog meer kracht bij zetten. De eerste trailers en gameplayvideo’s toonden ons een game die links en rechts gameplay elementen leek te halen bij de concurrentie, maar ook een game met een unieke, prachtige grafische stijl. Hoe dan ook hadden die eerste beelden genoeg indruk op me gemaakt om me naar de releasedatum te doen uitkijken. Of m’n verwachtingen zouden worden ingelost moest nog blijken.

Jin Sakai vs Khotun Khan

Wanneer de Mongoliërs, onder leiding van Khotun Khan, het eiland Tsushima binnenvallen verweert de inheemse bevolking zich, met de hulp van de samoerai-krijgers, maar het leger van Khan blijkt te sterk.

Je kruipt in de rol van Jin Sakai die in de gevechten zijn vader verliest maar zelf ook gewond raakt. Dankzij Yuna, die hem verzorgt, overleeft Jin deze veldslag. Helaas wordt zijn oom, Heer Shimura, – een meester samoerai-, gevangen genomen door Khan. Jin wil uiteraard zijn oom bevrijden maar alleen is dit onbegonnen werk. Daarom helpt hij anderen die dan op hun beurt Jin kunnen helpen in zijn strijd tegen Khan.

Het mooie Tsushima

Wanneer de openingstitel van de game over je scherm rolt duik je meteen onder in de betoverende wereld van Ghost of Tsushima. De zon werpt een warme gloed over de geel-groene velden of schijnt zijn stralen tussen de typische Japanse bomen. De wind waait hevig en toont je de juiste weg. Ghost of Tsushima weet vooral een magische wereld voor te schotelen dankzij het mooiste wat de Japanse fauna en flora te bieden heeft.

Beter goed gestolen dan slecht gevonden

Bovenstaande titel moeten ze bij ontwikkelaar Sucker Punch af en toe toch luidop op de werkvloer gezegd hebben. Een eerste game en meest duidelijke vergelijking valt te maken met Assassins Creed Odessey. Het verzamelen van techniek punten, het stealthy rondsluipen in vijandelijke kampen, het vechten… De vergelijking komt meer dan eens bij me op, maar het slaagt er wel in al deze dingen evengoed of beter te doen. Zo vind ik de belangrijkste mechanic in het spel, het vechtsysteem, echt uitmuntend goed. Blokken, ontwijken en zelf genadeloos toeslaan voelde nog nooit zo goed. Combineer dit met de verschillende vechthoudingen die je moet vrijspelen en je waant je al snel een echte samoerai.

Ook de man-tegen-man-tweekampen en Boss-fights zijn geweldig weergegeven. En hoewel je op een bepaald moment wel wat te sterk bent voor je tegenstanders zijn de gevechten steeds een terugkerend hoogtepunt. Je vult je levensbalk namelijk aan door vijanden te doden en zo recupereer je van geïncasseerde verwondingen. Het timen van de juiste moves werkt alleen maar als de game ook meteen reageert op je commando’s en dat doet het perfect. Een bijkomend pluspunt tegenover AC is dat je veel dichter op de huid van Jin zit, omdat de camera gewoon veel meer is ingezoomd op je samoerai-krijger. Hierdoor werken de gevechten beter wat mij betreft dan bij AC.

Enkel in huizen of waar tenten in een Mongools kamp dicht op elkaar staan werkt dit camerastandpunt minder. Je ziet dan vaak jezelf en de vijand niet. Het gebeurd gelukkig niet zo heel vaak en is zeker niet game brekend. Met een paar snelle rolbewegingen heb je weer overzicht over het gevecht. Ook doet de game soms denken aan Far Cry. Zo dien je net als in Far Cry vijandelijke kampen te veroveren of heroveren. Eens dit gelukt is, keren de oorspronkelijke Tsushima inwoners weer naar hun huizen terug. Hier vind je dan ook meteen posten waar je zaken als kleding, wapens enz. kan upgraden. Grafisch heeft het soms wel wat gelijkenissen met games als Red Ded Redemption 2 of bijvoorbeeld de groene bossen uit Ghost Recon Breakpoint, maar Tsushima bevat meer dan zijn eigen unieke grafisch karakter en stijl.

Veel te unlocken

Een samoerai is pas een echte onoverwinnelijke zwaardvechter als hij over alle technieken beschikt. Aan het begin is het nog even wennen aan het vechtsysteem, maar dat went snel. Naarmate je verder komt in het spel unlock je techniek punten waarmee je Jin aanzienlijk sterker maakt. Hiermee kun je hem beter laten aanvallen of net aanvallen beter laten pareren. Ook dien je verschillende vechthoudingen (stances) vrij te spelen. Zo heb je bijvoorbeeld een andere stance nodige tegen zwaardvechters, krijgers bewapend met een schild of vijanden met een lans. Jin is naast zijn gevreesde katana en dolk ook nog uitgerust met een boog. Dit maakt het vechten veel interessanter dan in Assassins Creed. Je kunt ook legendarische vechtkunstjes verdienen die je nog onoverwinnelijker maken. Daarnaast kun je ook nog dingen als talismannen bemachtigen. Deze leveren verdedigende, aanvallende of geneeskrachtige voordelen op als Jin deze draagt. Ook kledij speelt een rol in de game. Deze unlock je ook gaandeweg. Maar ik kon mezelf toch niet te lang zien in die gekke rieten hoeden. Dan maar een bandana.

Zijweggetjes, afleiding en sidequests

Je merkt het al aan bovenstaande titel… Het tempo van het hoofdverhaal neemt vaak een zijsprongetje. Let wel, je kunt ook gewoon het echte verhaal blijven volgen. Ghost of Tsushima is best wel sterk in je van je hoofddoel af te leiden. Zo zijn er allereerst vogels en vossen die je leiden naar een nuttige plaats. Vaak zijn dit heiligdommen, geneeskrachtige baden, plaatsen om een haiku te schrijven, vaardigheidstrainingen op bamboe enz… Dit maakt Jin ook sterker. Verder moet je ook Mongoolse kampen veroveren of heroveren. Vooral het heroveren voelde vaak repetitief. Enkel het feit dat je hier ook gevangenen moet bevrijden maakt het wat spannend. Want van zodra je de aandacht van de vijand hebt getrokken, proberen zij die gevangenen een kopje kleiner te maken en mislukt die missie. Er zijn heel wat dingen te ontdekken en die ontdek je het beste zelf. En hoewel deze zijpaden het tempo wel wat uit het hoofdverhaal halen, is het grote uitgangspunt toch dat al deze dingen Jin sterker en legendarischer zullen maken. Ze zijn het allemaal wel waard, al had het iets minder repetitief mogen zijn.

Stijlvolle Style

Ik heb het er in deze review al meermaals over gehad, maar als er een woord past bij deze game dan is het wel stijl. Deze is al heel uniek en kan nog unieker. Zo kun je de gehele game spelen in het zwart-wit en met Japanse audio, ofwel de Kurosawa-modus. Een ode aan de Japanse samoerai films van de gelijknamige regisseur. De Japanse audio voegt zeker iets toe aan de authenticiteit, maar werkt toch anders dan bij een film, want gamen en tegelijkertijd ondertitels lezen blijft lastig.

Het spel ademt Japan uit. De typische huisjes, de adembenemende vergezichten, de rode en oranje bladeren die van de bomen waaien en de grond volledig bedekken. Echt prachtig. Daarom is het wel wat jammer dat de cutscenes vaak niet van hetzelfde niveau zijn.

Ghost of Tsushima is niet volledig geworden wat ik er van gehoopt had. Het heeft toch net iets teveel gekeken naar andere open-world games en mist daarom op gameplay vlak iets te weinig eigenheid, hoewel het vechtsysteem echt super is. De vele afleidingen en sidequests zijn minder saai dan in andere soortgelijke games en maken Jin wel effectief beter. Toch voelen ze soms te onnodig en halen ze op die manier het tempo er wat uit. Grafisch is deze game bij momenten een pareltje en zet op fantastische manier de juiste sfeer neer. Je zal dan ook regelmatig halt houden om, net als ik, een foto te nemen in de uitgebreide fotomodus.

Het verhaal van Jin en zijn oom is niet wereldschokkend maar werkt wel en blijft boeiend. Ook op audiogebied scoort dit spel voortreffelijk en draagt het bij tot de algehele stemming en gevoel. De vele unlockables dragen effectief iets bij en maken van Jin een betere samoerai. Daarom ben je ook effectief blij met elk vrijgespeelde item.

De nieuwste update voegt ook een extra moeilijkheidsgraad toe. Deze is welkom want naarmate je vordert raak je iets te overpowered. Ghost of Tsushima is zeker een unieke game en met iets meer eigenheid en inventiviteit wat de gameplay betreft, zit ik alvast met plezier klaar voor deel 2.

• Grafisch vaak adembenemend
  • Vechtsysteem
  • Unlockables